Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vetenskapligt och engelskt namn på gåsraser  (läst 3366 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vetenskapligt och engelskt namn på gåsraser
« skrivet: 02 feb-10 kl 08:04 »
När man söker information på nätet är det bra att veta det engelska och det vetenskapliga (för rena arter) namnet så att man inte är begränsad till att söka på svenska sidor. Därför tänkte jag att vi kunde hjälpas åt att skapa en lista över de raser/arter som finns.

Jag startar med en enkel gås

Pilgrimsgås        Pilgrim goose           
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
SV: Vetenskapligt och engelskt namn på gåsraser
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 17:38 »
FY, tänkte jag skriva in,
får ta amerikansk gulgås = american buff
Kinesisk knölgås / svangås = chinese goose
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-10 kl 16:21 »
har själv inga gäss men hjälper till att fylla på listan ;)

ölands gås = swedish island goose

skåne gås = scania goose

touluse gås = samma namn på engelska

pomersk gås = pomeranian goose (inte att förväxla med skåne gåsen)

italiensk gås = italian goose

afrikanska knöl gås = african goose (typ samma som kinesisk knöl gås men här korsade man in touluse gäss i för att få en större ras) 

rysk kamp gås= gorki goose (jag tvivlar dock att just denna ras
finns i sverige)
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 22:30 »
Man hittar nästan ingen information på italian goose, däremot på roman goose. Är det samma ras?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 01:34 »
Man hittar nästan ingen information på italian goose, däremot på roman goose. Är det samma ras?

"Roman geese" kan ha hätta. Det har inte Italiensk gås.
http://www.feathersite.com/Poultry/Geese/BRKRoman.html
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 01 feb-12 kl 07:06 »
"Roman geese" kan ha hätta. Det har inte Italiensk gås.
http://www.feathersite.com/Poultry/Geese/BRKRoman.html

Jo, jag har läst det. Men det är bara några sidor som tar upp hättan, flera gör inte det. Kanske är det några som översatt fel? Och den med hätta kallas ju roman tufted goose.

Men uppgifterna stämmer heller inte riktigt. Är det någon som vet någon bra sida med FAKTA om italiensk gås? Hittar ingen bra sida med historik, standard osv.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 01 feb-12 kl 12:51 »
Jo, jag har läst det. Men det är bara några sidor som tar upp hättan, flera gör inte det. Kanske är det några som översatt fel? Och den med hätta kallas ju roman tufted goose.

Men uppgifterna stämmer heller inte riktigt. Är det någon som vet någon bra sida med FAKTA om italiensk gås? Hittar ingen bra sida med historik, standard osv.
Jo men då tycker jag roman tufted goose i sverige borde heta "Italiensk gås med hätta" eller något :P
Finns en ras i sverige som har hätta, vid namn "Vit lantgås med hätta" eller något liknande :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 07 feb-12 kl 12:02 »

Prova att söka på White italian geese (alt. goose) så hittar du mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser