Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gässen vägrar gå in i sitt hus!  (läst 1836 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Gässen vägrar gå in i sitt hus!
« skrivet: 11 feb-10 kl 19:15 »
Jag har nyligen köpt tre pilgrimsgäss, de är mycket trevliga, äter, dricker och pratar med mig. Kommer glatt och äter på morgonen och kallar om jag blir sen.

Enda problemet är att de vägrar gå in i sitt hus på natten. De var där första natten, då jag tog dem direkt från transportburen och in i huset, men sedan dess har de bara gått in där för att äta, och inte när jag varit i närheten.

De får sin kvällsmat inne i huset, och maten är slut på morgonen, så de har varit där och ätit, men de vägrar gå in när jag är där! De är lätta att valla fram till öppningen, men sedan smiter de förbi om jag trycker på dem mer.

Jag har provat att bygga en "tratt" av skivor, men då går de bara fram till där tratten börjar, och smiter förbi.

Jag har svårt för att acceptera att gässen skulle vara smartare än vad jag är, det måste finnas en lösning!

Dessutom är jag orolig för räven, den skulle nog inte tacka nej till ett skrovmål i denna kylan, och även om tomten är väl inhägnad kan den såklart komma in om den bestämmer sig för det och lägger lite tid på att hitta en svag punkt.

Dessutom parar sig gässen för fullt, så jag misstänker att äggläggningen kommer igång snart, och då är jag ännu mer angelägen om att de går att stänga om på natten.

"Huset" är nybyggt av plywoodskivor, med formplyfa som golv. Måtten är längd 240, bredd 120, höjd 120. Det finns gott om fräsch halm i huset.

Någon som har förslag på en lösning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imina

• Skåne
SV: Gässen vägrar gå in i sitt hus!
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 19:27 »
Våra gäss var rädda för att gå in i huset de första dagarna. Antar att det inte gillade att gå in i ett mörkt hål, för när vi tände en lampa därinne gick de snällt in.

Andra gånger när de har varit svåra att ta in, så har det berott på att de varit för mätta (gäller iofs framförallt ankorna i snigeltider, men även gässen när betet varit gott). Så nu får de bara mat på kvällen, och de är väldigt sugna på att gå in.

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 19:33 »
Bra idé, jag hoppas att en ficklampa kan vara svaret, ska montera in en imorgon. Iof går de ju in och äter, men det kanske de gör på morgonen när det har ljusnat, jag ser ju inte när det sker.

Jag har ankor också, de har alltid redan gått in när jag kommer för att stänga om dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

patrick.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 feb-10 kl 19:48 »
när jag köpte mina gäss så gick inte de heller in först, men jag satte upp fårnät i en liten fålla vid dörren och föste in dem där och sedan föste jag in dem i huset....
detta gjorde jag i ca en vecka och nu behöver jag bara fösa den till dörren och då går de in....
mina får inte mat inne utan är där bara för att de inte ska bli "RÄV-MAT"...
testade med ficklampa i början men tyckte inte att de hjälpte....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-10 kl 19:55 »
de trivs bäst ute... de går in när det är dags att ruva...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 11 feb-10 kl 20:09 »
Jo, de får gärna vara ute för mig, men rävens hunger i denna vargavinter bekymrar mig. Jag ser hellre att de är ute dygnet runt på sommaren.

Och jag är ute hos dem tidigt och försöker tvinga in dem sent (även om de inte går in) så de får många utetimmar i alla fall. Det finns gott om räv i skogen, har iof inte sett några spår närmare än 1 km, men det kan ju vara en tidsfråga. Och man skulle ju aldrig förlåta sig själv om räven hade ihjäl någon av dem.

Åtta timmar inomhus måste de stå ut med, om jag bara lyckas tvinga in dem. Ska försöka göra en nätinhägnad imorgon, tjälen gör det svårt att få ner några stolpar, men det SKA gå.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-10 kl 20:51 »
du får locka in de med mat, bröd älskar de..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 11 feb-10 kl 21:06 »
Provat med det, de väntar tills jag gått in, då går de in och äter, medan jag står och väntar tittar de bara in genom öppningen, och går jag närmre smiter de förbi och går bakom sitt hus. Kanske är de inte hungriga nog. Jag ska prova med stängsel, OCH lägga in god mat, så att de lär sig att de ska gå in.

Tack för alla tips, hoppas att något lyckas!

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 21:43 »
De lär sig snart, och det blir en vana.. Om jag skulle glömma att ropa in dem när det blivit mörkt, ropar de på mig, och står vid dörren.   De kan vara ute, men det är ju risk om det finns predatorer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 22 feb-10 kl 20:10 »
Jag har fortfarande inte lyckats bygga någon fålla för att tvinga in gässen, men ikväll gav jag mig den på att få in dem, och jagade ifatt dem en och en. Problemet är att jag har stengären med staket på utsidan, så gässen for över stengäret och gick på de ca 20 cm som finns innan staketet står. Och utrymmet totalt är 500-600 kvadratmeter, så det blev mycket springande för både mig och gässen. Tog ca 30 min för att fånga tre gäss... De fick lite extra mat för att kompensera för den extra motionen.
Hur stressande tror ni att det är för gässen att fångas in och bäras till sitt hus, om det måste upprepas varje dag? Får se om de undviker mig när jag kommer med mat imorgon... Tror annars att de lärt sig känna igen mig, och att de tycker att jag är ok, bara jag inte försöker få dem att gå in i huset...
Nåväl, varken de eller jag har något val, de SKA vara inne på natten. Om jag så ska bryta benen i stengärena i kampen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser