Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salva för arbetande händer  (läst 4924 gånger)

Betie

  • Gäst
Salva för arbetande händer
« skrivet: 30 mar-06 kl 14:17 »
hej jag är ny men min man jobbar mycket och har slitna händer vet någon nån örtsalva till det?

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #1 skrivet: 30 mar-06 kl 15:39 »
Klassisk kådsalva fungerar jättebra!!!
jag gjorde själv förra våren:
Man behöver rätt mycket kåda kanske en halv till en dl, men kvalliteten brydde jag mig inte om.
Vidare behöver man bivax och ister (jag köppte en förp. med "svinefed", finns i en del affärer vid margarinet.)
man smälter allt så att kådan löser sig, sedan silar man bort, ev smutts och barr.
Och låter allt stelna i den burk man tänkt förvara kådsalvan i.
Blir det inte tillrekligt stelt så kan du smälta om allt (kvar i burken för att spara disk) och tillsätta mera bivax, blir det för hårt så gör du samma sak fast tillsätter ister.
Om du ska ha i örter så kan ringblomma vara bra, annars är inte örter min grej, än. ;D
Lycka till :)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #2 skrivet: 31 mar-06 kl 08:52 »
Ett par släktingar till mig har gjort en jättebra salva av ringblommor, olivolja och bivax

KarinLinnea

  • Inlägg: 339
    • Småland
    • Tillökningsbloggen
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #3 skrivet: 31 mar-06 kl 22:00 »
Ett par släktingar till mig har gjort en jättebra salva av ringblommor, olivolja och bivax


Receptet på salvan är:

100 gram bivax
5 dl oliv- solros- eller rapsolja
(en liten flaska (5 ml, tror jag) eterisk olja. Kan köpas billigt med olika lukter på t ex indiska, om man vill att det ska dofta, annars luktar ju vaxet gott i sig...)

Vid örtsalva så lägges örterna (tex. ringblommsblad, lavendel, rosenblad och andra läkeväxter) i oljan i en glasburk med tätslutande och ställes i solen. Hur länge beror på hur mycket örter man har och hur stark örtlukt och effekt man vill ha. Man måste skaka runt burken den då och då.

Smältes i vattenbad på spisen och hälles på burkar så det stelnar.
Blandningen håller länge, men man kan minska satsen lite om man vill. Men jag gör åt en sats om året ungefär. Funkar till hela kroppen. Man vet ju vad som är i och det känns ju schysst.

Lycka till och kramar
Karin
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

diza

  • Inlägg: 19
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #4 skrivet: 20 okt-06 kl 15:32 »
Slitna händer? Är de alltså torra? Då skulle jag använda ringblommssalva, som föreslås ovan. Är händerna såriga skulle jag dra på kådsalva på småsåren. Är det ömma händer, av typ träningsvärksorten så skulle jag ta litet arnikasalva.  :)


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #5 skrivet: 20 okt-06 kl 16:14 »
låter lite skabbigt kanske men men en tjejkompis till mig fick ett fungerande råd av sin smått senila mormor. maria hade nariga och sönderspruckna händer och fick rådet att pissa på dem, detta skulle rengöra och vara antiseptiskt, sedan skulle man smörja in med sperma. efter att ha nyttjat apotekets samtliga salvor följde hon rådet och blrev av med problemet. jag har alltid varit lite skeptisk till historien, men härom veckan stod det en artikel i metro om att de gjorde antirynkkräm av konstgjordsperma. tydligen är det protein och glykos eller nått som är väldans bra...

Att urinera på småsår och för den delen även bensår var förr en väl beprövad remedie mot liknande åkommor, urin som ännu inte varit i kontakt med syre är i det närmaste desinfektionsmedel, förutsatt att man är frisk från början.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mattias

  • Inlägg: 22
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #6 skrivet: 07 jan-07 kl 20:16 »
Kanske låter fortsätt skabigt, men jag har tyckt mig märka att sperma avän hjälper mot annat, brännskador och kliande insektsbett tex... och nån jäkla kraft måste det ju finnas i den... =)
Jorden tillhör inte människan, människan tillhör jorden. Allt hänger samman så som blodet förenar oss alla. Människan vävde inte livets väv, hon är bara en tråd i den. Vad hon gör mot väven, gör hon mot sig själv.

Altea

  • Gäst
Re:Salva för arbetande händer
« Svar #7 skrivet: 20 feb-07 kl 08:59 »
Det där att sperma kan hjälpa på såriga händer tror jag kan handla om att den innehåller väldigt mycket Zink som är verksamt mot sår och eksem men säkert många andra uppbyggande ämnen med som protein ex.
Om man nu skulle använda ex. ringblomssalva kan man ju tänka sig att
man kunde blanda ner lite zinkpasta eller alt. om man gör en egen blanda ner lite zink eller zinkpasta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
Oskar.niels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser