Jag har två hönor, sedan augusti (planerat för dubbelt så många), ett hönshus på knappt 4 kvm som ligger en halv meter ifrån från mitt växthus på 8 kvm. Hönorna kan krypa under kanten in i växthuset. Jag ska försöka fixa bilder.
Ja, det blir kallt på vintern, men ett par grader varmare än utomhus, samt vindskyddat och snöfritt. Det var torrt där under den våta hösten vi hade, så då var hönorna där nästan hela tiden, fastän de kunde gå i hönsgården om de ville. Mina hönor går till växthuset bara en stund på morgonen om det är kallare än -2 eller så, är det varmare är de där mesta dagen nu på vintern. Golvet i mitt växthus är rena jorden så om det inte är helfryst kan de krafsa och picka grus. Jag brukar servera lite våtare matrester där också, typ potatisskal och grötskrap. Vill inte att det ska bli vått i själva hönshuset. Torra löv och hö lägger jag dit också. Jag har satt in en täckt kompostbehållare också, hushållskomposten, tänkte att den skulle funka som ett litet värmeelement, men i denna kylan frys den också. Hönorna kan ju gå ut i snön i hönsgården om de vill när luckan är öppen men de vägrar blankt, men i växthuset är de gärna om temperaturen är någorlunda, alltså ung. -2 eller varmare.
Ja, på sommaren blir det varmt, men då får hönorna ändå inte vara där. Då finns där odlingar. Under våren kommer det nu för första gången att bli konkurrens mellan hönsen och den första spenaten, får se hur jag löser det. Jag kan nog stänga av ett hörn.