Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man veta vem som är en hona eller hane?  (läst 6883 gånger)

mosesmia

• Lappland
Hur ska man veta vem som är en hona eller hane?
« skrivet: 18 jan-10 kl 09:40 »
Hej
Fick mina gäss sommaren -08, och blir inge klokare. Jag trodde att jag hade 2 honor, jag har fått ägg och en har ruvat redan, så hon är en tjej i alla fall. Sen hade jag en till som ruvade,men såg aldrig att hon la ägg. Nu så blir "hon" utstött av de andra och mest av ledarhanen. Är det då en hane?
Dom har gott om plats, så han hinner äta och dricka. Men det hade varit bra om man hade veta vad man har. Jag har 5st och vet då att jag har 1 hona och 1 hane.
Finns det några sätt som en nybörjare kan lära sig?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hur ska man veta vem som är en hona eller hane?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 10:27 »
Det säkraste sättet är att kolla kloaken på dem. De som har en skruv är hanar de utan honor. Funkr bra så fort de börjar bli könsmogna och dina är ju snart 2 år. Detta är det sättet använder sig jag och de erfarna gåsuppfödare jag har kontakt med.

Det är bra om man är 2 när man kollar men jag gör det själv. Man lägger upp gåsen på rygg, bra om en gör det och sen klämmer den andra på kloaken och ser om det kommer ut nån skruv. Bra sen att märka upp dem med nån ring elelr band av något slag så man kan koll apå håll sen och slipper göra om.

mosesmia

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 20:41 »
Det gick jättebra att göra som du sa. Nu vet jag att det är 3 tjejer och 2 killar.

Tack så mycket /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 12 feb-10 kl 23:44 »
Vad bra, 2+3 är en bra grupp  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser