Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyra hönor i samma rede!!!  (läst 1450 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Fyra hönor i samma rede!!!
« skrivet: 09 feb-10 kl 12:39 »
Varför envisas hönorna med att ligga i samma rede?? Det brukar vara tre eller fyra stycken i samma  :(  Det finns 8 stycken reden men bara ett som duger. 
Det är ju lätt att de har sönder varandras ägg.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fyra hönor i samma rede!!!
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 12:45 »
ligger de där samtidigt? annars kan det vara så att det inbjuder till äggläggning om det redan ligger ägg i redet.. prova att lägga ett redägg i varje rede och se om det hjälper...
Fjäderfän och kaniner

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 13:30 »
Några av mina hönor för ett jäkla liv >:D om någon annan försöker komma in i det rede dom ligger i eller om någon redan ligger i mittenredet (=det populära redet).
Då jag märkte det lyfte jag in den höna som "stod på kö" i ett av de andra 2 redena och faktiskt så lägger dom i alla 3 nu!!!
Jag har satt in ytterligare ett rede, på ett annat ställe,  för ett par dar sen med ett redägg i för att se om jag får dom att prova ytterligare ett, men än så länge verkar dom inte intresserade. ;D

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 13:21 »
Ja, de kan ligga fyra stycken i ett rede på 40*40 cm.
Ska prova med redägg, tack för tipsen!!
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 13:47 »
Rekordet hos mig var förut när det låg 5-6st i samma rede ihopknögglade (och utanför stod minst lika måna med långa halsar på rad, som i kö och väntade på deras tur). Upp till 5st kunde ligga och ruva i samma rede fast det fanns en massa andra med redägg i.

Har även varit med om 3-4st ihopknögglade i ett sådant där litet "kojrede" (sådana där man sätter upp på väggar och det är som flera "fack"). Kommer ihåg hur man drog ut höna efter höna, det tog aldrig slut.  :o

Och det hjälpte inte hur vi än gjorde, så tjurskallarna fick ju ha det så då. Tror att de helt enkelt favoriserar ett rede, och då lägger de BARA i det. När vi tog bort vissa reden slutade hönor att värpa som brukade lägga i det redet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
Emil Söderberg, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser