Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bör man ha ett skrivet kontrakt när man har medryttare?  (läst 8383 gånger)

Massa

• Småland
SV: bör man ha ett skrivet kontrakt när man har medryttare?
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 17:46 »
Jag har allid haft kontrakt med mina medryttare. Men aldrig några problem heller.  :D

Där har det stått vad hon får och inte får göra med min häst tex inte låna ut till annan utan att jag vet om det, att hon har två månaders uppsägningstid och även jag mot henne, när hon skall betala varje månad och hur mycket, att jag står för alla kostnader för hästen (även vet utifall det behövs) enda undantaget är om jag kan bevisa att hon använt hästen på ett sådant sätt jag tagit upp i kontraktet att hon inte får då får hon betala veterinären. (vilket är väldigt svårt jag vet, men jag ville ändå ha det med) Att min försäkring täcker hästen, henne, övriga människor som hanterar min häst samt om hästen skulle skada annans egendom.
Underskrivet och bevittnat av annan person oxå. Om medryttaren varit under 18 år har både hon och målsman fått skriva på.

Det finns en extraförsäkring som täcker alla som hanterar min häst utifall att de skulle skada sig medans. (Folksam) Tror jag betalade ca 300kr året för den.
Ny flyttad från Stockholm till Småland.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #21 skrivet: 20 maj-12 kl 23:47 »
Om man bor olägligt, det är svårt att få tag i medryttare och man inte hinner motionera sin häst så kanske någon kan få rida gratis, men i våra trakter är det inte så svårt att hitta betalande medryttare. Det är ju oftast så att man behöver lite ekonomiskt bistånd som hästägare och därför söker medryttare. Enda gången jag skulle låta någon rida gratis är om ryttaren kan bidra med inridning/utbildning/utveckling/högre tävlande, som man annars oftast får betala för. Vi har haft både med och utan kontrakt. I och med att folk skiter i att betala i efterskott föredrar jag kontrakt. Annars rider de ett antal gånger och kanske försvinner sedan utan att betala, och eftersom vi tar 800 kr i månaden för ridning 3 ggr/v, så kan det bli en del avbräck. Dessutom är det viktigt om personen skulle rida vårdslöst, gå omkull, hästen skadas vid tävling etc, att personen kanske ska stå för självrisken på försäkringen. Men om en tygel går sönder av klantighet hos ett barn som rider en ponny, får man kanske finna sig i det.

Jag inbillar mig att det kanske är ännu viktigare att ha avtal med barn som medryttare (under 18år), men givetvis ska förälder skriva på. Bla att de ska ha barnet försäkrat, att man är fråntagen ansvar om en olycka händer, oavsett om det är med ponnyn de är medryttare till ELLER om de är inne i hagen bland andra hästar och det händer barnet något (vi skriver "all hantering av hästar, ridning och vistelse på gården sker på egen risk" och att föräldrar godkänner det). Ett till problem är att barn gärna tar med sig kompisar, pojkvänner etc som inte är hästvana och så ska de "glänsa", visa hur fort de kan rida, ta in kompisar i stall och hagar och dessa har inte alltid hästvett, så jag skriver in att de alltid ska ringa och fråga om de får ta med sig någon och ha tillstånd till det innan någon följer med. Vissa hagar/hästar är förbjudna att gå in till (halvblodshingst tex).

I avtalet är det nog bra att ha med krav (spec för barn) om att de ska städa efter sig, mocka det som hamnat olämpligt (väg, gårdsplan, stallgång etc), plocka undan hinder som använts, smörja utrustning, och hur hästen ska skötas. Då lär de sig ta ansvar, vilket även är till hjälp om de någon gång får egen häst. Givetvis skriver vi in deras rättigheter också, det de betalar för. Incident i Agria är jättebra, och gäller tredje person också. Och tänk! Folk skriver på fast de betalar månadshyra. Iaf de som är seriösa.

Undrar om man inte kan hitta förslag på medryttaravtal på nätet? LRF har ju en del avtal iaf. Vet dock ej om de har medryttaravtal och orkar inte kolla det nu.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Andromedae

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 21 maj-12 kl 00:11 »
Har varit medryttare på totalt 3 hästar och aldrig behövt skriva på något kontrakt, det har liksom flutit på ändå. Två av gångerna har jag betalat månadsvis, allt mellan 300-1000 kr. På den häst jag betalade 1000 kr hade jag honom 4 dagar i veckan, samt att han då stod i ett stall med högre hyra än tidigare.

Johanna87

• Bor på landet med min sambo och våra 3 barn
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 21 maj-12 kl 07:14 »
Det där med att betala för att få vara medryttare har jag inte riktigt förstått.
Du som äger hästen men inte har tid varje dag, får hjälp av en annan person som motionerar och "gör stallet" den dagen. Så att du slipper, och då ska du ha betalt för att du slipper åka till stallet varje dag.
Ägaren tycker att medryttaren ska betala slit på hästens skor och utrustning eftersom det slits mer när någon annan rider??? Hästen ska väl ändå ridas eller?? Bara att ägaren kan göra annat den dagen.
Min familj har alltid haft hästar och jag har haft egen häst som jag sålde för 7 år sedan när vi fick barn. Hade jag haft någon som hade ridit och "gjort stallet" så jag hade sluppit åka dit någon dag i veckan och kunnat göra allt annat som man får skjuta på för att man ska till hästen (plugga t.ex. då jag hade med den när jag gick i gymnasiet) Då hade jag bara blivit glad, är ju en vinn-vinn situation tycker jag.
Ska medryttaren rida "lektioner" eller tävla så får den väl betala det själv, men allt annat ska ju hästen ändå ha. Som motion och träning.

Är ju som att säga att man vill ha betalt för att någon kommer och mockar åt hästen, för det sliter på grep och skottkärra, och så måste man lägga in nytt strö ibland.  ??? Allt sådant måste man ju göra och slita på ändå?

Jaja, lite tankar från mig bara.
Är jag Johanna som skriver men även sambon är inne och skriver ibland. :)

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 21 maj-12 kl 23:16 »
Jag har uppfödning, hästarna hemma på egen gård och jag/vi mockar, sköter fodring, in/utsläpp, hagbyggen etc. Jag tar betalt pga att hästar kostar mycket i foder, stallhyra, försäkringar, vaccinationer, etc, inte för att den sliter på skor eller grep (av våra 11 hästar är endast en skodd. De andra har hållbara, hårda hovar och behöver inga skor).

Det var en odd jämförelse som presenterades, men den får gälla för Johanna87. Och de som känner att de "slipper" sköta sina hästar kanske ska fundera på något annat husdjur. Ni som vill ha gratisridning, när det passar er, är lite bortskämda anser jag. Hästar är kostsamma djur, och vill man rida och inte har råd att köpa egen häst så är det ett utmärkt vinn-vinnförhållande att vara medryttare till lägre kostnad och ansvar. Dessutom kan man "pröva på" innan man skaffar egen häst. Det är som att säga till en uthyrare av hästar, eller en som har turridning att de ska vara glada att hästarna får motion, så de slipper själva.

Om man har egen häst när man går i skolan/gymnasiet gissar, bara gissar, jag att det är någon annan som betalar stallhyra etc. Kanske föräldrar? Och en tonåring kanske är lite bekväm och vill göra annat, eller kanske tom läxor ibland, i stället för att åka till hästen?

Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #25 skrivet: 28 maj-12 kl 11:02 »
Finns det någon som har ett kontrakt som kan tänka sig dela med sig av sitt?

Jag skulle vilja ha med att de har uppsägningstid ex en månad så man hinner hitta någon ny medryttare.
Som det är idag kan de ju sluta samma dag som de säger till och då kan det ju bli jobbigt.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser