Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av MES ar?  (läst 7628 gånger)

Intricate

SV: Erfarenheter av MES ar?
« Svar #20 skrivet: 03 mar-10 kl 07:50 »
Küller har sagt att de kan vara ute fritt i -5 grader men inte mer (om jag minns rätt) men sen ska de säkert ha varmare inomhus. Jag hade kört på +5 grader i hönshuset eller mer. Lite beroende på hur varmt det är ute också förstås.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 03 mar-10 kl 08:00 »
Jag begränsade aldrig mina MESars möjlighet att gå ut. När dom tyckte det var för kallt eller tråkigt väder stannade de inne. I hönshuset hade jag frostfritt torrt och dragfritt.

Mina MESar var aldrig sjuka :D

Däremot var dom divor som tyckte att regn och rusk var för andra men inte för dem ;) Så dom kunde mycket väl stanna inne under ett varmt sommarregn men gå ut när det var kallt och fruset på vintern.

Kamphöns har kort och hård fjäderdräkt och kan inte burra upp sig som andra fluffigare hönsraser. Vissa har till och med helt bart bröstparti. Men dom klarar ändå kyla förvånandsvärt bra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 03 mar-10 kl 08:52 »
Har man i princip frostfritt i hönshuset, kan höns klara tom mycket kallt ute.  Höns och de flesta fåglar kan sätta igång sin ämnesomsättning, och klara låga tempertaurer, och då fordras det mer mat.

En lite talgoxe, som ju måste utstråla mycket värme, klara temperaturer på flera tiotals grader under en natt, om den fått äta tillräckligt under dagen.

Faran finns för utsatta delar, om höns har stora kammar och slör.  Jag vet inte om någon höna som frysit ihjäl, om de inte blivit blöta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Intricate

« Svar #23 skrivet: 03 mar-10 kl 13:01 »
Förtydligande: Jag tänkte inte så mycket på hur mycket kyla de klarar innan de dör utan mer på hur varmt det ska vara för att de ska trivas. Talgoxarna klarar visserligen sträng kyla men de fryser nog som fan.

Skulle hönsen få bestämma skulle de säkert vilja ha +15 grader hela vintern. Gärna med golvvärme också.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 03 mar-10 kl 13:17 »
Hur har härdiga lantraser uppstått? Knappast med golvvärme och pellets. De fåglar som lever här klarar klimatet, mer eller mindre bra, men inga höns är så värmekrävande att de måste ha rumstemperatur. Utetemperaturen kan man inte göra något åt, och klart de stannar inne om de finner det lämpligt, och frostfritt räcker.  Sedan kan det finna andra skäl till att ha det varmare, som foderåtgång och äggproduktion, fast sådana höns är oftast hybrider och kommer aldrig ut.

Skulle vi hålla t.ex. gamla härdiga raser, i en miljö, som är allför konfortabel, kommer det inte att ta så många generationer innan de förlorar egenskapen.

Intricate

« Svar #25 skrivet: 03 mar-10 kl 13:32 »
Hur har härdiga lantraser uppstått? Knappast med golvvärme och pellets. De fåglar som lever här klarar klimatet, mer eller mindre bra, men inga höns är så värmekrävande att de måste ha rumstemperatur. Utetemperaturen kan man inte göra något åt, och klart de stannar inne om de finner det lämpligt, och frostfritt räcker.  Sedan kan det finna andra skäl till att ha det varmare, som foderåtgång och äggproduktion, fast sådana höns är oftast hybrider och kommer aldrig ut.

Skulle vi hålla t.ex. gamla härdiga raser, i en miljö, som är allför konfortabel, kommer det inte att ta så många generationer innan de förlorar egenskapen.

Men nu handlade det väl ändå om Mesar? Små fåglar med tät fjäderdräkt kända för att vara känsliga för kyla?

Håller med om att man inte ska skämma bort lantraser (som man avlar på!) med för mycket värme och industriellt foder.

trallallaa

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 mar-10 kl 14:34 »
Kan lägga till att all Stridshöns är inte känsliga för kyla, mina Turkiska Stridshöns har själva valt att sova ute, även då det var -27 .
Men som sagt, nu handlar det mer om "prydnads höns" :-*, Moderna Engelska Stridshöns,dvärg. De är kända för att vara väldigt känsliga för kyla,där av frågan. Hur varmt jag ska ha till mina vanliga höns,vet jag redan  ;D

Jag tror inte att jag kommer köra ett "härdningsprogram" för MESarna, det tar ju längre än min livstid  ::)
Så jag erbjuder dem lite mer värme istället och ev pellets ( fniss)...

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 03 mar-10 kl 14:59 »
Kan lägga till att all Stridshöns är inte känsliga för kyla, mina Turkiska Stridshöns har själva valt att sova ute, även då det var -27 .
Men som sagt, nu handlar det mer om "prydnads höns" :-*, Moderna Engelska Stridshöns,dvärg. De är kända för att vara väldigt känsliga för kyla,där av frågan. Hur varmt jag ska ha till mina vanliga höns,vet jag redan  ;D

Jag tror inte att jag kommer köra ett "härdningsprogram" för MESarna, det tar ju längre än min livstid  ::)
Så jag erbjuder dem lite mer värme istället och ev pellets ( fniss)...

Jag har haft en trio av dessa långben, och de var minsann inte så känsliga, levde på samma sätt som andra höns jag hade, och det var en köldknäpp då och då.

Jomark

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 03 mar-10 kl 15:03 »
Som kallast så har det varit -6 inne i hönshuset och mina MES'ar klarade det precis som alla dom andra raserna. Jag har en värmelämpa som dom som vill ha extravärme kan sätta sig under. Men dom var där inte mer än nån annan.

Dom kan också burra upp sig, men inte lika mycket som en fluffigare höna  ;)

Tycker det är överdrivet denna "MES'ar klarar inte kyla bra hets."
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #29 skrivet: 03 mar-10 kl 15:11 »
Mina MESar sitter och "huttrar" om dom tycker det är kallt, just nu bor dom i 12+ och med värmelampa, det tycker dom är gött! Men jag skämmer bort våra höns oxå...det har inte varit kallare än 5 - 6+ i hönshuset när det var som kallast här.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 04 mar-10 kl 15:56 »
Så nu är allt färdigt och Mesarna har flyttat in, jag har +7,5 i deras sektion...

Intricate

« Svar #31 skrivet: 05 mar-10 kl 07:38 »
Är Mesarna från Küller? Sett att han har såna. Varit sugen många gånger på att skaffa dem men det var innan jag skaffade holländarna. Jag kommer nog hålla fast vid dem läänge länge.

trallallaa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 05 mar-10 kl 09:26 »
Nix ,inte Küller Mesar  ;D
Dessa kommer från Kramfors trakten, av en otroligt trevlig Uppfödare av Mes och Kochin och Dv Kochin. Hon har ingen hemsida... ännu  ::)
Dessa Mesar är utställda... med bra poäng  :-* ,det var rena rama turen att hon hade en trio till salu, precis när hon hade bestämt sig för att sälja dem...ja, då ringde jag  >:D o:) ;D

Intricate

« Svar #33 skrivet: 05 mar-10 kl 11:39 »
Fiina mesar alltså =O)
Vilken tur du hade! För mig är det tvärtom =) Äggen i kläckaren ska kläckas imorgon men jag hör inga pip! Brukar alltid höra pip dagen innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser