Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på passande ankor?  (läst 2772 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Tips på passande ankor?
« skrivet: 22 jan-10 kl 13:25 »
Hej!

Jag är intresserad av att skaffa lite ankor till min arbetsplats, Tomteland, till i maj-juni någon gång. Vi har under ett antal år lånat ankor av en fäbodbrukare som nu tyvärr slutat. Därför tänker vi nu skaffa egna. Jag försökte skaffa ankor till förra våren, men hittade inga någonstans. Nu tänker jag vara ute i tid och söka tips om hur jag hittar "rätt" ankor.
De vi lånat in tror jag var Mignon, för de var små och vita. De hade varit perfekta. Men nu kommer vi att ha ankorna året runt och därför vore det roligt att ha en ras som kan vara ute ibland när det blir lite kyligare. Antar att Mignon håller sig inne då det blir kallare, eller?
På Tomteland finns sjöar och goda möjligheter för ankorna att simma runt. Vilket antal bör man ha för att de ska trivas och må bra? Då vi lånat har vi haft 2 ankor och deras ungar. Vi vill inte ha för många eftersom vi vill kunna förvara dem bra under vintern.  Har ni något bra tips? Har funderat på svensk blåanka (heter den så?).
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

gernsö

• Skåne
SV: Tips på passande ankor?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-10 kl 13:42 »
miggarna är ju små men ganska pratsamma, och jo de kan vara ute vintertid, har de bara tillgång till hus om natten och bra med mat och vatten så klarar de sig.
finns många raser, men de är för det mesta större/ fyller mer, det beror på vad du har plats till, myskankor är lugna och nästan tama.. man kan gå nära, härdade djur som är charmiga...
miggungar kan du sälja och tjäna på, större ankor kan du slakta och äta, miggar äter mindre, medan större ankor kräver mer mat.
oftast är det lättast med en hane och två honor....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 22 jan-10 kl 13:49 »
Vilka bra tips! Då tror jag det är miggar som passar oss bäst. Vi vill gärna ha ankor som kan få kullar som vi kan sälja vidare.
Har du något tips om vart man "bokar" några? Finns det någon förening eller liknande?

:)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jan-10 kl 14:42 »
sätt ut en annons här och se om någon svarar det är nog det lättaste och sen kan du kolla blocket... hade du bott närmare så hade jag haft, men nu verkar vi bo låååångt ifrån varandra.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 20:52 »
Hej!
Smaragdankor är också mycket trevliga. De är dessutom tystare än mignon. Våra smaragder har blivit lite vilda så de vägrar att gå in eller fångas. Hela flocken övernattar på stenarna i Helgeå och kommer bara iland när jag ropar att det är mat. Jag måste göra en fälla så att jag kan ta in två par så att det säkert finns några kvar att avla på.
MVH
Jan

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 27 jan-10 kl 11:48 »
Varför inte Pekingankor. De är jättetrevlig och ser ut som mignoner men flyger inte lika lätt. Mina har aldrig flugit så så det är ett stort plus. Även väldigt tåliga.

Lätta att sälja av ungarna.

Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-10 kl 12:03 »
ja pekingankor är lätta att ha då de inte flyger... pratglada är de med. :D
Fjäderfän och kaniner

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-10 kl 00:14 »
Varför inte Pekingankor. De är jättetrevlig och ser ut som mignoner men flyger inte lika lätt. Mina har aldrig flugit så så det är ett stort plus. Även väldigt tåliga.

Lätta att sälja av ungarna.

Lycka till

hur menar du nu?
Att Mignon och Pekinganka ser lika ut??
Det är ju stor skillnad på storlek och utseende...
My name is not Rihanna....

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 09 apr-10 kl 22:00 »
Det blev 3 pekingar som fick flytta ca 50 mil från Borås till Mora.
Både jag och ankorna är nöjda (de finns på YouTube som "vinterbadande ankor". Till nästa vår ökar vi på med miggar också. 
Tack för tipsen!

patrick.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 apr-10 kl 22:06 »
såå fina =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 1 användare
-kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser