Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda träden från getterna?  (läst 2154 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
Rädda träden från getterna?
« skrivet: 12 feb-10 kl 20:06 »
Ja, då var vinten här och geterna går inte så långt. Vi har några stora stålta trän borta vid deras hus som ger trevlig skugga och mumsiga löv under sommaren... Men då en hård vinter har ståt utanför dörren länge och väl så har de gett sig på dess lite för mycket.

Kanske är det vårat egna fel då fler granar och småträn skulle kastats in. Men min fråga är Finns det något man kan smörja på träden så de inte vill tugga på dem? eller är det bara ex hönsnät som räddar träden?

Under vår och sommar finns massor av frodigt sly för dem att mumsa på och då vi utökar hagen vid behov så finns ju sådant... men vinterns djupa snö håller dem nära sitt mysiga hus där halmen, höt och vattnet väntar.

Det var den viktiga frågan ang träden jag gärna och nyfiket önskar svar på  ???

patrick.

• Gäst
SV: Rädda träden från getterna?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 20:15 »
hur är det med tjära???
kan inte de funka?

palseger

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 21:15 »
Tack för tipset, jag skall testa det...
inte riktigt vetat vad jag skall våga testa. då det finns någon tjära som man har för att locka till sig vildsvin så trodde jag nästan att getter gillade det också.
Men jag skall testa, kan ju inte bli sämre än vad det är.
Uppdaterar så fort jag ser om det fungerade....

Tack
 :D

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 08:55 »
Hej! DÅ mina förälldrar hade getfarm under min uppväxt fick jag lära mig att det bästa sätt att hålla getterna borta från stammen på träd som vi ville ha kvar var att ta ett gäng klenved och binda upp dem tätt med najtråd eller liknande runt stammen. Klen veden var stolpliknande men eftersom de inte skulle stickas ner i marken behövde de inte vara impregnerade. Men ganska långa eftersom getterna har en tendens till att klättra på stammen. Man får ju arbeta lite men det fungerar.

glim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-10 kl 12:26 »
Några varv med kycklingnät runt stammen brukar räcka!

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 13 feb-10 kl 14:49 »
Men det var ju en bra idé!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 14 feb-10 kl 00:44 »
Ja, ett fysiskt hinder är nog det bästa.  Men ett enda lager nät räcker inte, själv har jag bara lyckats med de där pinnarna, som här kallades klenved.  Eller läkt, eller vad  >:D som helst, som hindrar de små liven att nå in till barken.

Och ja, de sträcker sig upp, närmare två meter ...   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-10 kl 08:52 »
Jo, risken finns nog att de river sönder hönsnätet. Men om man har kan man kanske sätta ett rejälare nät. Fast det får ju inte vara för glest så de kan få in nosen mellan. Eller om man har baka ved att fästa runt stammen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 14:13 »
Behöver inte vara av trä, huvudsaken det inte går att gnaga bort!  Plast, metall, trä, fortsätt själv!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 12:32 »
Något icke gnagbart material närmast trädet  (t ex bakved) och tre lager Kycklingnät har fungerat hos mig. Hönsnät är alldeles för grovmaskigt!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

palseger

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 feb-10 kl 12:27 »
Tack så jätte mycket för era svar  o:)

skall kolla lite. men det där med att sätta lite bitar utanpå trädet verkar ju bra... det är ju för skuggans skull man vill ha de stora träden kvar. :)

Får sätta fart när förkylningen laggt sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser