Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  udda djur till mat?  (läst 7468 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
udda djur till mat?
« skrivet: 18 jan-10 kl 22:57 »
nån som föder upp nåt annorlunda djur till mat... råttor... ormar eller insekter?  kul å veta....
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
SV: udda djur till mat?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-10 kl 00:24 »
INGEN??? Trodde det skulle dyka upp massvis med udda djur.. har hört att man föder upp marsvin till middagsmat...

nån människa äter väl några sliskiga kryp från egen odling?....

eller?
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 09 feb-10 kl 00:47 »
nja, om du frågar mig om nåt år eller två dyker det nog upp ett eller annat udda djur där, men nu? nope.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 feb-10 kl 07:00 »
Tja, du får väl ha lite tålamod och vänta på svaren, det är inte så många som är inloggade mitt i natten.

Själv har jag funderat på sådana där köttmarsvin, cuy tror jag att de heter, men de är svåra att få tag på. Jag har även funderat på insekter/larver, det ska finnas sådana som är goda och som är effektiva foderomvandlare, men först ska jag komma igång med mina mer vanliga djur. Jag har nyligen skaffat äggkläckare, så nu blir det höns och vaktlar, trots att jag ännu inte hunnit inreda deras hus. Dessutom är jag sugen på att köpa kalkonägg, inte så jätteovanligt kanske men i alla fall. De vill ju ha uppvärmt på vintern, så jag ska kläcka dem på våren och slakta på hösten, jag har inget uppvärmt uthus till dem. Men det får nog vänta tills nästa sommar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 12:24 »
Tja, du får väl ha lite tålamod och vänta på svaren, det är inte så många som är inloggade mitt i natten.

första inlägget skrevs 18januari så lite tålamod får jag väl säja att jag har :)
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 09 feb-10 kl 20:37 »
Hej!
Nandu är gott men oekonomiskt att föda upp.
MVH
Jan

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-10 kl 18:04 »
Hej!
Nandu är gott men oekonomiskt att föda upp.
MVH
Jan
vad fanken e de för nåt?
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 12 feb-10 kl 23:06 »
Hej!
Nandu är små korkade fåglar. De väger ca 30 kg och den mesta maten sitter i låren. En totalt obildbar pippi. Våra har aldrig lyckats lära sig skillnaden mellan mina fingrar och maskrosblad. Det blöder så mycket om fingrarna när man matar dem.
Det är den fågeln som feministerna älskar. Hannen bygger boet. Honan lägger ägg i närheten som sedan hannen rullar in. När hannen tycker det är lagom med ägg lägger han sig och ruvar. Honan raggar upp en annan karl. När ungarna kläckts så sköter hannen dem exemplariskt. Hittar han en annans unge så tar han hand om den också. Det spelar ingen roll om det är en stor åldersskillnad. Tyvärr så äter de mycket och växer ganska långsamt. Fettet anses vara mycket bra och används till kosmetika. Det påstås kunna tränga genom skinnet så jag har funderat på att tillverka en nattkräm av nandufett och växtsaft från opiumvallmo.
Vetenskapligt namn Rhea americana

Enligt djurskyddsmyndigheten så ska man lära dem att gå in när det regnar. Skönt att den inkompetenta myndigheten är nedlagd.
MVH
Jan

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-10 kl 23:13 »
små korkade fåglar som väger 30kg låter ganska stora... vart köper man såna?
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 09:59 »
Hej!
Kompisen sålde ungar förra året men det gick inte bra. Folk klarade inte av att ta hand om djuren så de dog och sedan påstår köparna att fåglarna var sjuka. Det är båttre att baka sockerkaka av äggen. Det tar lite för lång tid att hårdkoka dem och skivorna får inte plats på mackan.
MVH
Jan

ledup

« Svar #10 skrivet: 13 feb-10 kl 18:19 »
Emu är en annan ekonomiisk katastrof som är god att äta. Något större än nandun , upp till 50kg som vuxen. Har även kött på ryggen.
Är dock mer trogen än nandun och parlevande. ;D

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 13 feb-10 kl 18:26 »
Jag skulle vilja importera "köttras" getter och föda upp, men vet inte om det är så lönsamt.....  kan ju inte ens svara på om det är gott ;D 

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #12 skrivet: 16 feb-10 kl 21:40 »
...Nandu är små korkade fåglar. De väger ca 30 kg och den mesta maten sitter i låren. En totalt obildbar pippi. Våra har aldrig lyckats lära sig skillnaden mellan mina fingrar och maskrosblad. Det blöder så mycket om fingrarna när man matar dem...
Stort tack för denna beskrivning, nu får jag lite argument mot min sambo som tyckt att vi ska skaffa nandus - det blir inga sådana här nu :)

Jan lindgren

« Svar #13 skrivet: 16 feb-10 kl 22:33 »
Hej!
Olof, namnet nandu kommer av deras läte. Det är ett dovt, genomträngande ljud som hannarna har hela våren. Mycket läckert tidiga vårmornar när man egentligen skulle vilja sova.
Pippiarna är ganska roliga att  titta på. Det har ett fantastiskt sätt att göra tvära svängar med hjälp av vingarna. Lite balett.
Utseendet påminner lite om tranor. Vi har blivit anklagade för att våra fåglar rymt och ätit upp potatisen för en sommargäst. Det är inte lätt att var stadsbo.
 Jag har funderat på om man inte skulle kunna korsa tranor med nandu. Tänk tanken att 10 000 stora fåglar flyttar söderut gående över Öresundsbron.
MVH
Jan

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 feb-10 kl 22:41 »
Skrivet av: Jan lindgren
Citera
Jag har funderat på om man inte skulle kunna korsa tranor med nandu. Tänk tanken att 10 000 stora fåglar flyttar söderut gående över Öresundsbron.
;D ;D ;D

Tror inte de överger "Potatismonarkin Sverige" för nån bananrepublik.
Fråga grannen ...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 feb-10 kl 22:42 »
de vänder väl hem när de handlat bärsen ;D ;D....
Fjäderfän och kaniner

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #16 skrivet: 17 feb-10 kl 10:50 »
...Det är ett dovt, genomträngande ljud som hannarna har hela våren...
Lite som EMUer? Mina grannar hade sådana på förra stället jag bodde, de bodde 100 meter bort, första tiden hörde jag dem i sovrummet, men bara med örat som var ner mot kudden! Ljudet kom liksom genom marken. Efter ett tag så kunde jag inte höra dem alls, hjärnan tvättar bort ljud.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 feb-10 kl 11:13 »
De mest "udda" djur jag ätit (i Sverige) är alika, påfågel,  rödhöns och guldfasan.
Utomlands har en och annan repitil, myror och gräshoppor  severats.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #18 skrivet: 17 feb-10 kl 14:11 »
Jag skulle vilja importera "köttras" getter och föda upp, men vet inte om det är så lönsamt.....  kan ju inte ens svara på om det är gott ;D

Ungget är ganska vanligt på restauranger på landet här. Jag tycker det är jättegott. Vanligt att man ugnsbakar köttet. Tar lite tid förstås då det kan vara segt annars, men om man låter det gå ett bra tag blir det väldigt mört. Smakar lite som får/lamm, men mildare.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

SiDDHaPPy

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 04 mar-10 kl 20:52 »
nån som föder upp nåt annorlunda djur till mat... råttor... ormar eller insekter?  kul å veta....

Jag funderar på att börja föda upp möss, främst till mina katter och lite till hundarna, och självklart funderar jag på att laga en gryta själv också för nyfikenhetens skull. Det kan bli gott.

Fast jag behöver nog lära mig lite mer om kost för katter innan jag börjar experimentera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser