Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85411 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #260 skrivet: 07 mar-11 kl 17:31 »
haha vadå kommer ju på torsdag och kan gulla med den redan då. det har ju bara gått 3 dagar och då är den frortfarande jätte gullig,sen så ska jag sitta så mycket jag kan med den innan jag åker hem igen. Längtar *_* och jag tar emot alla pussar ;D  o:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #261 skrivet: 07 mar-11 kl 20:40 »
Har upptäckt att Limpan (ankungen ::) ) har ett sår på ena sidan av näbben och ett blåmärke runt...  ??? Hur kan den ha fått det? Ser ut som ett skrapsår (ankors näbbar är ju inte hårda för de som inte vet utan lite mer "hud/vaxartade" och kan skrapas upp, särskilt på babyankor) ......... Skurit sig på någon skalkant?  ???

*suck* H*n är inte helt ute ännu iaf... Bara bita ihop och vänta tills imorgon, då är det dag 28 så då borde den ju bestämma sig för att vara redo att trycka på lite och släppa ägget. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #262 skrivet: 07 mar-11 kl 20:52 »
du få hjälpa den ut om det gått för många timmar för den blir trött och hinnorna torkar rätt fort för dom gör ju ett rätt så stort hål ankor och då blir hinnan jäkligt seg pilla bara lite så ska du se att den knör sig ut jag pillade kanske upp hålet för min med 5 mm på varje sida o då sa det plupp så kom han/hon lycka till
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #263 skrivet: 07 mar-11 kl 22:07 »
Den är inte redo att komma ut helt ännu. Den har slagit upp hela övre delen, så den ligger ju med hela huvudet ute, men ser ut som den torkat fast i ryggen. Men så har jag lyst in i ägget ned mot magen och jag ser att det fortfarande pumpar blod (ordentligt röda blodkärl längst vägghinnan), vill inte ta ut den ännu för då lär den väll förblöda om jag sliter av navelsträngen.  :-\ Så den får ligga tills imorgon, då tycker jag att den borde vara redo...

Postar bilden igen så ser du vad jag menar med "hela huvudet ute".

Har varit med en gång om en hönskyckling som kläcktes "för tidigt". Alltså, den slog hål och bräckte sönder skalet och tog sig ut innan den egentligen var redo för det... Resultatet var blodbad i kläckaren och en mycket svag kyckling som jag fick avliva då syskonen pickat på den också så tarmarna låg ute.  :'( Aldrig varit med om innan... Hoppas inte denna planerar att göra samma sak, man tycker ju att de borde känna och förstå när de ska "släppa" ägget.  :-\ Dvs. när navelsträngen slutat pumpa.
« Senast ändrad: 07 mar-11 kl 22:12 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #264 skrivet: 07 mar-11 kl 22:09 »
okej håll fuktigheten uppe så går det nog bra
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #265 skrivet: 07 mar-11 kl 23:11 »
FY vad hemskt,börjar nästan grina  :'( Lilla plutten bhöver någon om fredrikslund  :-*
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #266 skrivet: 08 mar-11 kl 08:13 »
Fattar inte riktigt Njuras inlägg (men antar att du nästan började grina angående kycklingen som kläcktes för tidigt och fick sina tarmar... Ja?  ???  :-\ )?... Limpan låg ute o kravlade när jag kom upp för att titta i morse. :)

Ni kan se blåmärket på näbben. =/ För övrigt, tror det är en flicka, kollade bara lite försiktigt. Och den är jättelika sin pappa! :D

« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 08:16 av Linkoso »

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #267 skrivet: 08 mar-11 kl 08:21 »
Fattar inte riktigt Njuras inlägg (men antar att du nästan började grina angående kycklingen som kläcktes för tidigt och fick sina tarmar... Ja?  ???  :-\ )?...
haha... sådana skrivelser kommer bara om man har råkat ge ut sina användaruppgifter till suzan -.-
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #268 skrivet: 08 mar-11 kl 08:27 »
Hahahahaha! XD

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #269 skrivet: 08 mar-11 kl 08:57 »
För övrigt, tror det är en flicka, kollade bara lite försiktigt. Och den är jättelika sin pappa! :D

kan du se det redan då borde maan ju kunna se det på min krabat oxå 3 v nu  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #270 skrivet: 08 mar-11 kl 09:57 »
Ja, vid 3 veckor bör det synas tydligt. =)
Ällingarna jag fotade här är ca 3 veckor gamla.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #271 skrivet: 08 mar-11 kl 22:38 »
ja jag vände upponer "det" nu men nop jag kan inte säja att jag såg någon sådan tydlig "snopp" :-[ kollar ingen om några veckor) men jag har fotat en bild på 4 dagars ankägg med mobilkameran  ;D blå mignon  ;D ;D ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #272 skrivet: 08 mar-11 kl 23:00 »
Blå Mignon ??? ??? ??? :P :P :P..... har jag aldrig sett... och det är väl tur o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fauve

• Gäst
« Svar #273 skrivet: 09 mar-11 kl 12:12 »
Nu ska jag göra premiärinlägg i ankglädjetråden för idag har jag beställt ägg från svensk blå anka och de kommer i början av nästa vecka att läggas i kläckaren = Jag -->  ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #274 skrivet: 09 mar-11 kl 15:37 »
Wohooooooooooo!!!
Idag har jag knölat in 42 st!! :o löpanksägg i kläckaren!!!
Tänk om ALLA kläcks  ::), då ligger jag risigt till  :o o:)!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #275 skrivet: 09 mar-11 kl 15:50 »
 :o  :o  :o .... Hoppas de kläcks hela högen.  >:D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #276 skrivet: 09 mar-11 kl 15:52 »
Grejade ihop en liten film på Limpan. Vaktlarna tror att h*n är mamma, springer efter och ligger under när de sover. :P

Limpan

jerker_s

• Södermanland
« Svar #277 skrivet: 09 mar-11 kl 16:02 »
haha.. vilken söt rackare ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 09 mar-11 kl 16:03 »
haha, håller med, jätte sööööt och om jag åker bort, så får du vara ank vakt till 42 st ällingar ,Linkoso  >:D Moaaahahahaha!!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #279 skrivet: 09 mar-11 kl 17:26 »
Wohooooooooooo!!!
Idag har jag knölat in 42 st!! :o löpanksägg i kläckaren!!!
Tänk om ALLA kläcks  ::), då ligger jag risigt till  :o o:)!
Då får du åka till high chaparall snarast så köper jag ett gäng ;) hahahah!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser