Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämplig vallfrö blandning till ankor?  (läst 803 gånger)

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
Lämplig vallfrö blandning till ankor?
« skrivet: 07 feb-10 kl 18:00 »
Mina myskankor går ju hårt åt marken och all gröda som växer/växte där och nu har jag börjat fundera på vilken vallblanding som passar bäst till ankor/fjäderfä?

Skall låta delar av min inhägnad få vila sig och i bästa fall få växa upp på nytt. Vad jag kan förstå är det klokt med kortväxta och slitstarka grässorter och lämpligtvis bör man väl ha med någon klöver i blandningen?? Något annat som är käckt att ha med i blandingen?

Min mark är kuperad tall- och enbacke på berg med varierat jorddjup och i mitt tycke "mager" jord som numera är kraftigt gödslad av ankornas nedsköljda skit. Det finns viss fuktighet i de djupare jordfickorna men lite torrare på grunda ytor mot berg.

Tacksam för tips på lämplig gröda samt råd om vart man inhandlar detta enkelt och bra.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Lämplig vallfrö blandning till ankor?
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 18:30 »
Weibull  har en mängd olika gräsfrömixer som lämpar sig för olika ändamål. Det finns sorter som tål slitage och torka bättre men kanske inte är lika mjuka att gå på. Kontakta dem och hör vad som passar dig bäst.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Lämplig vallfrö blandning till ankor?
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 22:29 »
Jo, jag har kört med vanliga grässorter tidigare men blev lite fundersam efter att ha läst en annan tråd på alternativ. Där refererades till bl.a. http://www.olssonsfro.se som verkar ha en uppsjö av varianter. Hmm, då bidde det genast lite mer komplicerat. Läste någon annanstans att det finns särkilda blandningar för just fjäderfän och frågna är då vad dessa kan tänkas innehålla.

Egentligen är det kanske inget problem då myskankorna tycks äta allt som är grönt men en tanke vore då att man hittade en optimal gröda som dessutom stod pall för betandet och trampandet från många raska ankfötter ;D
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser