Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behövs?  (läst 3989 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vad behövs?
« skrivet: 23 jan-10 kl 18:36 »
Okej som ren supernybörjare ( har alltid sprungit åt andra hållet när det kommit bin ) vad behöver man o vad kostar det att starta upp ett samhälle?

Är det en bra ide att ha bin för honungens skull om man är alergisk mot bin??

Får man ha dom i utkanten av en by? Behövs det tillstånd om man vill ställa upp dom i en skog tex?

Många frågor men ni har säkert svaren  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Abigail

SV: Vad behövs?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 18:53 »
På din egen tomt får du ha dem oavsett var du bor. Om du ställer dem någon annanstans så behöver du markägarens tillstånd.

Om du är allergisk så är det nog ingen vidare bra idé. Något stick ibland får du ju räkna med.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 19:04 »
Vi har 8 kupor på tomten och har våra trädgårdsmöbler ca 3 meter bakom dem, inga problem alls. Den enda som märkt mera bin är grannar med fågelbad etc.
Bina tycker om sunkigt vatten med mineraler.
Att ha en eller kanske två kupor på tomten är inga problem alls.

Skaffa en kupa som består av två lådor, tak och nätbotten. Så enkelt som möjligt.
Klipp till ett ark täckplast som passar lådan ock lägg mellan översta lådan och tak.
Till två lådor behövs 10 ramar per låda, dvs 20 ramar.
Köper du en avläggare är den på 5-10 ramar och då fyller du bara på med mellanväggar i den lådan ytterst och i lådan ovanpå.
Viola! Du har en bikupa med bin som drar in nektar och gör honung.
Händer detta under sommaren klarar bina sig självt.

Sedan är skattning, honungshantering, invintring, varroa behandling, något man måste läsa på om och ha lite mera kunskap om för att bina skall överleva en vinter.
Går man en nybörjarkurs får man ofta köpa ett samhälle för ca 300 sek. (tak. 1 st låda med ramar + nätbotten).
Så en nybörjarkurs är att rekommendera, den betalar sin eller är billig. Ett samhälle kan kosta 1.200 och uppåt.
Kursen kostar då bara +300:- till, dvs man skall alltid gå en nybörjarkurs eftersom den betalar sig och kunskapen är nödvändig för biskötseln.
En kurs kostar kring 1.200 sek

Abigail

« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 19:31 »

Går man en nybörjarkurs får man ofta köpa ett samhälle för ca 300 sek. (tak. 1 st låda med ramar + nätbotten).

Ett samhälle kan kosta 1.200 och uppåt.

Något sådant erbjudande på 300 kr har jag aldrig fått. Rekommenderar ändå kursen. Min avläggare kostade mer än 1200, då var det ramar med bin, inga kupdelar ingick.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 19:39 »
Eller så kan man få sina kupor av morfar, 4 st men bara sju lådor, jättemånga ramar, massa tillbehör och slunga. Hade aldrig haft råd om jag skulle köpa dem.

Fattiga nybörjare behöver en morfar, helt enkelt  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 23 jan-10 kl 19:46 »
Skaffa minst två avläggare/samhällen! Annars rekommenderar jag en sökning bakåt bland trådarna för där finns alla svar - speciellt de som är skrivna på våren och försommaren.

Har du nån annan biodlare i närheten så skulle jag rekommendera att försöka låna slunga och liknande till att börja med så det blir rimliga kostnader att komma igång.

quintus

« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 19:46 »
Adrenalinsport med livet som insats.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 23 jan-10 kl 19:48 »

Är du säker på att du är allergisk mot just bin? Exempelvis getingar har ett helt annat gift. Kolla upp dig om du är osäker.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jan-10 kl 20:15 »
Något sådant erbjudande på 300 kr har jag aldrig fått. Rekommenderar ändå kursen. Min avläggare kostade mer än 1200, då var det ramar med bin, inga kupdelar ingick.

De kurser man har i Stockholm har ofta erbjudanden på ett samhälle för 300:- för dem som går kursen, jag gick med min 14-åriga dotter och vi köpte två samhällen så klart.
Mina första bin i somras!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-10 kl 23:56 »
Jag tål tom mygg dåligt *S*
Men som sagtr andrenalinsporter är ju balla.

Jag HAR ju en morfar som är biodlare jue! ;D Snacka om att jag har förträngt det .
Måste kolla om han fortfarande har bin annars så kan jag nog få hans gamla gréjer .
Jag var mest rädd för att man inte fick ha bin nära grannar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

quintus

« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 00:45 »
Jag var mest rädd för att man inte fick ha bin nära grannar .
När jag gick nybörjarkursen fick vi vid första träffen berätta varför vill vi börja med bin. En kurskollega yttrade: jag bor i ett villaområde och min dotter ville ha en ponny i trädgården. Och det fick hon inte för våra grannar. Nu skall jag skaffa bin för att jävlas tillbaka.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 01:16 »
Haha, det var ungefär det roligaste det här dygnet!!
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 24 jan-10 kl 03:32 »
min dotter ville ha en ponny i trädgården. Och det fick hon inte för våra grannar. Nu skall jag skaffa bin för att jävlas tillbaka.
  >:D den som skrattar sist skrattar oftast högst heheheh  >:D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 22:04 »
hej.

jag har en sån granne som kastar stenar på mina katter... bina är lite mer svårträffad.. och hon HATAR de  ;D ;D ;D ;D ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 25 jan-10 kl 08:07 »
Jag skulle då hellre släppa ut en get om det vore för att jävlas med grannarna. Mina bin ställer iallafall inte till någon oreda.  o:)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #15 skrivet: 25 jan-10 kl 08:34 »
bina ä helt skuldfria.. det är grannen som det är fel på.....    :-[
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-10 kl 11:42 »
Jag får fnura på detta + ta ett allergitest o kolla hur farliga dom små krypen är för mej .
Det är ju bvara det att vi använder stora mängder honung i mitt hushåll o det finns ju aldrig att få tag på hemodlad honung .
O jag vill ju lixom ha stoooora burkar/hinkar .
Är ju ingen mening med dom små , dom tar slut på 2dagar här  :P

eva f

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 28 feb-10 kl 18:03 »
Men hallå!! Finns det ingen som HAR en ritning på kupor? Eller som har en länk där det finns en ritning? Jag har letat på internet men hittar inget. Visst kan jag gå på biblioteket, men med min fobi för folk blir det svårt! Vill nog inte göra något förrän jag vet hur svårt det blir.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 28 feb-10 kl 18:12 »
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/82&group=prod_prod_grp-s1/13

Här finns en ritning för 35 kr. Den skulle finnas gratis någonstans, men hittar inte den nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 28 feb-10 kl 18:30 »
Bra ritningstråd - http://www.alternativ.nu/index.php?topic=40247.msg320859#msg320859

Kolla gärna danskarna jag efterfrågar i tråden - de har en del matnyttigt. Tänk bara på att standarder med bigång (alltså mellanrum i lådorna) kan variera en hel del mellan olika länder och tillverkare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser