Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcell.  (läst 5339 gånger)

Nilsson

Solcell.
« skrivet: 17 jan-10 kl 21:24 »
Det pratas ju en del om solceller för elproduktion, men är det någon som har koll på hur många kWh man egentligen kan få ut per kvm Solcell i sverige på ett år?

M8e

• Västerbotten
SV: Solcell.
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 21:32 »
Vad har kvm med saken att göra? ;)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 23:10 »
Halaj!

Kvm<=> m2.

Frågan gällde alltså kWh/m2/år.

Jag är också intresserad.

//T

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #3 skrivet: 18 jan-10 kl 01:58 »
600-900kWh/år och kW solcell anger de här och det verkar nog rimligt, jag har hört en annan siffra som säger 700kWh/år i snitt. Jag skulle tro att en vanlig monokristallin solcell på 1m2 har en effekt på ungefär 150W, så ta det gånger 0,15 = 90-135kWh (100kWh i snitt) per år, vilket ju inte är så mycket egentligen men fullt tillräckligt för vissa tillämpningar.
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 02:06 av softarn »
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 08:57 »

Nilsson

« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 18:23 »
Jag viste inte hur man fick en upphöjd tvåa! Så tack för att du förtydligade det. Trodde inte att någon skulle tolka det som kilovoltmeter... ::)

Jag försökte ställa frågan på andra ställen, men då svarar bara folk med hur många watt en panel har och det är ju en annan sak egentligen.

Tack för svar!
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 18:26 av nilsson »

ollebolle

« Svar #6 skrivet: 18 jan-10 kl 19:14 »
Hur fick man en upphöjd till två då?

!"#$%&'()↔*++,-../0125▲6;ã┼▲=45IB.ABCDîûá¬┤¥Ãxz~⌂ÇüéäàççêëèïîìÄÅÉæÆôöòûùÿÖÜø£Ø×ƒƒáíóúñѪº¿®¬½¼¡«»░▒▓│┤
¢»½¼¡«»░▒▓│┤ÁÂÀ©╣║╗╝¢¥┐└┴┬1├─┼ãÃ1c┐└┴¥┬├─┼ã1c╚╔╩╦╠═2╬¤ðÐ♀ÊËÈıÍÎÏ2◄┘┌█▄¦Ì▀ÓßÔÒõÕµþÞÚÛÙýݯ´­±‗¾¶§÷¸°¨·¹³²■

nu tog jag mig igenom alla tecken (lite i oordning) som jag hittade på detta vis:

Håll nere ALT-tangenten och slå tecknets decimala värde som det har i teckentabellen.

Lustigt att jag hittade upphöjttecknen som de sista jag provade men inte ovanligt när man letar något.

För att få upphöjt till två håll nere Alt och slå samtidigt 253 på num-tangentbordet och släppp Alt-tangenten.

Jag har alltid skrivit m2 eller kvm men kan nu skriva m². Eller m³ (alt och 252)

Dagens lärdom.

OBS att tecknet kommer först då t.ex 252 skrivits på det numeriska tangentbordet och ALT-tangenten släppts.
Snyggt att kunna skriva m². Prova andra tecken.

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 18 jan-10 kl 19:35 »
Förstod att du menade kvadratmeter. Men att veta hur mycket energin man får från solceller per kvadratmeter är ganska meningslöst, I alla fall så länge det är plånboken som begränsar och inte tillgången till yta.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-10 kl 22:02 »
Halaj!

Det lättaste är att markera det man vill upphöja och trycka på knappen i bilden.

//T

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 19 jan-10 kl 17:24 »
Härligt, nu har jag lärt mig något idag med.
Men det var samma sak. Måste se om jag kan lära mig nåt mer innan dagen är slut.

Man känner sig lite upphöjdnär man lärt sig nåt nytt..
Oj då det blev en schlager. Jag höjde en halv.

Tack för tipset.

Nilsson

« Svar #10 skrivet: 19 jan-10 kl 21:26 »
tack för svaren!

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #11 skrivet: 20 jan-10 kl 00:34 »
En vettig solföljare kan säkert öka effekten något, kanske uppåt 50%. Man brukar säga att under de fyra sommarmånaderna maj-augusti ger en fast montera väl inriktad solcell i snitt per dygn full effekt under 6h. Dvs en 100W cell ger ung 600Wh per dygn dessa månader men betydligt mindre under övriga 8 månader...
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 feb-10 kl 07:06 »
Solen är som starkast i slutet på April och början på Maj. Jag har en 50W panel som styr en fläkt i växthuset, den var till underhållsladdning i en båt en gång.
Vinklar man paneler rätt får man en peak på 3.5A, ligger den platt får man 2,5 - 3A och på natten ger den 0,5 - 0,75A.
Man kan alltså få ut maximalt under en dag om man gör en solföljare som vinklar/flyttar panelerna efter solens max. Det finns byggen på nätet gjorda av gamla vindrutetorkarmotorer mm. Men du får ännu mera effekt om du tar en plastspegel och fokuserar på panelen samtidigt.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 feb-10 kl 09:05 »
och på natten ger den 0,5 - 0,75A.
Förklara gärna hur den kan ge ström på natten. Eller är det en felmätning?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 feb-10 kl 17:54 »
Det är aldrig riktigt mörkt på natten på sommaren. Har inte provat på vintern.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 feb-10 kl 15:36 »
Skulle man inte kunna använda en parabol med reflexmatrial och fokucera in ljuset i en solcell och på så viset öka effektgraden ytterligare?

/Roger

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 12 feb-10 kl 15:56 »
Den tekniken finns redan i mycket stora anläggningar för fjärrvärme/el .
Där matas värmen genom rör till en termoelgenerator och elen lagras i salt .

Här finns termoel för självhushållaren ( jag får nog snart hem mina TEGar , till mitt bygge )
http://thefuelman.com/teg/flyer1.pdf

statustrött

« Svar #17 skrivet: 12 feb-10 kl 22:17 »
 Det ser jättebra ut med thermoelectrik generator. Kan du berätta hur det fungerar när du fått och prövat dem skulle det vara bra. Jag bor i norra norrland och på vintern så har jag eld i pannan nästan hela tiden, och min elförbrukning är ungefär en 0,5 kw så då skulle jag klara mig bra. Vill jag ha kupevärmare i bilen så räcker det naturligtvis inte men även om man skulle köpa 1 kilowatt av TEG så måste man nog behålla elabbonemanget som backup.

esten

• -
« Svar #18 skrivet: 12 feb-10 kl 22:27 »
I den här länken hittar du lite mer info .
http://www.hi-z.com/papers/ICT%201996%20Pasadena%20-%20JCBass.pdf
« Senast ändrad: 12 feb-10 kl 22:29 av esten »

statustrött

« Svar #19 skrivet: 13 feb-10 kl 00:08 »
 Ok! Jag vill minnas att det fanns nogåt reportage i Ny Teknik kanske på slutet av 80-talet om någon "fjällägenhet" som hade hjälp av seebeck?-  element på järnspisen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 2 användare
Alexn72, Hedvig Kjellin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser