Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plast ramar+ avlägare  (läst 1908 gånger)

Marco.en.ingrid

• Dalsland
    • Myrängens Bigård
Plast ramar+ avlägare
« skrivet: 18 jan-10 kl 16:08 »
Hej allihopa !

Har nån av er ervarenhet med plast ramar ? Jag fundera att prova några sarger med plast ramar
för att se om det sparar tid osv.
Kan man bara sätta in 10 plast ramar(med lite vax) in i sargen och blir den bra utbyggd?
eller ska man bara sätta in några emellan dem "normala" ?

Andra fråga jag hade är kan man göra en avlägare och ha honung samma år av dem ?
När börja man i så fal ?
Min första år som biodlare har gått, och jag ha gjort några avlägare men kunde inte ta honung i från dem.

Mvh , Marco Veldhuis

wictor

SV: Plast ramar+ avlägare
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 17:34 »
rolla ramarna med smält vax
häng in 10 st i en skattlåda, byggs ut fint och fungerar jättebra. Kan köra slungan för fullt...

Behöver du byta vax på nån ram (snebygge...) så skrapar du bara av med en spackel... behöver ej rollas om, det lilla som blir kvar räcker.

Marco.en.ingrid

• Dalsland
    • Myrängens Bigård
« Svar #2 skrivet: 18 jan-10 kl 17:47 »
Tackar tackar :-)
Har svarta eller vita ramar betydelse ?
mvh,
Marco

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jan-10 kl 19:05 »
Jag har bara plastramar med några få undantag i yngelrummen. I skattlådorna ser jag ingen skillnad på färg i mina och andras kupor, men trots alla rykten (om färg) så har jag svarta i yngelrummen trots att det säkerligen inte betyder något. Betalar man lika mycket för vita som för svarta kan färgen vara av betydelse att ha en sort (svarta) i yngelrummen och de vita till skattlådorna. Skall man köpa många plastramar så kan man köpa typ endast svarta, så gjorde jag mera för att göra det enkelt.
Men det finns en och annan åsikt om färgerna både nu och i gamla forumsinlägg.

Plastramarna är inga problem, problemet är att hitta en bra skumroller som klarar temperaturen.

wictor

« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 19:51 »
En liten erfarenhet av svarta kontra vita ramar:

Jag har ganska ofta hängt ner i yngelrummet en gammal mörk ram jämte en vit nybyggd från nån nyslungad skattlåda. Det är väl så man gör avläggare? Det slår aldrig fel, drottningen börjar lägga ägg i den mörka innan hon till slut går över till den ljusa.

Så av detta lilla egna experiment som väl knappast kan kallas vetenskapligt (så slipper jag höra kommentarer om detta) så har jag bestämt mig för svarta plastramar.

Och så är det ju så enormt mycket enklare att odla drottningar och plocka upp små små larver ur en mörk ram, de syns så väldigt tydligt, de där små vita individerna mot en mörk botten.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Plast ramar+ avläggare
« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 19:58 »
Om vi säger att det finns kanske små fördelar med de svarta så varför inte rekommendera att köpa svarta, det är jag med på ju ...
Fast jag tycker det är lika svårt att se larverna i vilken ram man än använder, men det kanske beror mera på synen än på ramarna.

wictor

« Svar #6 skrivet: 18 jan-10 kl 20:47 »
Ja synen blir ju sämre

Därför använder jag när jag larvar såna där små förstoringsglas med gångjärn som man kniper fast på sina vanliga glasögon, då ser man jättebra, kostade runt en 100-lapp på synsam. (Och jag ser säkert lika töntig ut som min gamla far gör sommartid, med nedvikbara solbrillor utanpå glasögonen, men det är smällar man får ta)

Och så har jag skaffat en liten pannlampa med lysdioder, kanongrej alltså...!!!

Och så sitter jag inne i köket och larvar om, att hålla till ute ger för mycket kringbelysning tycker jag, vilket gör det svårare att se. Jag närmar mig ju 50 så synen blir ju knappast bättre.

Och ja - jag är medveten att detta inlägg hamnade i fel tråd men sånt händer ju, trådarna spretar än hit och än dit.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 21:15 »
På jula kan man köpa ett förstoring glas med inbyggda dioder runt glaset , batterierna sitter i skaftet under 100ring               mvh mrbart :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 3 användare
Karlsdotter, kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser