Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker det med stormaskigt hönsnät som tak/skydd för höken?  (läst 10869 gånger)

Nettis

• Smörblommans Siv
Är maskorna så stora att höken tar sig in så kommer den på besök i hönsgården för eller senare om den är hungrig. Har flera kompisar med småmaskit nät där höken tagit sig in där nätet varit fastsatt i huset men det varit en springa så den kunde ta sig in. Detta har upprepats flera ggr tyvärr och de har misst både höns och mignoner. Så vill man näta ordentligt för höken ska man nog ha rätt små makor och sätta fast nätet tätt mot byggnader och annat. 

Lycka

• Ångermanland
Du har rätt Nettis men det funkar inte mot snömassor.
Hedemorahöns

Nettis

• Smörblommans Siv
Näe det förstås. Men många höns vill ju inte vara ute i snö så man kanske helt enkelt får ha dem inne o ta ner nätet då. Eller ha en vinterrastgård med plåttak.

Lycka

• Ångermanland
ja visst vore det smidigt men ett mobilt taknät.
Mina hönor vill då inte gå ut, på vintern och absolut inte nu.
Egentligen skulle  jag skulle vilja, ha ett riktigt tak över hela hönsgården.
Det får bli om jag blir rik.
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 14:07 av Lycka »
Hedemorahöns

Tinafin

• Småland
Precis som Nettis skriver är det inte alla som vill ut i snön. Mina har totalvägrat sen snön kom. Hade bärnät över hönsgården som töjdes ut ner till backen av första snön. Var bara att plocka bort det... Det enda som gick sönder var väl en eller annan maska på nätet. So what; kostade ca 150:- Men det går nog att använda på nästa hönsgård, för det här med höns har ju en förmåga att bli fler och fler :D
Gift, vuxna barn, hästar, hundar och katt. Drömmer om höns igen, men väntar lite till...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Vi har ett ordinärt hönsgårdsnät till tak som är uppstagat av ett fastgjutet träd mitt i. Duvhöken har spanat in hönsen, men aldrig ens försökt. I så fall blir han hängande och gör inte om det!
I vinter med all snö har vi måst ruska taket, för viss snö lägger sig i stället för att ramla rakt igenom. Ja hela gårn har behövts skottas så att hönorna kunnat gå ut för luftning. Vallarna är metern höga!
Hönorna är smarta och hämtar gobitar i matbingen ute och springer in med dem i huset. Bara tuppen delar med sig ;-) Soliga dagar solbadar det.

Snart är det vår! tror I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser