Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras för villaträdgård???  (läst 4602 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Ras för villaträdgård???
« skrivet: 11 feb-10 kl 22:44 »
Tänker mig att skaffa ca 5 hönor och en tupp för trädgården i ett villaområdet. Önskar mig tama, lugna, vackra djur som inte galer för högt och mycket men som ger en del ägg. Tåliga för kyla och värme... Roligt om individerna inte är alldeles för lika varandra heller utan att man kan känna igen dem. Har ni erfarenheter och tips om vad jag kan satsa på för ras? Humöret är viktigare än antalet ägg i det här fallet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ras för villaträdgård???
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 22:49 »
dvärgkochin helt klart ;D fast som tyvärr e så galer alla tuppar... ägg får man utan tupp så du klarar dig utan..
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 22:56 »
Tänker mig att skaffa ca 5 hönor och en tupp för trädgården i ett villaområdet. Önskar mig tama, lugna, vackra djur som inte galer för högt och mycket men som ger en del ägg. Tåliga för kyla och värme... Roligt om individerna inte är alldeles för lika varandra heller utan att man kan känna igen dem. Har ni erfarenheter och tips om vad jag kan satsa på för ras? Humöret är viktigare än antalet ägg i det här fallet.

För mig låter det som ett gäng blandraser innehållande lugna trevliga små lätta raser som dv kochin skulle passa bra. Nästan ingen blandis är sig den andra lik, detta kom jag och tänka på främst när du nämnde att ni skulle vilja kunna se skillnad på dem. Lika med kyla och värme, hälsa... Här klår blandisarna allt. :P

Annars så finns det ju flera olika färger på renrasiga djur med, så om ni skaffar några hönor med lite olika färger av någon ras så ser ni ju vilken som är vilken. ;D Och jag håller med om att dv kochin är en riktigt bra nybörjarras! Lugna, härdiga, lätta att få tama, flyger inte, tar inte stor plats bland annat. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 10:46 »
jag bor mitt i stan och har 3 brahma och en sussex korsnings höna här + 3 ankor så jag får nog slå ett slag för just brahma höns.lugna och nyfikna av sig. lagom stora så katterna inte ska ge sig på dom och dom håller sig på tomten. vi har ganska mycket exotiska växter här hemma och jag får säga att dom göra ganska lite skada på växterna.dom ligger mest under palmerna och sandbadar.jag har ett oisolerat höns/ank hus och endast en värma lampa till kycklingarna nu.
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-10 kl 10:57 »
Dvärgkochin tycker jag också. De är lugna, inte flygiga och inte vidlyftiga.
Visst galer en dv.kochintupp, men inte så starkt som många andra. Och är han ensam tupp inte heller så mycket.
Kommer ni ihåg den då riksbekanta tuppen Robban? Han var "avvisningshotad" av kommunen från sin villaträdgård, men fick till slut stanna just för att han var dv.kochin.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 feb-10 kl 13:32 »
Dvärg Wyandotte  :)
Finns i en uppsjö färger och är lugna och vackra.

patrick.

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-10 kl 13:44 »
Citera

vet ej hur stor plats du har men orpington är lätta att få tama och lugna och vackra... tupparna galer inte så himla högt (tycker jag).. de tål kylan och värper ganska ok.. 
men annars är ju som sagt dvärg kochin också en bra ras...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 12 feb-10 kl 13:58 »
Min Wyandottetupp galer så det hörs över hela byn.
Annars ett bra val.

Varför inte en lantras?
Hedemora är lagom stora lägger bra med ägg och härdiga.
Hedemorahöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 17:57 »
Åtminstone den lantras jag haft, blommehöns, var mycket vidlyftiga, och ett vanligt villastaket var ingenting som stoppade dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 21:07 »
Mina hedemora gick nästan upp till stora vägen, första året vi bodde här.
Grannen ringde så jag ropade hem dem.
Detta hände bara en gång.
Kanske inte "gullade"
med dem den dagen  8)

Mina dv kochin går aldrig långt, men driver min man till vanvett.
tuppen är med och kollar överallt,.
När maken snickrar så är han nästan under hammaren. Kan han så skriker han honom i örat.
Tuppen i makens öra inte tvärsom ;)
Bra ras att ha i trädgården.
Hedemorahöns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 12 feb-10 kl 21:13 »
Silkes helt klart !
Flyger inte , är otroligt vackra .
finns i olika färger o mina var extremt tåliga o la bra med ägg .
Inteligenta var dom oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 12 feb-10 kl 22:25 »
Någon av dvärgraserna vore väl lämpligt. Mina favoriter är helt klart mina dvärgbrahmor. Lika snygga och pampiga som de stora brahmorna, men en bråkdel så stora. Flyger inte så gärna och lägger bra med ägg som är mycket större än dvärgkochinäggen. Mina fyra hönor lägger i genomsnitt 3 ägg om dagen.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

grimbart

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 feb-10 kl 22:32 »
svenska dvärgar är trevliga och äter ur handen påén... tråkigt att tuppen e så himla högröstad bara...
Fjäderfän och kaniner

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #13 skrivet: 12 feb-10 kl 22:54 »
Silkes helt klart !
Flyger inte , är otroligt vackra .
finns i olika färger o mina var extremt tåliga o la bra med ägg .
Inteligenta var dom oxå .

Håller med till fullo   :D

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #14 skrivet: 12 feb-10 kl 23:02 »
Tack för dessa svar! Jätteroligt att läsa era tankar om detta! Jag märker att jag glömde skriva att jag inte tänker mig någon dvärgras. Har haft exempelvis dvärgkochin förr, de var jättefina och trevliga, men nu skulle jag vilja ha större djur och större ägg. Så skriv gärna fler förslag med motiveringar... (Och ändå är det väl skilland när det gäller tupparnas galande, men det kanske är minst lika mycket individen som rasen som påverkar hur det blir?)

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 13 feb-10 kl 21:55 »
Vi hade ungefär samma önskemål som dig och vi bestämde oss tillslut för Åsbo och är jättenöjda med beslutet. I storlek är de lite mitt i mellan dvärghöns och "vanliga" de finns i många olika färger (så att vi och barnen lätt kan se skillnad). De är villigare ruvare, glada i mat, nyfikna och friska.

Lycka till!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 13 feb-10 kl 21:57 »
hedemora är också väldigt fina....
Fjäderfän och kaniner

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #17 skrivet: 13 feb-10 kl 23:21 »
Eftersom jag själv har hedemora så slår jag ett slag för dem. Minna håller sig på tomten men tuppen gillar att gala lite då och då.

Men i år ska jag hägna in skogs delen av tomten så får hönsen vara där. Blir nog Sveriges största hönsgård på 1500kvm . Vill att barnen ska kunna gå barfota i år.  ::)

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 13 feb-10 kl 23:26 »
Vill att barnen ska kunna gå barfota i år.  ::)
hönsskit smörjer fötterna fint ;D morsan säjer att det e därför jag blitt så lång(mycke gödsel under fötterna) jag e typ 2meter....
Fjäderfän och kaniner

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #19 skrivet: 14 feb-10 kl 10:05 »
Någon som har erfarenhet av Gotlandshönsen? Verkar vara rättså stora för att vara lanthöns. Brukar de vara flaxiga eller lugna? Går de att få tag i? Hur är det med galandet??? Finns det någon gammal men ändå lite större ras som är förknippad med Halland?

Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
Nock, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser