Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  aloe-vera  (läst 15985 gånger)

vargahagen

• Gäst
aloe-vera
« skrivet: 15 feb-10 kl 11:17 »
hej! jag fick en planta aloe-vera av en utlandsresenär som tog den med sig hem,nu undrar jag hur den ska skötas,även dela/föryngra den när den blir större.

Bo

SV: aloe-vera
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 18:58 »
Jag har den rödblommiga släktingen här på tomten (Spanien). Jag har kämpat för att försöka utrota den men tröttnade. Den skickar underjordiska utlöpare åt alla håll och trivs den, blir den en plåga, annars tynar den och dör.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 15 feb-10 kl 19:05 »
Ställ soligt, vattna inte för mycket, jorden ska torka upp mellan vattningarna. Bebisar bildas genom utlöpare. Har läst att man även ska kunna göra nya plantro genom att skära av ett "blad", och låta det torka till på ytan under ca 1 dygn, och sedan plantera i sandblandad jord, men har inte provat själv.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-10 kl 22:46 »
Här följer ett utdrag ur min bok Mammas Örtabok (finns i Åters bokklubb)

Aloe vera

Aloe vera är en fin krukväxt vars blad innehåller en geléartad vätska som snabbt lindrar vid mindre brännskador, insektsstick och sår. Gelén skyddar även mot infektioner och påskyndar läkningen. 

I södra Indien gjorde jag bekantskap med bönder som odlade aloe vera. Där användes växtens geléaktiga saft till alla möjliga åkommor; främst till sår, även till inflammationer och eksem. I byarna står det en aloe-planta utanför många hus och den gäller även som en viktig bröllopsgåva. Här i Sverige måste vi ha plantan inomhus större av året. Den är frostkänslig.   

Får du tag på ett skott - aloe förökar sig snabbt där den trivs - så sätt den i sandblandad planteringsjord, vattna sällan och undvik att ställa plantan i solen. Redan efter några månader kan den börja användas. Bryt av en liten bit av det nedersta bladet. Kläm ut gelén och behandla såret, myggbettet eller vad du nu ska använda det till. Fortsätt att ta från samma blad nästa gång. Ytan läker sig själv. Har du fler plantor så låt dem gärna växa till sig. Gelén är effektivare när plantan är några år gammal. Har du en äldre planta så ''glöm'' att vattna på vintern, så blommar din aloe  till våren med en lång stjälk med massor av gul-orange blommor. 

Så småningom kommer nya skott på sidan om moderplantan. Vänta tills de är 5-10 cm stora och lossa dem försiktigt för att plantera i egna krukor.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 23:27 »
Jag har flera stycken inomhus som jag trots tidvis bristande omsorg helt misslyckats med att få att vantrivas, växer snarare som ogräs, så de är nog rätt lättskötta. Det kommer hela tiden en massa sidoskott som man kan plantera i nya krukor om man känner för det.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

renee d

« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 08:17 »
Jag har månge planter. Dom er mirakel planter. Min hund kom under traktor skovl. Svårt beskädigt. Internt blödning. Djurlägen kom inte. Men jag havde läste at Amerikane bruker AloeVera som first hjälp til sönderskudt soldater. Så, jag klippt en plante- in i blenderen med vatten och inde i munden på hunden. Det var så bra at nu vil djurlägen anbefale det. I fritids- hem havde jag planter i alle fönster. Foräldre vil har planter med hem. Min mama har "smuglet" min plante till England. Bra til så månge infektioner. Jag brug vatten til öje infektion.
 I only write when I think something is important because my Swedish is so terrible so if someone wants to correct this, please do.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #6 skrivet: 17 feb-10 kl 22:37 »
Kan tillägga att om det är någon som vill ha skott så är det bara att höra av sig!
Skotten åker annars bara i komposten med jämna mellanrum.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 22:56 »
Det finns flera sorters aloe va? Har alla sorter samma verkan?
Min ser ut som på bilden och jag har använt den på eksem med rätt bra resultat. Men de flesta plantor jag sett bilder på har tjockare blad.

Softarn, om din är av en annan sort än min så skulle jag gärna bli vid ett skott!

RåBjarK

• Östergötland
    • RoBjarK Järnsmide
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 23:09 »
Har en bortglömd stackare i ouppvärmd  smedja sedan två  år och den härdar ut trots brist på sol, regelbunden vattning och min kärleksfulla uppmärksamhet.
Tilläggas bör dock att jag värderar den högt för dess läkande förmåga. Vid brännskador trycker jag dit gelen och det är ofta påtagligt hur såret påverkas.

Det finns flera sorters aloe va? Har alla sorter samma verkan?
Min ser ut som på bilden och jag har använt den på eksem med rätt bra resultat. Men de flesta plantor jag sett bilder på har tjockare blad.
Har hört att den mindre, lite vitfläckig, liknande varianten felaktigt benämns Aloe-vera, men har inte underökt saken, eller prövat  den.

Aloe-vera är bra - hurra hurra hurra!
Utvecklande bakåtsträvare.
En stabo som klättrar runt i stadsdjungeln men har hjärtat i havet - skogen - berget.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 23:19 »
Ha, jag glömde ju bilden!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 20 jun-10 kl 19:27 »
Det är Aloe Barbadensis som är den läkande aloen.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser