Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvdöd killing, hjälp!  (läst 2753 gånger)

SannaF

• -
Halvdöd killing, hjälp!
« skrivet: 01 feb-10 kl 13:23 »
I förrgår vid halv ett på dagen föddes lilla Fröjdens Amira ute i kylan. Vi tog in henne (dem) till box så snart som vi hittade henne, vilket bör ha varit rätt snart efter hon föddes då mamma inte ännu hade släppt efterbörden och lillan var inte helt rentvättad ännu.
Hon verkade pigg och kry men frusen, på kvällen stod hon upp och bräkte lite.
Men på morgonen dag 2 är hon alldeles svag och har halsen krökt åt höger sida hur man än höll henne, hon bräkte lite någon gång men i övrigt var hon helt borta, orkade ingenting . Hon var jätte kall och tunn  :'(
Att hålla henne kändes som att hålla i den sista tunna tråden innan döden.
Vi tog direkt in henne under kläderna så att hon fick min kroppsvärme och mjölkade mamma och gav med spruta i munnen med lite pudrat selen i då mamma inte hade fått sista dosen innan födseln (trodde nog att hon inte skulle killa på ett par veckor än). Höll på hela dagen och matade och värmde.
Hon började bli lite ivrig på maten så vi lät henne suga på lillfingret samtidigt som vi petade in mjölk i mungipan med sprutan, så att hon skulle lära sig att suga oxå.
Till sist på kvällen vid åtta ställde sig lilla Amira upp i soffan och stod en stund! Jippie! ;D
Då tog vi o hämtade in mamma i huset (vad gör man inte :P) och så fick Amira och mamma sova inne i en kompostgallerbox med täcken och tidningar som "strö".
Jag lyckades få Amira att suga på mammas juver men hon förstod inte att det är själva juvret mjölken kommer ifrån.
Imorse var hon jättehungrig och drack som om hon aldrig druckit förr, men bara när jag hjälpte henne till spenen.

Nu äntligen till min fråga:
Hur gör jag för att få henne att förstå att det är spenen hon ska hitta och inte mina fingrar.
Det är som att hon tycker spenen är för mjuk och hon snuttar mer uppe på juvret i stället.
Hon försöker en liten stund sen ger hon upp helt och står bara o hänger.

Nu håller vi tummarna att lillan inte får lunginflammation bara!! :(

Tacksam för alla råd ni kan ge!
Mot nya äventyr!

ninna b

• Gäst
SV: Halvdöd killing, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 01 feb-10 kl 13:36 »
Fortsätt att hjälpa henne att dricka ... så småningom blir hon starkare och kommer att hitta rätt på suttandet.

SannaF

• -
« Svar #2 skrivet: 01 feb-10 kl 14:31 »
Ok, då fortsätter jag som jag gjort.
Hon verkar tyvärr mer ointresserad nu än imorse men vi får väl se vad som händer.

Tack för ditt svar!
Mot nya äventyr!

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-10 kl 15:35 »
Killingen måste få i sig mammans råmjölk och hållas varm. Fortsätt att ha geten och killingen tillsammans och hjälp killingen till en spene ofta och/eller använd sprutan. Killingar dricker litet och ofta när de är riktigt små. Lycka till och berätta hur det går!

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 feb-10 kl 16:17 »
Vissa är lite "dumma " och det kan ta lång tid för dem att förstå, gör som ni har gjort tills nu, tillsätt lite druvsocker i mjölken för att hålla piggheten hos den. Köp vanlig nattflaska till barn, för att det ska likna spenarna,  ge den lite, bara lite, då blir den ivrig, och ställ den sedan vid mamman och hjälp den.... hitta rätt, blöta spenen lite med mjölk.... ha enormt tålamod, men det kommer att fungera men kan ta en vecka om man har otur....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-10 kl 20:07 »
Släpper getan ner mjölken...? Annars kan det vara så att killingen tappar intresset för att sutta om det inte kommer mjölk tillräckligt snabbt. Speciellt om hon har vant sig vid att mjölken kommer enkelt till henne.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 23:20 »
Ni har gjort helt rätt :D.Mmen att få en killing att fatta sugandets svåra konst kan bli knepigt! Det säkraste för killingen är nog att mjölka geten, sila mjölken med en bomullstuss i en tratt (gäller inte RÅMJÖLKEN -den är förtjockflytande!) och ner i nappflaskan! Att flaska killingen med modersmjölken och kanske lite druvsocker är enligt min erfarenhet mer säkert för killingen än att försöka lära den att suga. Den chansen gick nog förbi när killingen blev kall - samspelet mor/barn kom inte gång på rätt sätt, så Ni måste också lära geten att bli diad och det kan bli knepigt värre så här sent!
Men ge den med nappflaska, skriv upp vad den får i sig och väg den en gång per dag. En LITEN killing kan ta upp till två veckor på sig att komma upp till minimi-mängden 1lit getmjölk/killing+dag. Mjölka ur ordentligt geten fyra gånger per dygn de första tre veckorna och frys in ev överskott. Det är väldigt bra att ha i reserv!!!
Du har inte skrivit att geten vårdar killingen- berätta mera!!! ??? 

Lycka till ocgh grattis till killingen och beröm för rådigt ingripande! o:)  - Det är väl fullt normalt att ha get och killing inne om det behövs? :-[
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 19:14 »
Lycka till ocgh grattis till killingen och beröm för rådigt ingripande! o:)  - Det är väl fullt normalt att ha get och killing inne om det behövs? :-[
/Tt
Ja, det är det väl?   :-[ :D
Jag tror det kan bli svårt att lära lilla Amira (fint namn) att suga, om hon inte gjort det som nyfödd.  Men försöka duger; om hon kan få vård och mat av sin mamma är det enklast för er och bäst för henne.  En modell är att mjölka direkt i en nappflaska; råmjölk brukar ha svårt att komma igenom ett silfilter, och den smuts som finns utanpå spenen, den får hon ju ändå i sig, om hon skulle suga direkt ...

Och ett stort Grattis och Lycka Till från mej med!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
« Svar #8 skrivet: 02 feb-10 kl 19:26 »
Tack snälla för alla glada tillrop och alla praktiska råd!

Idag vid lunchtid hörde jag ett väldigt smaskande inifrån "getrummet" (fy vad det luktar illa på vår nedervåning just nu   ::)) tittade in och vem stod inte där och snuttade!!! "bump bump" (Gör en egen smiley som passar till detta, ser ni hur den hoppar o far!) Hon känns piggare och är mer med omgivningen.

Hon darrar mycket (främst när hon ligger ner) fast hon är varm om nosen, hon verkar ha jobbigt att röra sina bakben. Det tar lång tid för henne att lägga ner bakdelen och hon snubblar gärna på täckeskanterna - tecken på något fel? :-\ Eller kan det vara för att hon är så liten och tunn fortfarande?

Mamma är en mycket duktig mamma!  o:) Hon puffar och tvättar och ligger nära och släpper mjölken väldigt lätt, själv behöver jag bara ta i spenen så kommer mjölken.
Mot nya äventyr!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 02 feb-10 kl 20:49 »
Låter ju lovande!  Roligt, roligt!  Då är det bara att se till att inte den goda utvecklingen bryts, flytta inte ut dem för fort, utan ge den lilla den tid som behövs för att till exempel lista ut hur man får kontakt med alla långa utväxter som sticker ut åt alla möjliga konstiga håll från kroppen!  (S k ben ... ;) )

glim

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 13:58 »
Det kan nog bli bra! Då jag hade getgård föddes ca 60 killingar per år och alltid nå`n sned, vinglig eller ostadig på benen. Jag brukade massera dem med Arnica eller ett värmande liniment för djur tre fyra gånger dagen. Dom som inte bena bar repade sej uteslutande inom en vecka. De enstaka med krokig nacke förblev krokiga och slaktades med slaktdjuren. Mest av humanitära skäl,  i övrigt var dom helt okey och åt upp sig fint.
Men som sagt var ,massage lönade sej. Ett år föddes fyrlingar ,den minsta vägde 0,9kg.
Bodde inne i en bur med lös botten och när den efter ca 10 dagar tog sej över kanten på bur botten fick den flytta ut till mamma och syskon. Vi matade den med getmjölk, första dagarna med droppipett, sen med en tesked. Då hon flyttades ut sög hon flaska
och det fortsatte vi att ge henne även i stallet. Familjen var många på den tiden och det fanns alltid nå`n som kunde mata Stina.Minst var tredje timme fick hon mat. Hon växte upp och blev en bra mjölkget och ingick i besättningen med mjölkmedel på 4liter. Hoppas
din lilla klarar sej!

SannaF

• -
« Svar #11 skrivet: 05 feb-10 kl 12:52 »
De är fortfarande inne, det är lite väl kallt att ta ut dem till boxen (minus 17)
Lillan har börjat försöka göra lite krumsprång nu och då med stappliga ben.
Hon skakar inte alls längre och äter precis när hon vill.
Hon har oxå kommit på hur man som liten bebis kommer ut ur "boxen"... Så hon går ut och lägger sig i hundkorgen som står brevid boxen  ::) Ibörjan hittade hon inte tillbaka in till mamma, så vi fick agera vakt o sätta in henne titt som tätt men nu verkar hon gå in och ut bäst hon vill, henne kommer det inte bli lätt med, en riktigt påhittig liten en  8)
Mot nya äventyr!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 05 feb-10 kl 13:59 »
 ;D
Fullt normal killing, alltså!
;D

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 05 feb-10 kl 16:23 »
Vilken härlig solskenstråd det här var då! Blir både skrattig och tårögd när jag läser den!  :D
Lycka till med din lilla vildbatting!

Skånelantis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 05 feb-10 kl 16:27 »
Kan du inte visa oss ett kort på den lilla godingen? "nyfiken"

metzan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 feb-10 kl 17:34 »
Åh vilken fin historia! Vilket bra jobb ni gjort! Ja, bild på busen (i hundkorgen  :P) vill vi ha!

SannaF

• -
« Svar #16 skrivet: 05 feb-10 kl 18:27 »
Jag önskar jag kunde men jag hittar inte min kabel till telefonen!  :-\

Ska försöka ordna med bild ändå!
Mot nya äventyr!

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 05 feb-10 kl 20:54 »
Ja, ja, dessa tekniska finurligheter.  Alltid är den någon liten, liten detalj som stjälper alltihop! Min kompis berättade om en liten bult, som gick av och stoppade en hel stor skördetröska i flera dar, innan han hittade felet!  Har Du möjligen någon annan kamera?  I datorn, kanske?

Dela detta:

* Inloggade just nu

838 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser