Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla inomhus  (läst 4695 gånger)

intresseklubben

• Dalarna
Odla inomhus
« skrivet: 07 feb-10 kl 17:11 »
Hej, jag är ny här på forumet  ;D
Är det nån som har tips på mat som man kan odla inomus ? (om man inte har tillgång till trädgård eller ens balkong)
Jag har planterat en avokado men det tar minst 15 år innan det blir nya avokados har jag hört (och oftast blir det bara blad ändå tydligen). Är det nån som har nåt tips?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla inomhus
« Svar #1 skrivet: 07 feb-10 kl 17:17 »
Sallat går bra i kruka, så även tomat och chili. Basilika och andra kryddor brukar gå bra, men köp dem på plantskolan inte i snabbköpet, de från snabbköpet är för drivna och klarar sällan omställningen. Krasse är gott och snabbodlat. Och groddar, kan odlas i en vanlig glasburk med ett lock som man gör hål i eller så spänner man ett tygstycke över öppningen. Lätt att odla, snabbt och mycket billigare än att köpa i matbutiken.

Ett tips är att använda stora krukor för att minska vattningsbehovet. Sallat eller rädisor kan med fördel odlas i en balkonglåda som kan stå i fönsterkarmen eller på ett bord nära fönstret.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-10 kl 17:48 »
Druvgurka fick jag väldigt bra av i soligt fönster över sommaren när jag provade.
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 feb-10 kl 18:17 »
Signaturen parkettodlaren har varit aktiv här, och kanske fortfarande är.
Hans (om det nu är en han)blogg:
http://parkettodlaren.blogspot.com/

Du behöver inte bryta upp golvet  ;D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

intresseklubben

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 feb-10 kl 23:42 »
Tack för tipsen :)
Förresten ni har ingen bra bok att rekommendera i ämnet om man vill förkovra sig ytterligare?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-10 kl 23:50 »
en kompis morsa odlade cannabis i vardagsrumsfönstret när jag var yngre (ca 15år sedan)
Fjäderfän och kaniner

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-10 kl 13:42 »
en kompis morsa odlade cannabis i vardagsrumsfönstret när jag var yngre (ca 15år sedan)
Var det där en rekomendation?? ;D ;D ;D ;D

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 09 feb-10 kl 16:01 »
Har tipsat om den här boken tidigare på forumet .

Odla kryddväxter och grönsaker inomhus av Joy O.I Spoczynska från Forum förlag

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 02:43 »
Förra året odlade jag körsbärstomater, gurka och paprika inomhus med helt ok resultat. Även lite olika kryddor.

När man odlar inomhus måste man tänka på att det man ska odla måste tycka om inomhusklimatet (varmt, torrt och liten värmeskillnad mellan natt och dag). Sen beror det självklart också på åt vilket håll man har fönster.

Sen finns det så klart färre pollinerare inomhus än utomhus så man kan bli tvungen att hjälpa till om man odlar något som måste befruktas.

Angående parkettodlaren så är det en kvinna (från Uppsala om jag minns rätt) som driver/drev den bloggen.

Vilse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-10 kl 03:05 »
haer nere saa finns det reklam paa tv foer www.sog.co.nz
kan bara gissa vad det aer dom flesta odlar inomhus,,det aer inte tomater,,
men deras loesningar kanske aer naagot att ha??

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare
Biggee, Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser