Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykla med häst -JA!  (läst 3974 gånger)

Bilius

Cykla med häst -JA!
« skrivet: 11 feb-10 kl 22:33 »
Vill tipsa alla hästägare om att ta en cykeltur med hästen. Jag började med detta pga vinterkyla och kalla fötter. Pållen är rätt gammal och körs inte men jag ville att han skulle få komma ut och springa utna att jag behövde frysa fötterna av mig.

Kanske kan det användas i rehab också?

Mirakulöst nog följer han mycket bättre när jag cyklar än när jag leder honom gående, varför vet jag inte...

mattetillmånga

• Övriga världen
SV: Cykla med häst -JA!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 09:49 »
Jag har funderat på det, men inte kommit så långt som till verklighet. Vet inte om jag törs, blev avskräckt sen jag cyklade med hunden  ::). Man har ju inte så mycket att sätta emot på en vinglig cykel om hästen börjar trilskas  ;) Men det vore himla praktiskt, speciellt för mina shettisar som inte körs. Blir sugen att testa, men väntar till barmarkssäsongen av förklarliga skäl  ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 12:07 »
Jepp. Cykla med häst går bra. Fast det beror ju så klart lite på vilken häst... och vilken cyklist... Ja tycker det blir som att "gå i par" till skilnad från att le en häst. Har dock ingen cykelkompis kvar..Hade min gamle ridlärare i bakhuvet när jag prova första gången, fast han hade nog kunnat få hästen att "gå fot" både med och utan grimskaft och cykel. Själv fick jag jobba mer än så...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-10 kl 10:58 »
Jag hade ett sto som jag cyklade med! Hon ville springa såinihelvete hela tiden bara, så det var svårt att hålla in henne från cykel... Ofta höll jag i manen å sen jäklar i min lilla låda, vad jag fick åka cykel!! ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Bilius

« Svar #4 skrivet: 14 feb-10 kl 00:21 »
Jag har gjort en del NH ledarövningar och det hade nog inte varit möjligt att cykla det annars. När jag cyklar använder jag repgrimma med ett ganska tungt spänne så att det går att skaka i den om han börjar få upp egen fart... Och jag håller repet dubbelt i handen så att öglan dras ut ur handen om han skulle få för sig något.

första gången jag tewstade blev han lite väl glad och satte fart, men då var det bara att släppa repet, och ta ett steg tillbaks.
Lycka till!!

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 14 feb-10 kl 10:32 »
Syrran min brukade cyckla med gammelpållan! Men... gammelpållan var en sån där genomklok gammal ledarhäst, som hade stenkoll på både folk och fä, och sån som bara funkade i alla sammanhang! Skulle inte rekommendera någon att cyckla med hennes avkomma! Totalt olika mentalitet på dem! Så.. ja, det handlar nog i allra högsta grad om vilken häst...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #6 skrivet: 14 feb-10 kl 11:05 »
Cykla? Så här års? Nä tack!  :P
Däremot har jag brukat köra spark m. unghäst bredvid. En mycket bra träning innan jag har kört in dem. De vänjer sig vid "läskiga saker" samtidigt som jag får tillfälle att träna på ljudsignalerna.

Dessutom - har hästen vant sig vid att ut och promenera bredvid en spark eller cykel - ja, då lär inte inkörningen bli något problem.  ;D

Jakobsson

« Svar #7 skrivet: 14 feb-10 kl 19:12 »
Frugan har cyklat en del med vår ena häst (vblsto) eftersom  hennes förra ägare gjorde
det mkt. Därför har väl frugan fortsatt med det. Det funkar i alla fall jättebra och stoet gillar det
verkligen.

MVH
Daniel

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-10 kl 20:24 »
Vi cyklade alltid med hästarna när vi drev träningsstall på travbanan och hade många hästar och långt till hagarna. Det hade ju tagit hela dagen annars att få ut och in alla!

Särskillt lite stökiga hingstar var väldigt smidigt att cykla med, så man kunde raska på lite istället för att gå sakta bland alla andra hästar som skulle ut..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 08:07 »
Jag har cyklat hela sommaren med min ena shettis, han tycker det är skitkul och som någon skrev går det bättre än att leda honom för då går han bara och släpar benen efter sig och man får nästan dra honom efter sig. Han vänjer sig vid läskiga saker och får sträcka ut då och då, då han inte är inkörd och för liten/ung att sitta på. Men visst, får de ett spel så har man inte mycket att sätta emot. Sonen brukar få ta en runda med honom för han är starkare och mer cykelvan då han cyklar 2 mil till och från skolan varje dag.  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 feb-10 kl 08:19 »
KIMMA, ta en kedjegrimskaft med kedjan över nosryggen, så rår du på honom lite bättre!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 16 feb-10 kl 07:40 »
KIMMA, ta en kedjegrimskaft med kedjan över nosryggen, så rår du på honom lite bättre!!
Jo, jag har ett sådant som jag brukar dra under hakan på honom,då går det lite bättre.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

metzan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 feb-10 kl 11:20 »
Jag har också cyklat med mina pållar, det brukar uppskattas! Men man får hålla lite koll på dem så de inte kommer för nära trampor eller som min senaste, hade pippi på att nafsa på cykelplingan... det krävs som bekant inte mycket för att en cykel ska tappa balansen!

Träns eller repgrimma körde jag för att få lite mer koll. Perfekt alternativ till ridning/körning, hästen får röra på sig utan tyngd och verkligen lära sig lyssna!

galdur

• -
« Svar #13 skrivet: 17 feb-10 kl 15:08 »
Jag brukar cykla med min shettis! Jag har träns på henne plus ett grimskaft knutet runt halsen på henne som jag kan hålla i när hon "kliver" iväg så slipper jag dra henne i munnen!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

polly

• -
« Svar #14 skrivet: 20 feb-10 kl 12:21 »
Hästen tvärnitade, det gjorde jag också, fast inte förrän
jag fick styret i magen....
Mjälten fick en jädra smäll. Kramper och illamående.
Cyklar nog inte med en häst igen på länge, och definitivt inte en unghäst som är lite tittig.
Min hälsa går före hästens kondition...
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Träsktrollet

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-10 kl 13:14 »
Jag hade ett sto som jag cyklade med! Hon ville springa såinihelvete hela tiden bara, så det var svårt att hålla in henne från cykel... Ofta höll jag i manen å sen jäklar i min lilla låda, vad jag fick åka cykel!! ;D

Det tog ett tag innan min häst förstod det, men sen så var det bara att hålla i cykeln - han drog mig i princip hela tiden  ;D Tur att han lyssnar stenhårt på röstkomandon, så det blev både trav och galopp  ;D  :-* Men som sagt innan han fattade så stannade han ibland... Det kan bli rätt så spännande  ::)  :-[
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

red

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 20 feb-10 kl 13:21 »
Hästen tvärnitade, det gjorde jag också, fast inte förrän
jag fick styret i magen....
Mjälten fick en jädra smäll. Kramper och illamående.
Cyklar nog inte med en häst igen på länge, och definitivt inte en unghäst som är lite tittig.
Min hälsa går före hästens kondition...

Du får dra på dig en säkerhetsväst inför nästa gång  ;D
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser