Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggpris?  (läst 8502 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Äggpris?
« skrivet: 13 feb-10 kl 12:06 »
Vad ligger priserna på om man vill sälja ankägg till mat?
Landsflykting i storstan...

patrick.

• Gäst
SV: Äggpris?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-10 kl 12:11 »
undrar det samma :)...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-10 kl 12:12 »
undrar det samma :)...
Visst borde man minst kunna ta en 5a styck, eller?
Landsflykting i storstan...

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 12:20 »
Sist jag köpte ägg från myskänder som mat så betalade jag 2kr/st men det var på en skola så kanske att jag skulle betala något högre pris hos en privatperson, men  aldrig att jag skulle köpa ifall det kostade 5kr så himla stor smaksensation jämfört med hönsägg är det ju inte.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 12:25 »
5kr st!! det är stora ägg och dessutom inget man köper i vanliga affärer.... snåljåpar kan köpa nån annanstans....
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 13 feb-10 kl 12:28 »
De är betydligt större än hönsägg, så om man räknar kronor per kilo, så borde det väl vara rimligt att ta ungefär samma som för hönsäggen. Eller lite mer, eftersom det är "udda" och spännande, så det borde kunna finnas dem som vill betala, även om smaken är ungefär densamma som för hönsägg. Så 4-6 kr stycket är kanske rimligt, lite mindre på landet, och mer om man kan sälja i stan, skulle jag tro.

Allt beror ju på tillgång och efterfrågan, att sälja tio ägg för 10 kr stycket eller 50 ägg för 4 kr per ägg, jag vet vilket jag skulle välja...

Man får helt enkelt kunna sin kundgrupp, och bedöma hur mycket tid, kraft och pengar man är beredd att lägga på försäljning och marknadsföring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 13 feb-10 kl 12:49 »
Jag känner en som tar 40 kr för ett 6-fack med ankägg. Så nog betalar folk för äggen om de verkligen vill ha.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 18:45 »
Med tanke på att äggen är stora, svårtillgängliga och jäkligt fina att baka på så tycker jag att fem kronor styck inte är för mycket. På Ica maxi kan man köpa getmjölk för 55kr litern och den smakar precis som vanlig mjölk.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 20:18 »
Är det någon som sett ankägg i en vanlig livsmedelsaffär och vad de i så fall kostar?

Möjligen skulle man kunna ta en tur i Hötorgshallen och se om där finns några.

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 02 aug-10 kl 13:24 »
Jag får mellan 30-50 ankägg om dagen under säsong. Dessa tvättas och lyses innan de läggs i nya 6-pack med egen etikett. Då olikfärgade ägg finns blandar jag dessa. det ser fint ut när lådan öppnas.  Jag tar 40 kr. och har inga problem att bli av med dom. Kunderna är delikatessbutiker och finare krogar i närområdet samt mindre glesbygdbutiker vilka säljer förvånansvärt bra.
Ägg under 65 gram sorterar jag ut och säljer till cafeer och bagerier. Då tar jag 4 kr/st + moms. Sorterar även ut myskankäggen och säljer dessa med annan etikett. Kommer att höja priset på dessa till 50 kr. nästa år. Gåsäggen säljs på lösvikt för 25 kr/st.
Fåglarna betalar sig med äggen och slaktprodukten blir ren vinst. För ankorna tar jag sedan 135 kr/kg + moms. Dessa säljs endast plockade. Slakt vikten låg förra året på 2,6 kg i snitt. De lite mindre ankorna röks, för dessa tar jag 475 kr/kg.
Jag måste även påpeka att jag bor i ett gynnsamt område för att sälja mina produkter. Tror inte jag kunnat ta dessa priser på så många andra ställen i landet. Grossistpriset på plockad urtagen anka var förra våren 98 kr/kg + moms.

Även vinbergssnäckor lägger värdefulla ägg. 16000 kr/kilot för den som vill ge sig ut och samla. Skulle vara kul att få veta vad ett strutsägg kostar och väger som en liten jämförelse.
/ Peter
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-10 kl 13:31 »
Med tanke på att äggen är stora, svårtillgängliga och jäkligt fina att baka på så tycker jag att fem kronor styck inte är för mycket. På Ica maxi kan man köpa getmjölk för 55kr litern och den smakar precis som vanlig mjölk.

tycker det är stor skillnad på getmjölk och komjölk jag.. men vi tycker väl alla olika.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 02 aug-10 kl 13:38 »
Även vinbergssnäckor lägger värdefulla ägg. 16000 kr/kilot för den som vill ge sig ut och samla. Skulle vara kul att få veta vad ett strutsägg kostar och väger som en liten jämförelse.
/ Peter

:o
Vem köper snäckägg? Det här skulle mina ungar veta som vallar vinbergare varenda dag ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 aug-10 kl 13:44 »
Här anas en affärsidé. En självplock skulle vara en veritabel guldgruva.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 02 aug-10 kl 13:51 »
Hur många snigelbon måste man plundra för att få ihop en tusenlapp? Bäst att inte nämna för min farbror att körsbärsskogen är en potentiell guldgruva, då kommer han plöja upp stället :P

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 02 aug-10 kl 15:33 »
Ber att få korrigera mig lite. Sökte snigelkaviar på nätet och ser att denna är prissänkt till 350:- för 50 gram. Men hittar fortfarande priser på 800 kr/50 gram när jag söker vidare.
Runt 250 lyckade äggläggningar behövs för att få ihop 1 kg, sen är det bara att hitta åt alla äggen.
Det finns en atikel om snäckodling i handboken som är mycket bra.
Jag har tagit fasta på det som står där och börjat i liten skala. Men har för lite vinbergssnäckor för äggproduktion ännu.
/ Peter
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser