Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man vilken sorts jord man har?  (läst 8497 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Hur vet man vilken sorts jord man har?
« skrivet: 20 jan-10 kl 20:12 »
Hur vet man vilken sorts jord man har i trädgården? Har läst att man bör ta reda på det men hur går man då tillväga?  ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur vet man vilken sorts jord man har?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 20:46 »
Man kan skicka in jorden till något företag som testar den, eller så kan man testa själv, genom att se vilka växter som trivs, genom att göra "rulltestet" (dvs se hur tunt man kan rulla ut jorden innan den spricker) och man kan köpa lackmuspapper eller en ph-mätare för att mäta ph.

Billigast och enklast är är rulltestet i kombination med att titta på vilka ogräs som trivs. Tussilago är tex ett tecken på att det är kalkrikt, nässlor tyder på att det är näringsrikt osv. Finns böcker om detta att låna på bibliotek, eller googla, så kan du säkert hitta massor av information.

Tricket är att oavsett vad du kommer fram till ska du jordförbättra med kompost, så om inte ph-värdet är långt utanför normalvärdet så spelar det inte så stor roll hur jorden är från början. Är ph-värdet mycket lågt får du kalka om du ska odla vissa växter som vill ha alkalisk jord, och ska du odla surjordsväxter i kalkrik jord måste du hälla i stora mängder torv, samt eventuellt använda barriärer för att hindra att torven "äts upp" av omgivande jord.

Ska du odla grönsaker i en normal trädgård är det kompost som gäller, inget konstigt behövs, och tester är dyra i onödan. Skulle det visa sig att det växer dåligt trots kompost och gödning så kan ett test vara bra, men annars är det bara att odla på. Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Solanum

« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 20:59 »
Det finns jordkartor i vissa agrarböcker, typ Det levande landskapet i Sverige av Sten Selander. Annars får du googla på "jordanalys" och kontakta någon av dom Svensk ättade företagen om vad det kostar osv... Dock är en sådan analys svårtolkad för en lekman. Fråga odlare i nejden, dom, om de är äldre bruckar kunna säga något om landskapsjordarna där du bor.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 21:24 »
Man ska kunna se om man har lera eller sandjord genom att blanda jord och vatten i en glasburk och se hur snabbt det sjunker. http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/testajord.php Har inte testat detta själv.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 21:54 »
Om man har lerjord eller sandjord är väll ganska lätt att se? Jag har sandjord, och det syns tydligt, det är sandkorn i jorden. Gräver man ner en halvmeter så man kommer under matjorden, så är det ren sand. Det märks även på andra vis, på floran och på hur snabbt regnvatten dräneras bort. Dessutom finns det ett sandtag alldeles i närheten som avslöjar. Men jag antar att det inte alltid är lika uppenbart  ::)

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-10 kl 22:18 »
Jo, lera eller sand kanske inte är så svårt att se. ::) Hade egentligen för mig att det där glasburkstestet skulle ge mer info än så, men jag hittar det inte nu.

Nordvikare

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 00:47 »
Du kan prova något av de här testen:
Odla.nu: Lär känna din jord
"Om man inte har tid att klappa sina djur, då har man för många."
- Erik Sjödin

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 09:47 »
Nu glömde jag bort mig för en kort stund och var sånär på väg ut i landet för att hämta lite jord i en glasburk... Åh, vad jag längtar till våren!

La Ladin

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-10 kl 13:08 »
Tack för alla tips!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Fortressppd

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser