Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strålröta -alternativa behandlingar  (läst 15221 gånger)

Bilius

Strålröta -alternativa behandlingar
« skrivet: 22 jan-10 kl 23:43 »
Min ponny har fått röta på strålen en framhov. Den är inte så långt gången, och jag vill helst inte dra på tjära eftersom jag har hört att det är mkt uttorkande och cancerframkallande. Finns det några alternativ metoder?

Jag har hört att lavendel (eterisk olja) kan funka, så jag har smörjt med det nu och lagt på linnull i boots över natten.  Nån som provat nåt liknande?

Han går på lösdrift och jag kratsar hovarna 2ggr/dag. Har möjlighet att ställa in i box men det gör väl inte saken bättre?

Tar tackssamt emot tips!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Strålröta -alternativa behandlingar
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 13:45 »
Jag har inga alternativa behandlingar att rekommendera. Däremot anser jag nog tjära vara betydligt "snällare" än ex.vis "thrustbuster" som ÄR cancerframkallande.

Vi har haft besvär med röta i omgångar på unghästarna (trots att de går i olika hagar) i år men ingen vuxen har blivit drabbad.

Rötan brukar traditionellt komma av skitiga hagar men vi har haft det värst på vintern där det är ett tjockt snötäcke så jag tror hellre att det beror på att hovarna inte får torka upp nog mkt.

Jag behandlar varannan dag, då tar jag en söm och petar bort smutsen och skrubbar sedan med en nagelborste.
Jag har en spruta med klorblandning som jag först sprutar på, sedan thrustbuster och sedan gnuggar jag in jodopaxgelé.

Jag vet dock de som använder wc-anka eller virkon som tydligen också fungerar bra.

Har du möjlighet att stalla upp under en period, göra behandling på kvällen och se till att han verkligen står torrt med fötterna tycker jag att du ska prova.

Viktigt är också att hovslagaren försöker få bort rötan vid verkning, kanske du får ha tätare verkningar nu under en period? 

Bilius

« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 16:53 »
Tack för goda råd! jag misstänker att rötan uppkom efter att han stått i box delar av dygnet för att få i sig mer hö (matfördelningen i hagen blir lite sne då vi har en dölehäst också),  och att jag borde varit mer noggrann med att kratsa hovarna vid utsläppet... Om hovarna skulle få chansen att torka upp skulle det säkert bli bättre, kanske skulle kunna ställa in i boxen med boots för att inte trampa in skit undernatten. å andra sidan är jag lite orolig för att det bara blir en mer fuktig bakterihärd om jag stänger in dem i boots... hm.
Hovslagaren sa att det var ett gränsfall och att det ev kunde bli bättre av sig själv men tipsade om nån silverjonbehandling- ett fotbad, kankse provar det.
Det är bara strålen jag har problem med, han går barfota så jag har inga problem med sömmar.  I övrigt har han väldigt fina friska hovar.

Bilius

« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 16:54 »
Glömmde säga att jag har turen att bo 3 km från en jätteduktig hovslagare, hon hjälper med mycket men eftersom jag inte har några skor så hjälper väl inte tätare verkningar.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 17:48 »
Hej!
Snö är inte dåligt för hovarna, däremot är gödsel inte bra.
Jag anser att trätjära är bra mot strålröta- det är en naturprodukt.

mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-10 kl 18:25 »
Boots känns ju inte riktigt som den tjänar sitt syfte, känns ju som något som främjar strålröta...

Eftersom det handlar om EN hov så kanske du skulle kunna slå ett enkelt bandage av vetflex och tjärdrev om hoven på natten och dagtid se till att hästen får vara ute i en hage med ren snö?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 19:36 »
Jag ser att jag läste slarvigt :-[ och trodde det var hovröta du hade problem med (det är det som vi haft problem med) istället för strålröta.
För strålröta hade jag testat tjära i första hand. Det fanns tidigare ett kopparsulfat(?!)pulver man kunde packa in i strålen men jag kan tänka mig att thrustbuster fungerar på samma sätt.

Tack för goda råd! jag misstänker att rötan uppkom efter att han stått i box delar av dygnet för att få i sig mer hö (matfördelningen i hagen blir lite sne då vi har en dölehäst också),  och att jag borde varit mer noggrann med att kratsa hovarna vid utsläppet... Om hovarna skulle få chansen att torka upp skulle det säkert bli bättre, kanske skulle kunna ställa in i boxen med boots för att inte trampa in skit undernatten. å andra sidan är jag lite orolig för att det bara blir en mer fuktig bakterihärd om jag stänger in dem i boots... hm.
Hovslagaren sa att det var ett gränsfall och att det ev kunde bli bättre av sig själv men tipsade om nån silverjonbehandling- ett fotbad, kankse provar det.
Det är bara strålen jag har problem med, han går barfota så jag har inga problem med sömmar.  I övrigt har han väldigt fina friska hovar.

Blåhaken

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jan-10 kl 01:03 »
Ja, vi hade häst som hade fånghov, strålröta, bärrandsröta...
Vad vi tror att man inte ska göra är: tillsätta konstgjorda kemikalier (kopparsulfat, klorhexedin etc.) Vi upplevde att hovarna av detta blev som fnösketickor...
Inte heller att peta in trasor (indränkta med någon "dunderkur") - trasan har en tendens att ytterligare spränga ut håligheten.

Vad vi tror att man kan hjälpa hoven med är: tjära som värms upp och penslas på en rengjord (tvättad i vatten o torkad) hov eller sätta hovarna en stund i ättiksvatten varje dag.
Vi tror också på flitig verkning av sjuka hovar så att rötan inte får fäste. Gärna motion på fast underlag så det blir bättre cirkulation och inga skor (hoven kan röra sig bättre och det fastnar inte lika mycket skit/fukt).

En del hästar tål inte att stå på spån pga terpentinet (de torkar ut/försvagas) och tål sedan inte den leriga och skitiga hagen.

OBSa att det här är vad vi tror, vi har inte haft någon grupp djur att testa på... så det är verkligen inga vetenskapligt bevisade rön.. ;).

isa

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 jan-10 kl 10:44 »
Vid bärrandsröta kan man prova äpelcidervinäger utspätt med vatten. Kanske kan det funka vid strålröta med.
Gammal är äldst.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-10 kl 10:55 »
Det märkliga är att du sköter tydligen hovarna bättre än dom flesta,och fått detta problem.Någon risk för cancer pga av att du andvänder trätjära är försvinnande liten.

Jag gjorde sisuhär när det uppstod problem av liknande slag. En hink med varmvatten och såpa en rotborste,tvättade och skrubbade ren strålen och strålfåror.Strör på med kopparsulfat eller som det även kallas blåsten,och är dyrare.Sedan så smetade jag på med trätjära.Att stänga in hoven i något är inte att rekomendera,torrt o rent det är det som gäller.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Bilius

« Svar #10 skrivet: 25 jan-10 kl 12:42 »
När jag började ha honom i boxen så kratsade jag en gång per dag, inte i samband med utsläpp, visste ingenting om röta då :( Nu har jag tvättat hovoarna, skutir bort en del dött från strålen  och dragit på trätjära under alla hovarna, Dessutom har jag lagt ett tjocktlager med granris vid matplatsen i hopp om att det ska bli lite torrare. Att få hoven att torka upp tycker jag fortfarande är ett problem, han stökar runt så mycket i boxen och trampar in gödsel. Lösdrift ökar ju också bra för cirkulationen. Har rätt goda förhoppningar om att det ska bli bättre nu.
För alla er som inte provat att ha era hästar barfota -gör det! Det är underbart, men kräver en duktig verkare i början, men man lär sig snabbt själv hur hoven växer och kan verka sin häst varje vecka.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 25 jan-10 kl 20:44 »
Min erfarenhet är nog att barfotahästarna oftare åker på bärrandsröta än de skodda.

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 jan-10 kl 20:58 »
Citera
Min erfarenhet är nog att barfotahästarna oftare åker på bärrandsröta än de skodda
  ;D

Hur jag än tänker efter har jag aldrig sett en skodd häst med bärrandsröta, däremot ett flertal oskodda...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 jan-10 kl 21:06 »
Om mina hade fått strålröta hade jag valt att behandla precis som du nu gjort. Hoppas att det ordnar till sig. :-* För övrigt kan jag bara hålla med om att det är super med barfotagång, men det vet säkert redan de flesta att jag tycker ;) 
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

johan/sandra

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jan-10 kl 21:17 »
Jag kratsar en gång om dagen om de bara går i hagen. Kratsar aldrig innan jag tar in eller innan vi rider ut (såvida dt inte är några stenar eller sånt i hoven). Kratsar vid utsläpp.

Hade lite problem med strålröta i somras, jag tvättade rent med ljummet vatten och spayade sedan med jodopax utspätt med vatten, det försvann ganska snabbt. Är också noggrann med att putsa strålarna så att det inte sitter flikar av död hud på.

Kolliderat silver hade jag väntat med och haft spm absolut sista utväg eftersom det är så starkt. Köpte ett medel på Ö&B i förra veckan med naturliga ingredienser mot strålröta och lamellrandsröta, har inte provat det än med tillverkaren var sjöbogården

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 jan-10 kl 21:23 »
Silvret största fara är väl inte mot hästen utan mot naturen?

Likaså tror jag starkt på att hästen hinner dö av strålrötan fortare än vad den hinner dö av cancern...  :)

bacillen

« Svar #16 skrivet: 25 jan-10 kl 21:29 »
Vår ponny hade fickor(bärrandsröta) i hovarna samt mjuka svampiga strålar(strålröta) förra hösten
Hovis verkade/skar rent och sedan behandlade jag varje dag. Skrubbade rent med tandborste och jodopaxlösning och la sedan bomullstuss med tjära i hålen och penslade tjära på strålen. Läkte ut fint.
I år har vi sluppit problemen. Hennes hovar har blivit mycket hårdare och torrare sedan jag började ge henne ett bra biotintillskott.
Nobody puts baby in a corner

johan/sandra

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 jan-10 kl 21:37 »
Jag menade mer att silvret borde vara absolut sista utvägen för att det är så bakteriedödande och att man inte i "onödan" ska använda det om det  finns andra alternativ som fungerar.

Självklart med tanke på naturen men också för att om man behandlar med starka preparat borde det finnas en risk att utveckla en resistens.

Förebyggande använder jag äppelcidervinäger och sprejar med om det är långa perioder med mycket blött i hagen. Jag tror heller inte att man ska använda jodopax i onödan, det finns en naturlig bakterieflora i hoven och att störa den balansen så lite som möjligt tror jag är bra.

Också vid tillfällen då vi slarvat lite med hovvården har de hållit sig fina, men en bekant till mig håller hela tiden på och jodopaxar och skrubbar och putsar. hon har hela tiden problem så  det känns som om man inte ska söra den naturliga bakteriefloran om det inte behövs.

Körven

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 jan-10 kl 07:53 »
Det är en intresant iaktagelse att en skodd häst oftast har mindre besvär med strålröta än en oskodd.Jag tror inte det har med skorna att göra,utan hur hästen sköts i största allmänhet.En häst som inte får tillräcklig motion,blir inte bara fet utan den får också dåliga hovar.
Gör man det lätt för sig genom att ha hästen på lösdrift och oskodd,med bristande motion,ja då blir hovarna därefter,svårare är det inte.
Rent generellt så rids och körs nog skodda hästar mer än oskodda,så orsaken till problemen kan ligga i det.Naturligt vis finns det undantag,det finns oskodda hästar som rids och körs mycke,men hur ser deras hovar ut?
Motion är nyttigt för hästhovar och feta rövar,glöm inte det.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Träsktrollet

• -
« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 12:54 »
  ;D

Hur jag än tänker efter har jag aldrig sett en skodd häst med bärrandsröta, däremot ett flertal oskodda...

Min häst får väldigt mycket röta av att ha skor på sig. Så då får han långa barfota perioder för att få bättre och friskare hovar  ;D Jag tror att barfota är bra för hovar  ::)  :-[
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser