Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42377 gånger)

Daisy

• Bohuslän
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #200 skrivet: 08 mar-11 kl 21:19 »
Tack! Kul att veta. :)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

lantis

• Västmanland
« Svar #201 skrivet: 09 mar-11 kl 13:48 »
Är så glad åt Nasse (fläskvaktel) och tofsvaktelkycklingarna. Nasse ser ut att bli en höna, så det får bli Miss Piggy då. Piggy har dragit ifrån de andra i storlek, men tofsvaktlarna lever längre så de växer väl långsammare. Det är så kul att titta på dem, det Piggy gör, det gör de andra, de liksom tyr sig till henne. Hoppas hoppas att de blir mindre rädda av sig när de går med en fläskvaktel, de är annars en ganska skygg fågel. På bilden är de 1½ vecka.
Bilden är lite otydlig, den är tagen genom plexiglas.

Skylla

• Västergötland
« Svar #202 skrivet: 10 mar-11 kl 02:06 »
dessa blev resultatet av min naturruvande höna,2 tuppar och en helvit höna:) Hoppas nu att hon tar efter mammas beteende:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #203 skrivet: 10 mar-11 kl 08:31 »
Åååh, helvit! En sådan skulle jag vilja ha. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skylla

• Västergötland
« Svar #204 skrivet: 10 mar-11 kl 12:02 »
Det här e hennes tilltänkta,kanske kan få fler helvita:P

Aklejan

• -
« Svar #205 skrivet: 10 mar-11 kl 12:22 »
Jag älskar också de vita...så vackra!
Har haft tur nu och fått många vita från min grupp med honung/vit... ;D :P
Grattis Skylla!

Skylla

• Västergötland
« Svar #206 skrivet: 10 mar-11 kl 12:28 »
Tack! Hoppas bara på turen att hon kommer ruva som sin mamma, skulle verkligen bli grädden på moset:D

fauve

• Gäst
« Svar #207 skrivet: 10 mar-11 kl 15:23 »
 ;D

Japanska jumboägg (och en till kläckare  :-[ )är på ingående här till veckan. Blir en spännande väntan på att de ska kläckas sedan  :)

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #208 skrivet: 13 mar-11 kl 11:22 »
Nu ruvar även min gamla hona Henrietta!Hon är mamma eller mormor till Skyllas vaktlar.Jag tror vi har en riktigt bra linje på gång där faktiskt.
Så nu skall jag resa mig fårn min sjukbädd o göra mig olycklig genom att åka ut till gården och flytta hanen o fjäska för Henrietta.Hon är en fantastisk hona i och med det att hon även är väldigt tam och trevlig att hålla på med
Disability is an attitude

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #209 skrivet: 14 mar-11 kl 20:13 »
Ni som har fransk jättevaktel "fläskvaktel" hur bor era? Jag har hört att dom måste ha minst 15 grader för annars får dom kramp i benen. Stämmet detta? Är dom känsligare än japanska? Har nu 3 stycken som bor inne, vågar inte flytta ut dom ännu. Jag har ca 10 grader i hönshuset nu. Någon som vet?
Å så det här med foder, vilket foder ger ni till vaktlar som är 10-12 veckor gamla?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #210 skrivet: 14 mar-11 kl 23:08 »
Hubbe (som tyvärr försvann spårlöst för några dagar sedan  :'( ) var en fransk jätte (han som gick lös med hönorna om ni kommer ihåg). Han har vistats i ca 1 minusgrad som kallast och inte varit någon skillnad på honom i hur han verkat mått som när det varit 5-10 plusgrader där inne. Den enda skillnaden mellan japansk och fläskvaktel är väll storleken annars hör de till samma art. Som japansk Jumbo, de är ju också egentligen samma från början men man har väll bara avlat upp storleken på dem och gett dem ett annat namn.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #211 skrivet: 16 mar-11 kl 16:02 »
I förrgår fick jag mina första vaktelägg... jag höll nästan på att kissa på mig när jag såg dom ligga där i spånet... tänk att djuren kan ge så mycket glädje! :D Jag har japanska och dom första äggen kom när dom var 5 veckor och två dagar. Otroligt!! 
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #212 skrivet: 16 mar-11 kl 17:13 »
Jag minns Hubbe. De var så häftigt att han gick med de andra hönsen. Synd att han försvann :'( Appropå de franska så tycker jag också att de inte skulle vara någon större skilnad på de och tex japanska. Enligt den jag köpte de av så påstog han att de var mycket känsligare pga att de har längre ben och lätt kunde få kramp pga kyla. Detta låter lite märkligt tycker jag och när jag sökt på nätet så hittar jag inget om detta.

fauve

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 17 mar-11 kl 14:55 »

24 små ägg dök upp med lantisen idag  ;D

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #214 skrivet: 17 mar-11 kl 16:29 »
Mata hönsen o vaktlarna. Talade om för vaktlarna att de får kärpa sig vill ha ägg nu. Gjorde rent foder skålen  :o. Ett Vaktel äggggg.  Bad vaktlarna om ursäkt o talade om hur duktiga de var o:). Mitt första japanska Vaktel ägg

esten

• -
« Svar #215 skrivet: 17 mar-11 kl 16:32 »
Tror tyvärr att jag grillade de första äggen jag la in i kläckaren , de verkar döda .
Men i andra laddningen så har det bildats blodkärl nu så hoppas , kanske !!

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #216 skrivet: 18 mar-11 kl 13:32 »
 ;D ::) :-* :-* Nu är jag super glad, ikväll ska jag fira ;D Idag fick jag mitt första japanska vaktelägg. Sandra det var dom jag köpte av dej. Tjoho!!!!!!
Dom verkar trivas i alla fall.
Carina

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #217 skrivet: 18 mar-11 kl 21:40 »
Grattis!! ;D

Aklejan

• -
« Svar #218 skrivet: 18 mar-11 kl 22:21 »

24 små ägg dök upp med lantisen idag  ;D

Aaah... Va roligt att se sina egna ägg på bild så där..
Blev lite förvånad...  :D

fauve

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 19 mar-11 kl 11:47 »
De är ju så gulliga så det är klart att de ska visas upp  ;)

Nu ligger de i kläckaren och mår gott, så förhoppningsvis kan jag lägga upp bilder på det duniga innehållet lite längre fram  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser