Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att tända ? Saknar du glöd ?  (läst 9307 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Svårt att tända ? Saknar du glöd ?
« skrivet: 12 feb-10 kl 16:40 »
Har har ni ett länk för alla som har svårt att få fart på rökpusten
                                   http://vs658.ims-firmen.de/alfranseder.de/englisch/smoker.php     ;)  nu ska det fungera                    mvh bart  :P
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 20:08 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Svårt att tända ? Saknar du glöd ?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 18:22 »
Jag har slutat med rökpusten för flera år sedan,
(en sak mindre att hålla reda på :))
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 19:25 »
Råkar du få ett riktigt elakt samhälle så behöver du allt din rök pust!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 19:46 »
Faktiskt innan man lärt sig är det ett elände att tända! Första gången jag skulle tända så var jag till slut så förbannad för att det inte ville brinna att det slutade det med att jag fyllde den med grillkol och tändvätska   >:D Visste inte att även rostfri plåt kunde blir blå efter att ha varit rödglödande  :-[

Själv har jag gjort en omvänd resa mot beekeepern. Jag jobbade utan pust de första 2-3 åren, men numera har jag den nästan alltid tänd, jag upplever att man stör samhället mindre genom att få dem att gå undan istället för att bina är i vägen och man måste lirka med dem.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 12 feb-10 kl 20:05 »
Problemet som jag upplever är att man tänder i fel ände - alltså överst när det bästa vore att få tänt i botten. Gasolbrännare i kombination med pellets är väldigt effektivt och bra!

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #5 skrivet: 12 feb-10 kl 20:54 »
Jag upplever inte att jag behöver pusten - varken hemma eller hos föreningen, MEN det är mest bivänligt ATT ha.
Om inte annat så bara för att mota in dem och klämma så få som möjligt.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-10 kl 20:55 »
Jag använder sällan rökpust, många använder den helt onödigt bara för att alla andra gör det.
Senast jag påstod att man inte behöver ha rökpust blev det ett herrans liv bland seniorerna.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #7 skrivet: 12 feb-10 kl 20:56 »
Mitt favoritbränsle förresten är äggkartong, ibland med lite örter, torkat gräs och barkbitar

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 21:00 »
Allt betor ju givetvis på hur djupt man ska "operera". Jag pustar sällan vid ytliga kontroller, men den är ändå tänd.

Min biodling är inte rationell på det vis att jag struntar i klämda bin utan mitt mål varje gång är noll

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 21:44 »
När jag började med bin sveptes jag med av vågen "det ska gå att jobba med bina utan pust annars är bina dåliga eller är du dålig". Så småningom insåg jag att alla nya vågar är inte alltid rätt att surfa med, med pusten på klämmer du förre bin, irriterar dem mindre och kan jobba mycket snabbare igenom ett samhälle och därmed störa dem mindre. Så lär dig att jobba utan pust, se till att bina fungerar utan pust och lyssna sedan på seniorerna och tänd pusten.

Det är lite samma som att använda skyddskläder. Det går att vara utan om man är försiktig, aldrig gör misstag och har vettiga bin. Men varför?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-10 kl 01:10 »
Det är lite samma som att använda skyddskläder. Det går att vara utan om man är försiktig, aldrig gör misstag och har vettiga bin. Men varför?
Mycket klokt tänkt.
Man kan aldrig veta om man blir allergiskt efter ett stick eller efter 863 stick , så varför utsätta sig för detta.
Det skulle vara tråkig om man fick sluta med bin för ett allergiskt reaktion som man kunnat undvikits.              mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #11 skrivet: 13 feb-10 kl 08:40 »
Jag använder dock själv sällan slöja, än mindre dräkt då jag inte räds något bistick.
Jag tror inte jag spontant kommer utveckla allergi, snarare bättrad tolerans vid upprepade stick.

Vissa samhällen kan helt sonika vara tjurigare vissa dagar än andra, därav är det skönt att iallafall ha en pust beredd för att mota ner dem

Gideon i Roslagen

« Svar #12 skrivet: 13 feb-10 kl 16:13 »
Det fungerar så här. Att om du har en annan infektion i kroppen så kan ett enda stick ge dig en allergireaktion. För egen del så blandar jag och ger i det här sammanhanget. Ibland är jag lite för lat att hämta bi-annoracken.
Men mot hösten så är jag alltid försiktig!!
Bästa bränslet rutten björk. Bästa tips en grillbrikett i botten vid tändningen. Briketten håller fart på röken längre tid. Jag tänder i en liten torvbit med en LITEN mängd tändvätska.Och fyller på med björk.  Har alltid ett plåtkärl som röken står i för brandfaran.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 13 feb-10 kl 21:10 »
Jag använder dock själv sällan slöja, än mindre dräkt då jag inte räds något bistick.
Jag tror inte jag spontant kommer utveckla allergi, snarare bättrad tolerans vid upprepade stick
o:) Halleluja  o:)               o:) Tro ska man göra i kyrkan !  o:)

För ett tag sedan var jag in på en amerikansk bi site där en yrkes bi odlare som under många år hade "bättrad tolerans" höll på att stryka med för ett litet stick och blev liggande i en månad.

Konstigt tyckte han som var van , sen visade det sig att veckan innan sticket hade han varit hos tandläkaren och fått bedövning.
Medicineringen och bi sticket höll på att kost honom livet.
Men tror man på gud  och att man kommer in i himmelen så kanske det spelar roll.  >:D                                                     mvh bart  :P
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 21:20 av MrBart »

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #14 skrivet: 13 feb-10 kl 22:04 »
nåja, ytterligheter kommer alltid att inträffa, men faktum kvarstår att majoriteten av oss biodlare inte kommer dö av anafylaktisk chock.

Det är en väsentligt större chans att vi kommer kunna nyttja bistickets fantastiska verkan genom bl.a. kortison för hälsofrämjande syfte.

Curt

« Svar #15 skrivet: 14 feb-10 kl 19:22 »
nåja, ytterligheter kommer alltid att inträffa, men faktum kvarstår att majoriteten av oss biodlare inte kommer dö av anafylaktisk chock.
/quote]
Majoriteten av elektriker dör inte heller trots att man vet att 100 mA i en sekund räcker för att för att döden skall inträffa. Skydd och kunskap om hur man skyddar sig är livsavgörande. Bigift är ett farligt ämne i den bemärkelsen att det kan ge en allergi vid första sticket. Andra sticket kan ge en dödlig reaktion. Att arbeta utan skydd är inget annat än rysk roulett. Om du vore anställd hos en biodlare skulle skyddsutrustning vara ett krav. Som privatperson gör du som du vill, men tänk dig för.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #16 skrivet: 14 feb-10 kl 20:08 »
Ett gott argument, utan tvekan, men faktum kvarstår att det är en percentil människor som har eller utvecklar allergi.
Mångt fler kan istället få en billig hälsokur.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 14 feb-10 kl 21:15 »
Ett gott argument, utan tvekan, men faktum kvarstår att det är en percentil människor som har eller utvecklar allergi.
Mångt fler kan istället få en billig hälsokur.

Och man kan undra var den "percentil människor " kommer ifrån ??? ??
Hmmm kan det vara så att de flesta som utvecklar allergi mot bi stick är bi odlare !!!!  ::)
« Senast ändrad: 14 feb-10 kl 21:18 av MrBart »

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #18 skrivet: 14 feb-10 kl 21:30 »
Hmmm kan det vara så att de flesta som utvecklar allergi mot bi stick är bi odlare !!!!  ::)

nej, människor från alla block i befolkningen.
Samband finns snarare av genetisk art.

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #19 skrivet: 14 feb-10 kl 21:40 »
oavsett vad så propagerar jag inte för att inte arbeta med dålig skyddsutrusntning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser