Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur används en timmerbjörn?  (läst 8743 gånger)

polly

• -
hur används en timmerbjörn?
« skrivet: 12 feb-10 kl 21:40 »
Har en haflinger som jag kör hem lite brasved med, på en kälke.
Innan har alltid husse varit med och hjälpt till, men nu står jag där själv med den för%#'*&&e  timmerbjörnen.
Har helt enkelt inte rätta knycken. Jag förstår ju på ett ungefär men.....
Kan någon beskriva (gärna med bild) handgreppet, på ett pedagogiskt sätt?
Husse? Nä, han är kass på att lära ut.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: hur används en timmerbjörn?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-10 kl 07:59 »
Vet inte hur mycket detta hjälper, men det ska ju hakas ihop enligt bild första bilden, sen drar man stången enligt pilen och krokar fast med den lilla kdejan med krok i änden.
man kan få göra om ett par gånger för att sträcka upp ev slack.
hoppas att detta var till nån hjälp.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

brainghost

• Småland
« Svar #2 skrivet: 13 feb-10 kl 08:34 »
Håller med föregående inlägg, man spänner upp  hela tiden med den långa "halvmånen " sen när man inte kommer längre så spänner man en sista gång o låser med den lilla kjedjan.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 09:20 »
Vidare bör man ha minst 2 Björnkättingar för lasset så att man kan växeldra timmer/vedbunten till ett stadigt "paket".

Åtminstonde om man ska lasta lite på höjden (över stöttorna),,,,,

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 18:06 »
Hej!
Håller med !!
Tillägg: Se till att få in länken långt in på björnen innan du drar- då blir du mycket "starkare"

mvh

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 09:53 »
Det är tre delar på björnen,principenär att du trär på en malja (kätting öglan) på kroken som sitter på hantagets nedre fasta övre del (böjen).Nu skall du ha den mindre kroke som sitter nedanför maljan vänd så att du kan nå en malja på den lösa änden på kättingen.Nu spänner du så mycket det går.Ta den andra stora öglan som sitter fäst i en kättingbit och fäst den så långt det går i kättingen och dra tillbaks björnen.Nu skall det vara lite kraft på kättingen och den hålls samman med den övre delen på björnen och öglan på kätting biten.Lossa nu kättingen från den lilla öglan och ta ett omtag så långt det går på samma sätt som du gjort tidigare.Upprepa detta så långt du orkar spänna.När det inte går att spänna mer så dra ner björnen mot kättingen,och ta sedan den lilla öglan med den klenare kättingen i björnens överkant,och fäst den i kättingen så björnen är i spänt läge.Nu skall det vara två maljor på själva björnens nedre del,och den större lösa kroken tas loss.Det är viktigt att den kroken är loss,skulle det hända att det blir kraft på den så blir det marigt att spänna eller lossa björnen.
Skall man vara riktigt finurlig så är ett spännband mycket enklare o lättare på alla vis att hantera.För det fodras både kraft o teknik att spänna en kätting.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

polly

• -
« Svar #6 skrivet: 19 feb-10 kl 12:35 »
 :)Tack för de utmärkta svaren.
I teorin förstår jag nu PRECIS vad jag ska göra :D, nu ska jag bara omsätta det i praktiken.....
Har för övrigt beställt Timmerhästens bok, väntar spänt på postbilen.. och hoppas på mera teori och inspiration.
Tack igen!!
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser