Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var kan man köpa medlet " for scaly legs" ?  (läst 10430 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Var kan man köpa medlet " for scaly legs" ?
« Svar #20 skrivet: 22 jan-10 kl 12:16 »
Men.. ??? Hur fasiken ska man då kunna använda det på Brahman och andra benbefjädrade raser??
Det har du rätt i, har inte ens tänkt så långt :P Får väl använda rapsolja på de benbefjädrade hönsen. Ska prova medlet efter vårens storrengöring.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #21 skrivet: 26 jan-10 kl 09:34 »
Så kom svaret från NET-TEX
Citera
Dear Ms Lindastrom

I regret that we cannot give you any further details on the active materials used in our Scaly Leg product. I am sure you can appreciate the need for confidentiality in this competitive market.
Full details are supplied in confidence to the regulatory authorities of each specific country in which the product is marketed if it is a legal requirement to do so.
Any public availability of such information as lodged with that authority will be considered before the product is made available in that country.

Regards
Will  Douglas
Technical Manager

Detta innebär följande. Medlet följer inte Svensk lagstiftnig avseende bekämpningsmedel och de som säljer produkten i Sverige kommer att få vite om Kemikalieinspektionen kommer på dem. Alla bekämpningsmedle måste nämligen innehållsdeklareras i Sverige!! Även om de bara innehåller sockervatten.

Jag skulle inte vilja sätta ett medel på mina djur där tillvärkaren inte vill tala om innehållet :-X
Antingen innehåller medlet just "sockervatten" och det kan jag blanda billigare själv. Eller så kan innehållet vara så giftigt att jag inte vill ha det på mina djur.... Blääää för en sådan tillverkare!!!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 26 jan-10 kl 12:07 »
Men usch , nu får jag ångest.....jag som nyss beställt.... Men man tycker ju ändå att det borde vara någon som uppmärksammat om det blev problem med medlet..... Det verkar ju finnas folk på forumet som testat redan med gott resultat..... :-\
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Pumpkin

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 26 jan-10 kl 13:45 »
Detta innebär följande. Medlet följer inte Svensk lagstiftnig avseende bekämpningsmedel och de som säljer produkten i Sverige kommer att få vite om Kemikalieinspektionen kommer på dem. Alla bekämpningsmedle måste nämligen innehållsdeklareras i Sverige!! Även om de bara innehåller sockervatten.

Jag skulle inte vilja sätta ett medel på mina djur där tillvärkaren inte vill tala om innehållet :-X
Antingen innehåller medlet just "sockervatten" och det kan jag blanda billigare själv. Eller så kan innehållet vara så giftigt att jag inte vill ha det på mina djur.... Blääää för en sådan tillverkare!!!

Det kanske är för enkelt och billigt att blanda själv - tex rapsolja med lite tea-tree olja i  ::)
Everything is an experience

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #24 skrivet: 26 jan-10 kl 14:49 »
Hum, efter att ha läst igenom trådens utveckling lite så tror jag att jag håller mig till vaselin och matoljor av olika slag när det behövs. ;D

Japp.. håller med! Det bästa är gott nog... Tenutex är också bra.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 27 jan-10 kl 06:25 »

Men vänta nu, nu måste jag nog ifrågasätta era engelska kunskaper.
Läs följande rad i brevet en gång till, noga:

Full details are supplied in confidence to the regulatory authorities of each specific country in which the product is marketed if it is a legal requirement to do so.

Vad betyder ovanstående?

Jo att de precis som alla andra företag måste lämna in en utförlig beskrivning av innehållet i varje land där produkten ska säljas och få den godkänd av behörig myndighet innan produkten släpps på marknaden.

Och så är det ju för alla företag. Tror knappast att svensk lag låter såntdär passera om det skulle vara olagliga substanser i. Det är svenska myndigheter allt för noggranna med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 27 jan-10 kl 07:47 »
Problemet är att om de har en engelsk webbsida så marknadsför de inte sig mot Sverige, och då måste de inte redovisa för svenska myndigheter vad produkten innehåller. Sedan vi gick med i EU kan svenska myndigheter inte hindra att du som privatperson importerar sådant som inte är godkänt i Sverige, men du får inte lov att använda det.

Så det är fullt möjligt att produkten innehåller något som är olagligt i Sverige, som inte kontrolleras för att produkten inte marknadsförs mot den  svenska marknaden, och att den är olaglig att använda i Sverige.

Företaget har ingen info på svenska? Och inte en .se adress? Då är det sannolikt inte kontrollerat av svenska myndigheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 27 jan-10 kl 08:30 »
Men vänta nu, nu måste jag nog ifrågasätta era engelska kunskaper.
Läs följande rad i brevet en gång till, noga:

Vad betyder ovanstående?

Jo att de precis som alla andra företag måste lämna in en utförlig beskrivning av innehållet i varje land där produkten ska säljas och få den godkänd av behörig myndighet innan produkten släpps på marknaden.

Och så är det ju för alla företag. Tror knappast att svensk lag låter sånt där passera om det skulle vara olagliga substanser i. Det är svenska myndigheter allt för noggranna med.

Medlet sälj som ett medel mot ohyra (benkvalster) och med Svensk lag är det  då ett bekämpningsmedel (även om det bara innehåller matolja) Alla bekämpningsmedel ska innehållsdeklareras och klassas i bekämpningsmedel klass 1, 2 eller 3.

Man kan alltid privatimportera diverse i Sverige inte godkända produkter och avända dem själv men man får inte sälja dem.

Är själv bekant med ägarna till ett företag som tillverkar bla Shampoo (PCL) och dom fick dra tillbaka sin "antifästing spray" just pga detta. Den var nämligen inte bekämpningsmedelsklassad och fick därför inte säljas som något mot fästingar även om den bara innehöll esteriska oljor och vatten.  Dom vill inte klassa sin produkt då dom vill sälja den som ett giftfritt alternativ. Bekämpningsmedel klass 3 rimmar dåligt med giftfri men så är lagen. Andra produkter så som bärnstenshalspand citronalsband och dylikt mot fästingar är också olagligt att att sälja i Sverige om det inte är bekämpningsmedelsklassade men det görs i stor utsträckning ändå förmodligen pga okunskap om lagstiftningen. Vite på minst 50000:- kan drabba den som bryter mot detta!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 27 jan-10 kl 08:56 »
Vad gäller bärnstenshalsband kan man nog komma undan med att det är ett halsband, alltså dekorativt, om man inte skriver att det är verksamt mot fästingar.

Och det är inte fritt fram att använda privatimporterat gift.

Tillstånd enligt 14 § förordningen
(1998:941) om kemiska produkter
och biotekniska organismer (FKPB)
krävs vid:
■ yrkesmässig överlåtelse av livsfarliga och
mycket farliga kemiska produkter (särskilt
farliga kemiska produkter)
privat hantering av livsfarliga eller mycket
farliga kemiska produkter

■ yrkesmässig import av livsfarliga kemiska
produkter från länder som inte är medlemmar
i EU.
privat import av livsfarliga eller mycket farliga
kemiska produkter från länder som inte är
medlemmar i EU

Tillstånd för privat bruk

Åldersgränsen för tillstånd för privat hantering
är 18 år. Vid tillstånd för privat bruk finns anledning
att i villkoren noga ange både vad som får
användas, till vad och i vilka mängder. Tillstånd
för privat bruk får bara avse produkter för konstnärligt,
tekniskt, vetenskapligt eller liknande ändamål.
Frågor om privat tillstånd kan remitteras
till polismyndigheten, särskilt om ansökan avser
användning av livsfarliga produkter. Villkoren
bör ställas så att tillståndet inte kan missbrukas,
det ska t.ex. kunna bindas till ett visst köpställe.
Se till behovet vid privat hantering. Produkten
kanske kan köpas i utspädd form utan tillstånd.
Om det är uppenbart att det finns mindre farliga
alternativ bör ansökan avslås. Säkerställ att alternativet
fyller den funktion som avses och att
det är ekonomiskt försvarbart att kräva en sådan
alternativ användning.

Ovanstående hämtat från http://www.svensktsigill.se/website1//10.0.1.0/492/Flik%2012.9%20R%C3%A5d%20o%20Tips,%20Tillst%C3%A5nd,%20f%C3%B6r%20Kemikalier.pdf
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #29 skrivet: 31 jan-10 kl 21:10 »
Lagar hit och lagat dit. Vi får ju inte häller ge våra höns animaliska rester från vårt eget kök, och det gör man ju inte.  o:)

Lövbacken har du börjat testa sprejen än? Om ja hur funkar den?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 01 feb-10 kl 08:18 »
Vi får ju inte häller ge våra höns animaliska rester från vårt eget kök
Va, vad har jag missat nu???  ??? :o :o
Får jag inte ge hönsen kött, korv och fisk som blivit över dvs matrester??
Även om jag är ett riktigt matvrak så blir det ju alltid över lite och då brukar hundar och höns få dela på det.
Och är det nån som kan säga varför i så fall. Det är ju inte så att mina höns i alla fall är vegetarianer ;)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #31 skrivet: 01 feb-10 kl 08:27 »
Nu kommer jag inte med något nytt i denna debatten om gifter och dess verkningar.
För att slippa ha problem med kalkben kan man med lätthet avla bort det ur sin flock om man inte låter individer med kalkben föra sina gener vidare. Det är en mycket enkel metod att bli av med problemet. Enda svårigheten är om alla djur i flocken har kalkben då har man inte så mycket att börja arbeta med.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 01 feb-10 kl 15:12 »
Hovnoret

Nej jag har inte testat det ännu. Vi har fortfarande riktigt kallt här emellanåt och det känns inte sjysst att spraya benen när det är så kallt. Men så fort jag testat  så kommer jag att dela med mig av rfarenheten.

Kan säga att sprayen luktar som linolja blandat med teatree oil så det LUKTAR åtminstone inte giftigt.... ;)
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #33 skrivet: 01 feb-10 kl 16:35 »
Va, vad har jag missat nu???  ??? :o :o
Får jag inte ge hönsen kött, korv och fisk som blivit över dvs matrester??
Även om jag är ett riktigt matvrak så blir det ju alltid över lite och då brukar hundar och höns få dela på det.
Och är det nån som kan säga varför i så fall. Det är ju inte så att mina höns i alla fall är vegetarianer ;)

Klipper in texten rakt från jordbruksverkets hemsida

Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall

Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall, inklusive använd matolja, som kommer från restauranger, storkök och andra typer av kök som centralkök och hushållskök. Observera att överblivna produkter från butiker eller livsmedelsproducerande anläggningar inte är matavfall, utan före detta livsmedel.

Matavfall kan i vissa fall innebära en smittorisk för djur. Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg. Det är också förbjudet att utfodra sådana svin och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall. Pälsdjur får du utfodra med matavfall efter särskilt tillstånd från Jordbruksverket.

Reglerna för hur matavfall får användas som foder finns i biproduktsförordningen. Förbudet mot utfodring av svin och fåglar som är sällskapsdjur finns i våra föreskrifter.

Som sagt man får inte ge sina egna höns matrester från det egna köket för då bryter man mot lagen. Å andra sidan gör man ju det även när man kör för fort i trafiken och det gör man ju aldrig  o:) .

signe

« Svar #34 skrivet: 01 feb-10 kl 17:45 »
Så länge du konsumerar äggen själv så är det nog ingen fara att du blir åtalad. Men om du börjar sälja....

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #35 skrivet: 01 feb-10 kl 18:17 »
Så länge du konsumerar äggen själv så är det nog ingen fara att du blir åtalad. Men om du börjar sälja....

Ingenstans i biproduktsförordningen eller i jordbruksverkets föreskrifter   (har läst allt) står det att det är okej att ge sina höns animaliska rester från det egna köket om man bara själv konsumerar äggen man får.

Har även ringt jordbruksverket och hört mig för. Fick ett stort AJA BAJA i telefon. Stört löjligt om du frågar mig men likväl så är det som det är oavsett vad man tycker  ::)

Skit samma nu har vi kapat denna tråd.  :P

Lövbacken ser fram mot en rapport hur det funkar.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 02 feb-10 kl 08:55 »
Haha, jag har absolut ingenting emot att ni kapar tråden för jag tyckerdetta är intressant  ;D

Jag personligen ger mina höns matrester av alla de slag förutom fisk eftersom mina värper bruna ägg och jag har för mig att fisk ger bismak till brunvärpare.

Fattar att man i produktion inte ska ge animaliskt eftersom det säkert krävs en j-a dokumentation för att inte sprida eventuell smitta vidare från djur till djur osv men är helt oförstående när det gäller ens egna djur.
Så länge man vet man man själv gort med köttet och att man inte ger rått kött så förstår jag faktiskt inte varför det ska vara såna regler.

De äter ju massa knepigt ute i naturen som vi människor aldrig skulle peta i oss, sniglar och maskar och flugor och massa andra djur. Undrar var verket skulle säga om att ha med det i foder till produktionsdjur? hahah

Nu kommer väl  (:) och tar mig, men det får jag ta  ;)

Hovnoret

• -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #37 skrivet: 02 feb-10 kl 14:12 »
Det där med att fisk sätter smak i ägg är ju helt klart. Skit äckligt  :-X

Vi ger dock våra höns alla rester från köket även de få gångerna vi äter fisk. Sen får de allt fisk rens när jag fiskar på sommaren. Den lilla mängden fisk rester det totalt blir har aldrig satt några spår i smaken på våra ägg.  Antar att man menar att vid kontinuerlig utfodring av fisk så tar äggen fisk smak!

Bör väll till lägga att när det blir som mest fisk till hönsen rör det sig om MAX en utfodring  i veckan som de slurpar i sig på 10 minuter.

Ps vi har Hedemorahöns

johe71

« Svar #38 skrivet: 02 feb-10 kl 14:17 »
Antar att man menar att vid kontinuerlig utfodring av fisk så tar äggen fisk smak!

ur jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Citera
Fiskmjöl ingår som ett viktigt proteintillskott i kommersiella foderblandningar till ekologiska höns. Ett problem med att utfodra fiskmjöl till höns är risken för fisksmak på äggen, och av det skälet bör andelen fiskmjöl i fodret begränsas till maximalt 5–6 procent.

samt det här angående fisksmak

Citera
Man brukar betrakta rapsmjöl som ett av de viktigaste svenskproducerade proteinfodermedlen, men de har begränsad användbarhet i just äggproduktion genom att det orsakar fisksmak i bruna ägg.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #39 skrivet: 02 feb-10 kl 14:55 »
JOhe 71, du har alltid så bra svar på allt =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser