Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillräcklig hagstorlek?  (läst 9014 gånger)

metzan

• Gäst
Tillräcklig hagstorlek?
« skrivet: 26 jan-10 kl 13:40 »
Hej,

jag planerar eventuellt för en turismverksamhet där en nordsvensk ska skjutsa turister 4-5 timmar om dagen.

Det bygger dock på att jag sommartiden kan ha hästen med på landet, där en yta som är ca 500 kvadrat skulle kunna användas som hage. I anslutning finns ett enkelt stall.

Vad tänker ni kring en sådan hage? Skulle den kunna användas? Och räcka? Under förutsättning att hästen jobbar så pass mycket, 5-6 dagar i veckan.

Tacksam för svar!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tillräcklig hagstorlek?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 13:44 »
Lagmässigt är det inga problem så länge dom går in på natten .
MEN jag skulle aldrig stänga in mina hästar på så liten yta .
Det är som att tigga efter problem.
En sån liten plätt blir snabbt fyllt med skit oxå , då måste du mocka den regelbundet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 14:00 »
Sen måste du tillskottsfodra med hö också för betet räcker inte. Fast det hade du kanske redan räknat med. Eftersom hästen ska arbeta så mycket behövs kraftfoder också om det inte är toppvärden på höet. För att betet ska räcka en sommarsäsong så behöver du en hage på 1 ha dvs 10 000 kvm. 500 kvm känns mer som en rasthage vintertid men, känns lite liten för det också.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

metzan

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 14:09 »
Jo, att han behöver mer mat än det lilla som blir på den plätten förstår jag! Såväl både grov som kraftfoder, speciellt med tanke på arbetspassen. Vi kommer kunna gå iväg med honom och beta på andra ställen också.

Det jag mer funderar över är om det överhuvudtaget är något att fundera på att den plätten ska funka som rasthage när han inte jobbar. Oftast alltså ca kl 8-12 och kanske 17(18)-21 på dagarna, men en dag i veckan kan det vara en hel dag.

Förmodligen kommer vi kunna stalla upp någon annanstans under vintern, så detta skulle gälla maj - september.

Travelerhorses: Vad menar du för problem?

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 15:27 »
vad du skulle jöra omm häsnen rasttar på dag tid så skulle ja ta in hästen om det går så hästen kommer undan från brommsar och bliningar då en svett eller blöt häst drar tillsej o djurena och vad ja kan se på mina så står dom hellre inne så mycke det bara går mvh

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 15:58 »
Om hästarna står trångt så blir dom lätt uttråkade och man kan få problem med att dom blir griniga på varandra , mask och stolpätande bla.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

metzan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 16:04 »
Travelerhorses: Men visst borde det vara mindre risk för det om hästen jobbar 4-5 timmar om dagen?

Ängtorparn

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 16:51 »
Låter mer som en "rasthage" i mina öron.....du skulle behöva ha en betydligt större, ca 500 kv.m. + att du naturligtvis behöver foder till hästen då en så liten hage blir avbetad mycket fort.....blir bara jord, inget gräs.
MVH

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 16:58 »
Jobbar hästen såpass som 4-5 timmar om dagen så har den säkerligen fått sitt rörelsebehov tillgodosett. Ger du den sedan lite att förströ sig med i hagen som grenar, småträd etc att gnaga på så blir det ännu bättre. Vad den kan komma att behöva hjälp med är som Pålle skriver, skydd mot styngande insekter, i normala fall rör sig hästarna bort från myggor och blinningar,vilket kan bli svårt i en mindre hage, men det finns medel att smörja på som funkar bra.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 17:35 »
Jag tänker mer på att en sån liten hage ställer högre krav på underlaget. Dvs om det blir en regning sommar så kan en gammal åker t.ex. snabbt bli till en lervälling om man har hästen där hela sommaren. Även om den jobbar 4-5 timmar/dag så står den ju i hagen ca 20 timmar varje dag.

Men det kanske är ett bra underlag, lite torrare?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 18:09 »
Ja, nog tycker jag att det verkar lite litet...... men å andra sidan fins det riktigt gott om hästar som har BETYDLIGT mindre rasthagar hela höst och vintersäsongen. Hästen kommer ju onekligen röra riktigt mycket på sig. Vad som är viktigt att tänka på är dock, precis som ett par stycken innan varit inne på, skugga och möjlighet att komma undan flygfän..... Vad som oxå bör övervägas är ju sällskap till kusen..... men det var ju inte det du frågade om ;)

Du kan ju faktiskt i princip vända på årstiderna...... ge honom semester och stor hage vintertid istället :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snoken

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 18:22 »
Att motioneras 4-5 timmar per dag är kanske mer än en vanlig häst får göra, men sen beror det väl på vilken typ av motion det är, hur du tänkt köra turisterna? Blir det bara att såsa omkring en kvart i taget och sen stå stilla en halvtimme, eller blir det ordentligare terrängturer? Hur som helst låter den där ytan för liten i mina öron, men så föredrar jag inget mindre än en hektar per häst också  :D Hästar har ju behov av att röra sig, om så bara skritta omkring lite men de behöver ändå yta att göra det på för att inte bli uttråkade och besvärliga att hantera. Och som sagt kunna ta sig undan insekter. Om hästen verkar acceptera såna förhållanden i början så betyder det ju inte att den bygger upp frustration med tiden och exploderar en vacker dag.
Att svänga på årstiderna tycker jag inte låter så smart... Vi människor är bra på att göra så men hästar är för beroende av naturen för att de ska må bra av sånt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-10 kl 18:25 »
Det finns ännu fler av hästar som har en större hage, men körs 4-5 timmar om året och jag kan inte påstå att det är bättre  ::)

Hagstorleken räcker alldeless utmärkt med tanke på arbetet. Förmodligen är det så som Pålle säger att hästen vill stå inne dom varma dagarna ändå och rör sig ute nattetid.

Ser inga hinder, hästen kommer att må finfint :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

metzan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jan-10 kl 22:27 »
Tack för alla svar!

Jag håller helt med er, visst vore en större hage, gärna en hektar per pålle, att föredra. Men här är alltså alternativet verksamhet och häst på 500 kvadrat, eller ingen verksamhet och ingen häst.

Mat och vatten får den/dem såklart, oavsett hagstorlek...

Tanken är att köra turer på ca 45 min med 3-6 pers, 4-5 gånger per dag. Så motion blir det inte brist på. Blir det någon ledig dag från "jobbet" så vore det trevligt att få rida en sväng...  :)

Underlaget är jag lite skraj för. Det har antagligen varit äng på den tänkta platsen, men nu är det skog/glänta/trädgårdstomt. Så blir det en väldigt regnig sommar så blir det nog inte så fint... Antar att det bara är att prova, och eventuellt föbereda sig på att fylla marken? Idéer?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-10 kl 22:40 »
Tycker att det låter jättebra med lite trän och sånt.... då kan han komma undan stekande sol och skrapa av sig stickande flygare.... det brukar inte bli så lerigt i skogsdungar heller, så det låter som en bättre hage än vad många har  :D...... blir det problem med lera, så är det ofta runt vatten och foderplats. Det löser ett lass grus lätt. Torka kan vara ett lika stort problem..... eller de snabba skiftningarna mellan fukt och torka...... vid torka kan man (om man inte grusat) vattna marken runt vattenplatsen i kombination med att smörja hovarna med olivolja.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 27 jan-10 kl 09:13 »
Hej!

Jag tycker att en så liten hage(20x25m=500m2) använd 7 dagar i veckan åt en häst är för lite ( dom ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter), dessutom undrar jag hur du tillgodoser hästens sällskapsbehov??
mvh

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 jan-10 kl 10:09 »
Ja vist ärdet en liten hage men i jämförellse med tävlings hästar så blir det ju en stor hage för dom står ju för det mesta på boxs bara så inte ser ja det som någott negatvift med så pass mycke arbete. mvh
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 10:36 av pålle »

lumpus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jan-10 kl 10:32 »
jag funderar tillbaka i tiden,det var ju många som bodde i städer som hade häst som arbetsredskap,det fanns väll vissa som inte hade hagar överhuvudtaget? med de drog vagnar mm hela dagarna å på kvällen blev de installade.

metzan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jan-10 kl 11:13 »
Ja, det där med sällskap... funderar på en shettis eller så i sällskap. Men är inte så glad åt hästar som enbart funkar som sällskap hela livet (oavsett hagstorlek...). Och ska den ena hästen jobba 4-6 timmar om dagen, så blir ju den andra ensam väldigt länge. Och även om det är okej, så finns inte tiden till att ta ett arbetspass med den andra hästen när arbetsdagen är slut för den första... En pålle som får sitt sociala behov tillgodosett av ett par får eller så hade ju varit bäst (jag vet, i första hand ska det vara artfränder, och det är inte häst - får).

Jao. Hur man än vänder har man ändan bak... Kanske får köra de där turisterna i cykeltaxi  ;)
« Senast ändrad: 27 jan-10 kl 11:15 av metzan »

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 12:34 »
En shettis som sällskap är en bra ide´ och  kanske kunde den följa med på dina körningar som bredvidspringande "parhäst". Dina turister har säkert barn och en shettis att gosa med eller rida på ökar bara attraktionen hos din tanke med turistverksamhet.

I den bästa av världar springer hästarna barfota på oändliga kuperade ängar men den värld du erbjuder är inte så illa den heller ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser