Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  udda djur till mat?  (läst 7464 gånger)

Vitis

• Skåne
SV: udda djur till mat?
« Svar #20 skrivet: 04 mar-10 kl 22:08 »
Jag funderar på att börja föda upp möss, främst till mina katter ......

Fast jag behöver nog lära mig lite mer om kost för katter innan jag börjar experimentera.

Jag kanske har fel, men, borde inte en mus innehålla i princip hela kattens kostcirkel i lagom proportion och portion?

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 04 mar-10 kl 22:14 »
Nog skulle möss kunna vara lika bra helfoder som pellets ::)
Jag har sett flera hundra stallkatter i mitt liv som huvudskligen levde på möss, flugor, och mjölkfilter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 04 mar-10 kl 22:21 »
Jag funderar på att börja föda upp möss, främst till mina katter och lite till hundarna, och självklart funderar jag på att laga en gryta själv också för nyfikenhetens skull. Det kan bli gott.

Fast jag behöver nog lära mig lite mer om kost för katter innan jag börjar experimentera.

Läs här ;)
http://www.rawfedcats.org/
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 09 dec-10 kl 00:02 »
råttor äter de utomlands... lättuppfödda djur... såg ett program där de la dem hela på brasan och sen satt de och gnagde..såg rätt gott ut... jag har haft tamråttor förr och min största vägde ca 600gram.. en lagom middag... kanske värt att prova :P...
Fjäderfän och kaniner

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 16 jan-11 kl 18:54 »
Det enda djur vi har, än så länge, som är planerade för grytan är kaniner. Inte ett dugg konstigt även om jag aldrig ätit det.
Har dock testat krokodil (smakar kyckling som allt annat konstigt kött ), i Sydafrika åt jag antilop och i Thailand åt jag rostad gräshoppa (smakade som popcornskal). Det var mitt bidrag..
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #25 skrivet: 16 jan-11 kl 19:24 »
hej,

i nepal åt jag fruit bat, smaka som en sött kyckling. Marsvin har jag ätit likaså dagmask och myrsaft. Haggis fick vi i skottland när jag var liten samt en lokal delikatess med namnet fårhuvud soppa. Man kokte får huvudet med ögon tunga hjärna och allt annat i flera timmar sen skopade man ut allt och la till lite grönsaker. Väldigt bra smak.

här hemma har jag kanin vaktel och höns, ibland får. Bara vanliga djur nu alltså.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 16 jan-11 kl 19:28 »
Folk tycker ibland att jag är konstig som äter mina kaniner men jag tycker det är rätt normalt, bättre än att äta broiler...

Struts hade jag velat prova äta! Eller nandu.
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 19:31 av skiesabove »
//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 16 jan-11 kl 20:23 »
Folk tycker ibland att jag är konstig som äter mina kaniner men jag tycker det är rätt normalt, bättre än att äta broiler...

Struts hade jag velat prova äta! Eller nandu.
stuts vill jag oxå käka...hittade en struts restaurang på öland men frugan ville inte äta struts och de fanns inget annat på menyn så vi åkte..jäla skit..
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #28 skrivet: 16 jan-11 kl 23:15 »
Är hon vegetarian?
//Lina

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #29 skrivet: 16 jan-11 kl 23:26 »
Jag åt struts på nyårsafton det var det godaste jag jag ätit ! ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 17 jan-11 kl 11:14 »
Är hon vegetarian?
nej...men hon vill inte bli påmind om vad hon äter...levande strutsar fanns i hägn utanför...(hon äter inte av våra kaniner,tuppar eller ankor heller,men det gör barnen :D)
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 17 jan-11 kl 13:16 »
Du borde släpa henne till en broilerfarm...
//Lina

Luvan

• Närke
« Svar #32 skrivet: 21 jan-11 kl 21:40 »
Killing har jag ätit, det var gott!  :P
Jag har fött upp kaniner för slakt, dvs vi flyttade runt dem i betesburar eftersom gräsytan var för liten för större betesdjur. Framåt senhösten hamnade ungkaninerna i frysen. Kaningryta åts med god aptit och påminde lite om kyckling, rätt menlöst kött. Konstigt nog tappade en del bekanta aptiten när dom hörde att det var kanin och inte kyckling...  ???

Känguru i Australien och svensk bäver är också okej att äta. Visst skulle man kunna föda upp andra smådjur som mat, men jag är tveksam till om det är värt besväret.

randigko

• Övriga världen
« Svar #33 skrivet: 24 feb-11 kl 06:47 »
Jag slaktade och åt en gammal jak som ägaren tröttnat på. Den hade en mycket distinkt smak, liksom färdigkryddad, behövdes bara salt.
Dono ferrum!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 24 feb-11 kl 08:21 »
Jag slaktade och åt en gammal jak som ägaren tröttnat på. Den hade en mycket distinkt smak, liksom färdigkryddad, behövdes bara salt.

Jak som ar sa gott! Vilken tur du har. Jag har aldrig sett jak i Sverige (men jag vet att de finns).

I Mongoliet levde jag en vecka pa en slaktad get en gang. Fullvuxen var den men inte en gnutta fett. Precis allt ats upp, utom ben (margen tog vi ur), klovar, hjarna och ogon (det fick hundarna). Tarmarna tvattade vi ur fyllde med blod och gjorde utmarkt blodkorv av.

Gott var det inte men sa hade vi inte ens salt att krydda med. Om man lagar till den ordentligt kan det nog vara perfekt for en grillkvall dock. Enkelt att slakta ocksa. Ett mindre snitt i brostet och lite finurlig fingerverksamhet rackte gott.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 mar-11 kl 14:01 »
Hej!
Här har skrivits så mycket intressant om "förbrukningsdjur" att jag icke tycker mig ha något att tillföra! Recept på "Grävlingstek" och "Stuvad grävling" (ur Hagdahls kokbok )  bifogas därför icke här ; dessutom minns jag att dylika redan finns införda någonstädes å detta forum  av signaturen "Gröfre Slissing!"  En svagsint teori är att dessa recept kan ha eliminerats! Beklagar i så fall detta livligt!
Hälsningar!   W H
« Senast ändrad: 29 mar-11 kl 14:04 av Wernher Hingsk »

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 30 mar-11 kl 17:54 »
Hej!
Återkommer med det recept jag nämnde tidigare ; har funnit det vid "utgrävningar!" Inte var det "Gröfre Slissing" som nedskrivit det!  Den endast kort tid å detta forum verkande "Wehrem Fimmer" var det, vem det nu var! Tycker mig känna igen namnet sedan tidigare. Raskt över till receptet:

"HELSTEKT GRÄFLING: En ung gräfling, kryddor, smör.

Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages , hvarefter köttet förvälles tvenne gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

STUFVAD GRÄVLING.

Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.

Lycka till! W.F"

Hälsningar!  W H

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 30 mar-11 kl 19:24 »
Under köttransoneringens tid (krigstiden på 1940-talet) så jagades grävling och skickades till Stockholms krogar. Serverades som vildsvin därstädes.

Detta fick jag berättat av en äldre herre som var med redan då. Jag tror han var nån höjdare på Lithells på 1940 - 1950 talet

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser