Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spisfläkt...hur göra rent?  (läst 17143 gånger)

Farhultaren

• Skåne
Spisfläkt...hur göra rent?
« skrivet: 03 feb-10 kl 14:23 »
Jag är nykomling här på forumet och imponeras av all kunskap och erfarenhet som samlats  här på Alternativ.nu.  Ännu mer gläds jag åt  all den goda vilja och generositet som genomsyrar hela forumet. Här kommer jag att stanna och förhoppningsvis även kunna bidra såsmåningom...

Nåväl, nu har jag en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med. I mitt nyligen tillträdda 20-talshus på landet finns en spisfläkt av modernt snitt inmonterad. Spisfläkten är inte ansluten till någon ventilation utan har kolfilterinsatser som vid det här laget är rejält flottiga. Vid utloppet (uppe vid taket) börjar det bli ganska fett. Vad göra? Naturligtvis kan jag gå till SIBA (där spisfläkten kommer ifrån) och inhandla nya kolfilter för ett par hundralappar stycket. Filtren ser ut att innehålla små kolkulor inkapslade i en plastställning som monteras i fläkten. Enl tillverkaren rekommenderas att man byter filter var 4:e månad. Blir ju ganska dyrt...

Finns det något bra sätt att rengöra dem istället? Typ tvätta med något fettlösande som inte skadar plasten eller kolet?

Tacksam för tips!

ps det ska tilläggas att spisfläkten fyller sin funktion för att slippa matos i resten av huset eftersom  det inte finns någon dörr mellan kök och vardagsrum  ds
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 14:28 av Farhultaren »

Tapio

• Västergötland
SV: Spisfläkt...hur göra rent?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-10 kl 14:45 »
Halaj!

Tror inte det. Det blir mättat.

Här står lite mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kol

//T

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 15:35 »
Hur ofta man behöver byta filtret beror mycket på om man steker maten, och om man har mycket fett och inte använder lock. Om man mest kokar maten, eller steker i gjutjärnsgryta med lock, då är det mest vattenånga och matos som filtret tar upp, och nästan inget fett, eftersom det istället fastnar i locket på grytan, och droppar ner igen.

Så om man slutar steka i öppet stekjärn, så kan man komma undan med mycket färre filterbyten.

Eller så köper man en fläkt med ett rengöringsbart filter, sådana finns och rengörs i diskmaskin eller med väldigt varmt vatten och diskmedel. Ev kan du ha tur och det går att sätta ett sådant filter i din befintliga fläkt. Kolla med en sotare som jobbar med ventilation på restauranger, de kan allt om filter, så de borde veta vilket filter du kan ha i din fläkt, alternativt vilken fläkt du ska köpa som har/kan ha rengöringsbart filter. Rätt skött håller ett sådant filter i minst tio år i hemmiljö.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 16:33 »
Aktivt kol kan både ta i mot och släppa ifrån sig föroreningar. Så i vissa fall så skulle man kunna rengöra kolfilter.

Kanske man kan koka bort och/eller späda ut vissa föroreningar. ???
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 16:37 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Farhultaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 feb-10 kl 19:46 »
Tackar för tipsen...

Det finns stora cylinderformade standardfilterpatroner att köpa. Kolla vilken typ av utlopp du har på fläkten. Har du ett runt utlopp är det ganska enkelt att komplettera, eventuellt ersätta originalfiltret. Med adapterringar kan det mesta anpassas. En sådan stor kolfilterpatron håller något år, kanske flera år och blir antagligen betydligt billigare i långa loppet.

Kolfilterinsatserna är mycket riktigt runda och det där med med "utbytesfilter" låter vettigt. Jag ska besöka någon lämplig butik och fråga.

Aktivt kol kan både ta i mot och släppa ifrån sig föroreningar. Så i vissa fall så skulle man kunna rengöra kolfilter.

Kanske man kan koka bort och/eller späda ut vissa föroreningar. ???

Det var just så jag tänkte. Vad händer om jag t.ex "dränker" filterinsatserna med något fettlösande och därefter spolar rejält med riktigt hett vatten. Tappar kolet sin" vitalitet" och fungerar sämre eller inte alls? Tror nog att jag ändå ska testa.  Det värsta som kan hända är ju att jag får kassera de gamla och ge mig ut på jakt efter några billigare/vettigare alternativ än de dyra "engångsfiltren" tillverkaren rekommenderar.

.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 feb-10 kl 20:11 »
Man kan rensa kolfilter med en hög temperatur som då förångar det som sitter i.  Det är troligen inte värt besväret eller kanske inte möjligt. Aktivt kol som rensas med het ånga, blir inte rent om det mest är fett.  Skulle gissa att det krävs över fyrahundra grader.  Hur varmt blir det i en självrengörande ugn i en köksspis?  Hur mycket värme tål kolet utan att brinna?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Farhultaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 feb-10 kl 21:02 »
Ok...då fattar jag! Jag får lossa på höljet o kolla.  150 mm vid utloppet låter rimligt (den är ganska ny och inte alls ovanlig. Säljs fortfarande på SIBA) Så med lite tur kanske jag kan få plats med ett dylikt filter. 

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 03 feb-10 kl 22:11 »
Man kan rensa kolfilter med en hög temperatur som då förångar det som sitter i.  Det är troligen inte värt besväret eller kanske inte möjligt. Aktivt kol som rensas med het ånga, blir inte rent om det mest är fett.  Skulle gissa att det krävs över fyrahundra grader.  Hur varmt blir det i en självrengörande ugn i en köksspis?  Hur mycket värme tål kolet utan att brinna?
Det krävs ganska hög temperatur innan grillkol börjar brinna, borde vara samma för aktivt kol men det kanske exploderar istället. ;D

Men de flesta oljor som man använder i matlagning har en kokpunkt på under 300 grader, och det är ju den temperaturen som vanliga ugnar kommer upp till. så man skulle nog kunna bygga en destillator som man kan sätta i ugnen... möjligt men inte värt besväret.

Däremot så skulle det kanske vara värt besväret om man tillverkar HB i lite större skala och vill återanvända kolen. ;)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 22:24 »
Alla ekonomiskt sinnade spritfabrikörer (om de nu använder aktivt kol) kör kolet på 200 grader och kan därefter använda det igen.

Självrensande ugnar har mycket högre temperatur än 300 grader när man bränner bort skiten, som väl mest betår av fett. När fettet  bränns bort borde det väl bli lite kol oxå från annat oönskat i ugnen, som går ut som gas, och troligen som CO2.

Det krävs ganska hög temperatur innan grillkol börjar brinna, borde vara samma för aktivt kol men det kanske exploderar istället. ;D

Men de flesta oljor som man använder i matlagning har en kokpunkt på under 300 grader, och det är ju den temperaturen som vanliga ugnar kommer upp till. så man skulle nog kunna bygga en destillator som man kan sätta i ugnen... möjligt men inte värt besväret.

Däremot så skulle det kanske vara värt besväret om man tillverkar HB i lite större skala och vill återanvända kolen. ;)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser