Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att tända ? Saknar du glöd ?  (läst 9283 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Svårt att tända ? Saknar du glöd ? Billig honungs slunga
« Svar #40 skrivet: 30 mar-10 kl 10:49 »
Vill man inte leka med eld/sluta kissa i sängen. ;D

Cool Bee Smoke in 30 Seconds

mvh  :P
« Senast ändrad: 30 mar-10 kl 11:25 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
SV: Svårt att tända ? Saknar du glöd ?
« Svar #41 skrivet: 03 maj-10 kl 20:11 »
Här har vi en nyhet för den late bi odlaren Batteridriven rökpust från töreboda  ca 750kr 
 mvh bart  :P
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 20:13 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

maanol

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 09 jul-10 kl 10:51 »
Lägger lite äggkartong i botten och tänder, låter det ta sig och sedan på med gammal bark. ryker som tusan och ett bra tag dessutom.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 09 jul-10 kl 11:14 »
Jag har inte använt rökpusten en enda gång än i sommar! Den behövs kanske i höst!
Biodlare som i full mundering, damasker, stövlar, handskar som närmast påminner om inseminatörer hos kossor, rymdmänniskor är så skiträdda för sina bin att de borde kanske göra något åt det i stället.
I tråden "snälla bin" ser man också dessa rädslor. Jag har en burk rök till hands men har inte behövt använda den.
Rökpusten är ett höstverktyg! 

Gep

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 09 jul-10 kl 12:48 »
Min pust använder jag mest när jag sätter tillbaka lådor
på samhällena. Röken får dem att flytta på sig så att färre kläms.
Annars försöker jag blåsa så lite som möjligt, mina bin blir nog
på kort sikt mer irriterade än lugnade av rök.

klarre

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 09 jul-10 kl 14:29 »
Jag gör som Sten-Åke, har en burk rök i bilen som jag inte har använt denna säsong, men den kommer väll börja användas till slutskattning och matningen.

t_n

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 09 jul-10 kl 15:09 »
back to topic!
jag använder rökpust emellan åt. den är alltid med och i gång men används sparsamt!

som bränsle har jag i botten grov björkbark sen en massa strimlor med näver och sen lite små stickor från vedbacken det brinner som skärseld när man får det till att ta sig men på med locket och pusten är i finfin form! tips är att ha några näverstrimlor i reserv om man håller på någon längre stund men 2-3 timmar håller man i gång den utan vidare påfyllning
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Edward.

• Gästrikland
« Svar #47 skrivet: 15 jul-10 kl 01:30 »
Jo det är riktigt, det var snarast den andra typen som Oscar Gustafsson Biredskap AB tillverkade, den med invändigt lock. Det var den bästa pusten när vi gjorde tester.

Hej Curt här har vi någon som säljer en bucklig begagnad pust
http://www.blocket.se/gavleborg/Bikupa_28399010.htm?ca=5&w=1
       mvh  :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #48 skrivet: 10 sep-10 kl 13:20 »
RÖKPUST MED UR VERK

Tyskt rökpust med urverk . Alla stålkonstruktion med inbyggd värme-sköld. Stor central funktion med av / på spaken. Fungerar i ungefär 10 minuter när den är helt uppdragen
220mm höga, 90mm diameter.

mvh edward  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser