Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får som rymt och ätit pellets  (läst 2474 gånger)

Kattis1

• Blekinge
Får som rymt och ätit pellets
« skrivet: 10 feb-10 kl 10:31 »
Hej

Behöver snabb hjälp, mina får (4 tackor 1bagge) lyckades igår kväll rymma och komma åt tunnan med pellets och äta upp det som var i den...
som tur var var den "bara"  en fjärdedels full men, tillräckligt för att de ska ha blivit dåliga imagen..
är just nu ensam på gården och har kontakt med en fårbonde via telefon, hur ska jag göra för att fånga in dem och tvångs mata dem med vatten utblandat med jäst och socker,
har ingen xtra grind så att jag kan stänga in dem, baggen hissar när han andas till och från, jag är orolig...

Tacksam för snabba svar

Orolig 

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Får som rymt och ätit pellets
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 11:22 »
Vet inte om/vad du har tillgång till för stall/lada eller dylikt. Behöver du många grindar för att göra en inhängnad, eller räcker det med att tränga ihop dem i ett hörn eller nåt? Ring någon som kan komma och hjälpa dig att tränga ihop dem! Jag antar att de inte går att locka med något gott om de har ont i magen allihop? Fixa något att stänga in dem med. Vad som helst som funkar; gamla dörrar, sängbottnar, solsängar, lastpallar eller något ditåt. Bind med balsnören, spännband, silvertejp...

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 11:26 »
Har du något elfårnät som du kan stängsla av och "driva" dem försiktigt där du vill ha dem? Det tycker jag är toppen när man är ensam.

När du väl fått in dem så kan du ju blanda det du vill ha i en petflaska och ge, det har funkat när mina får åt gödsel i pelleterad form (de överlevde) Vad du ska ge dem finns det nog andra som kan ge råd, jag är ingen expert...

Lycka till i alla fall, jag lider med dig och tänker på dig! När man är själv hemma och sådant här händer känner man sig ännu mer ensam.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 15:23 »
Släng in halm åt dem att äta i väntan på att få till andra åtgärder så det späs ut med fibrer.

Kattis1

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 22:35 »
Hej igen,

Tack för Era svar ;D

Jag fick hjälp av fårbonden som kom och hjälpte mig att bygga en fålla som jag kan mota in dem i en och en.
Fick även hjälp att flaskmata dem med en flytande jästblandning.
Fåren ligger ner mest hela tiden, men reser på sig om jag motar på dem, de dricker iallafall en hel del, så just nu verkar allt vara ok...
Nu hoppas jag att jag fixar allt själv imorgon ;)

Bie

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 11 feb-10 kl 17:00 »
Hur har det gått för mattjuvarna?
En har det som en förtjänar!

Kattis1

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 11 feb-10 kl 20:18 »
dagens rapport ;)

Alla mår ganska bra än så länge 3 av fåren har börjat små äta på höt igen hurra ;D
en av tackorna ligger tyvärr hela tiden, så jag får avvakta och se..hoppas hoppas att det är bättre imorgon.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 13 feb-10 kl 23:56 »
Hur gick det för den liggande tackan?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kattis1

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 07 mar-10 kl 12:55 »
 Det gick bra med den liggande tackan, det var nog hon som hade fått i sig mest pellets.... :P

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 20:50 »
Mina får har lyckats få ut huvudena genom ett staket och fått av locket till tunnan med hönsmaten (typ pullfor allfoder) och satt i sig ganska mycket. Om de har ätit lika mycket så kanske de satt i sig mellan 0,5 och 0,8 kg var eller så. Men det kan ju vara så att ett eller ett par av djuren mumsat i sig mest. De har slutat äta på eget bevåg, alltså inte pga att det tog slut eller att de blev avbrutna. Alla verkade vid god vigör nyss då jag var ute.

Vad ska jag göra? De ska lamma i dagarna! 

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 08 mar-10 kl 22:55 »
Stäng locket!  ;)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 08 mar-10 kl 23:02 »
Stäng locket!  ;)
Första gången jag stängde locket tänkte jag först att min fru varit slarvig. Men hon hade inte varit till djuren på hela dagen, så då satte jag det på mitt eget demenskonto. Andra gången var nu på kvällen, och då fattade jag att fåren själva får upp locket som jag knappt själv får upp. Det är en sån där plasttunna man kan få gratis då man köper stora säckar dyr hund- eller kattmat. Otroliga djur. Och de lever än och verkar må bra.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 08 mar-10 kl 23:19 »
Det var väl tur att de verkar bra! Fick lite dåligt samvete efter att ha skrivit om det skulle hänt nått.  :-[

Men de brukar vara tåliga de små liven!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser