Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa Får  (läst 2063 gånger)

Lilla Arendal

• Gäst
Klippa Får
« skrivet: 26 mar-06 kl 14:15 »
Hej Jag har en liten fundering om när det kan vara lämplight att klippa fåren nu på våren.
Mina får är klippta på mage o buk nu innan lammning o lammat har dom gjort.

Dom kommer att ha tillgång att gå inomhus även en tid frammåt men jag tycker det skulle vara skönt att få klippt dom nu i stället för sommaren.
Är det lämpligt?
När våren kommer på riktigt kommer dom bara att ha tillgång till torrt vindskydd.

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Klippa Får
« Svar #1 skrivet: 26 mar-06 kl 17:24 »
Får vetirinär Kalle hammarberg varanar för att klippa fåren vid mer än  minus 5 grader om man inte kan stänga in dem i stallet, sänka taket eller dyligt...

De kan dö av nerkylnings chock...

detta Trots fri till gång på foder.

Men nu kommer ju våren så nu börjar det bli dags... beroende var i vårt avlånga land man bor.

annars så kan man ju klippa endaast runt juveroch baken på fåren medans man väntar på vår värmen...

:-))
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser