Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hvor köper man frö till nyplantering  (läst 2845 gånger)

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
hvor köper man frö till nyplantering
« skrivet: 24 jan-10 kl 17:22 »
jeg har et par hektar betesmark hvor jeg vil nyplantere lite Ek, hvor kan man köpe Ek ollon och andre rolige trädslagsfrö, Hur mycke skal man så for at sork,rådyr och annat vilt får sit og der fortfarende kommer träd? vil gerne slippe at sätte upp stängsel med tanke på jakten.

Med venlig hilsen
Jimmy haure
kultursnedkeren
Kultursnedkeren/snickaren

Huggorm

• Gäst
SV: hvor köper man frö till nyplantering
« Svar #1 skrivet: 28 jan-10 kl 19:45 »
Just ekollon till salu är rätt ovanligt , man brukar ju köpa färdiga plantor. Jag har sett ekollon på bla. engelska hemsidor, men helst skall du ha ollon från trakten så dom är skapta till just rätt klimat. Det bästa är nog att plocka ekollon själv på hösten. Ett bra år plockar man lätt många liter under varje ek.

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #2 skrivet: 03 feb-10 kl 22:31 »
Tack for svaret

nu er jeg jo lidt sent ude med 4 dm snö ute, och jag tänkte plantere til våren. Annars hade jag tänkt at plukke ollon till hösten det er jo absolut det billigste. Hvor köber man bra planter i skåne, hässleholm, gärne både bog,ek og andre rolige träslag. jag er helt ny vad angår skogsbruk. Er der nogen som har erfarenhet med nyplantering uten at stängsle???

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-10 kl 22:35 »
har du vägarna förbi göteborg så kan jag rycka upp ett gäng ekar åt dig ;)
Fjäderfän och kaniner

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 04 feb-10 kl 07:47 »
Just lövträd brukar vara begärliga för viltet, så om du ska klara av att få upp en skog så måste du nog under många år kompletteringsplantera och gärna plantera tätt från början. Har du vildsvin så kan det nog vara svårt att få ha sina ekollon i fred...

Här kan man köpa plantor och frön http://www.skogsplantor.se/
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 feb-10 kl 15:54 »
Just lövträd brukar vara begärliga för viltet, så om du ska klara av att få upp en skog så måste du nog under många år kompletteringsplantera och gärna plantera tätt från början. Har du vildsvin så kan det nog vara svårt att få ha sina ekollon i fred...

Här kan man köpa plantor och frön http://www.skogsplantor.se/

Vissa lövträd smakar bättre än andra, och varken bok eller ek står högst på djurens matsedel. Tror det beror på garvsyran.

Ett tips på bra lövträd att plantera är fågelbär, vildkörsbär. Särskilt om man har basisk jord, dom trivs inte riktigt i sur jord. Fågelbärsvirke går att sälja dyrt till möbelsnickare. Men dom har troligtvis större risk för att bli uppätna av djur

Pong

« Svar #6 skrivet: 04 feb-10 kl 18:47 »
Nyetablering av ädellöv är ingen jag hade satsat på utan viltstängsel. Fågelbär högre krav på jordmånen och markvattnet än t.ex ek.

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 21:59 »
tack for svaren,
fik just pris listen från Ramlösaplanter, jeg forstår hvorfor man ska stängsle. Jeg får tänke om. Kanske man bare skal se hvad som kommer og kanske supplere med lite ekollon og bok til hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
skogaliten, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser