Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böldsjuka  (läst 9025 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Böldsjuka
« Svar #20 skrivet: 26 feb-10 kl 22:21 »
Ja jag var ju  inte med när den togs eftersom de inte var i min ägo då och jag tycker också det verkar otroligt att ge en intra musk. injektion där. skriver vidare om något förändras,  men nu har jag iaf bollat min oro med jordbruksverket.......   Hon visste inte om maedi visna kunde smittas från får till getter, eller  om CAE kunde smittas till getter till får   Vet någon här tro???
Hon visste inte vad böldsjuka var heller.....
::)  Jordbruksverket?   ::)  Har hand om bestämmandet, vet allt om mått och påför djurägaren avgifter.   :P  Bestämmer om öronmärkning "för att hindra smittspridning".    :o  Men vet inte om Maedi-Visna kan smitta från får till getter?   ???  Eller om CAE kan smitta från getter till får?  ???  Eller vad böldsjuka/corynebacterium är för något?  ???  Läste jag verkligen rätt?   ::) ::)

Om Du har får och getter tillsammans, och getterna har CAE, så bildar fåren antikroppar mot det viruset, men blir inte sjuka.  De båda virusen är tillräckligt lika för att trassla till provtagningarna om Du med Dina får är med i Visna-Maedi-programmet.  Annars är det, mig veterligt, inga problem.

Jag har inte hört talas om att getterna skulle kunna få Visna/Maedi, men det kanske någon annan vet bättre?

Böldsjukan orsakas av en bakterie, som är ganska duktig på att överleva, både inne i en get och som spor, exempelvis på en foderhäck eller annan inredning.  Den är känslig för syre, så väteperoxid är effektivt mot den, om den är i aktivt stadium (inte har kapslat in sig i en spor).  Getterna verkar inte så besvärade av bölderna, men enstaka bölder kan sätta sig på väldigt dumma ställen, och det är MYCKET jobbigt att bli av med smittan, om den väl har kommit in i flocken.

Allt detta och mer därtill borde verkligen Jordbruksverkets informatör känna till, eller raskt ta reda på.  Hon borde ha sagt ungefär "Det där vet jag inte, men det hör till vårt ansvarsområde, så jag ska leta reda på en kollega som kan det där, och be den ringa upp dig."
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 27 feb-10 kl 10:49 »
::)  Jordbruksverket?   ::)  Har hand om bestämmandet, vet allt om mått och påför djurägaren avgifter.   :P  Bestämmer om öronmärkning "för att hindra smittspridning".    :o  Men vet inte om Maedi-Visna kan smitta från får till getter?   ???  Eller om CAE kan smitta från getter till får?  ???  Eller vad böldsjuka/corynebacterium är för något?  ???  Läste jag verkligen rätt?   ::) ::)

Japp du läste rätt jag skickade ett privat meddelande till dig!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 27 feb-10 kl 10:57 »
Jag frågade vad skillnaden mellan Brucellos(tuberkulos) och pseudotuberkulos var jag sa att de senarare brukar kallas böldsjuka sjb sa att det var samma sak men att hon inte hört böldsjuka någon gång . Hos mig snurrar begreppen nu bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare
Be, Arctic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser