Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordvärme ... hur i hela friden funkar det?  (läst 12514 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: jordvärme ... hur i hela friden funkar det?
« Svar #20 skrivet: 18 maj-10 kl 22:19 »
Idag eldar jag 30 kubik om året och fryser ändå häcken av mig.

Jag tror inte att det bara är ett dåligt isolerat hus som orsakar den förbrukningen?  Jag undrar om inte en bra panna med hög verkningsgrad och typ 1,5 m3 tankar skulle klara det hela på 20 m3?

Syster och svåger har ca 80-90m2 (bottenyta) Halva huset är i två vån och halva är öppet upp i nock. Med en mollepanna och 1,5 m3 tank så håller dom huset varmt på 15-18 m3 ved/år. Det eldas en gång om dagen. 19-20 grader inne.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 maj-10 kl 22:53 »
Ja, absolut. Hel asystemet utan shunt och att acktankar och rör är i en källare som inte går att stänga, oisolerade rör i källaren, oisolerade rör som går upp och vänder på kallvinden... Så nog fan är själva systemet en jättebov.

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 maj-10 kl 23:02 »
Bara att isolera rören skulle göra mycket (konstigt att det inte frysit sönder nån gång).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 maj-10 kl 23:24 »
Tja... det var väl det det gjorde i vinter. Antagligen nånstans i /runt expansionskärlet. Trycket gjorde att elementet i vardgsrummet sprack, allt vatten rann ut där/ångade som kaskad p tapeterna. Följden att pannan kokte, jag höll på att bli rökförgiftad å släckte pannan med kallvatten, å panna sprack..

Så här sitter jag å vrider å vänder på försäkringspengarna..

_ingemar_

« Svar #24 skrivet: 18 maj-10 kl 23:43 »
vad kräver ditt värmesystem för temperatur när det är som kallast ute hos dig ?
värmepumpar vill ha låg temp max ca 55°C ut till radiatorena

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 maj-10 kl 23:46 »
ja, nu har jag ju ett sktisystem som läcker värme satan. Men när de tär som kallast så måste jag mer elle rmindre elda oavbrutet i kökspannan och har vl mellan 60-80 grader i elementen då. Så det var också en grej som fick mig att backa. jag har nog helt lagt ner jrodvärmen emed tanke på elräkningen.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 19 maj-10 kl 06:27 »
Oisolerad expansionstank i kallutrymme, är dyrt och farligt.  När jag flyttade till mitt hus var det oljeeldning, och jag kollade inte expansionstanken i det hus den fanns. Den var nära skorstenen, så att det var liten risk att den frös. 

Oljeåtgången var mycket stor, då expansionstanken läckte mycket värme.  När jag slutade med olja, och övergick till ved, var det ju inte varmt dygnet runt i spisen.

Efter en kall natt när jag satte fyr märkte jag att trycket ökade och temeperaturen steg snabbt i pannan. Som tur var fattade jag problemet, och fyllde på vatten i systemet, eldade långsamt tills isen smält i expansionstanken, trycket sjönk.

Jag tog sen en tjock mineralullsisolering och virade runt expansionstanken, och sedan var det inga problem.

Jag har kopplat ifrån elementen i uthusen, men glömde att kolla om vattenledningarna där var isolerade. De frös itu i vinter med vattenskada som följd. Nu har jag tagit bort vissa ledningar jag inte behöver, och isolerat de som är kvar.

Dåligt isolerade system kan klara sig utan att frysa som här i 22 år, men så kommer den där vintern som det inte pallar för.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 4 användare
von tratt, junneboy, Wairam66, Jacob_89

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser