Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slakta för skinn och kött?  (läst 2814 gånger)

Miranda

När slakta för skinn och kött?
« skrivet: 17 jan-10 kl 16:41 »
Jag och min sambo tänkte starta upp med ett avelspar gotlandskaniner i vår.

Vi vill både ha kaninerna för köttet och skinnets skull men vad jag har förstått så är de mer svårtflådda desto yngre djuren är?

Varför vill man ofta slakta djuren när de är unga, är det bara pga foderåtgången eller har det något med köttets kvalité att göra?Hur gamla brukar de vara när man slaktar?

Vi hade tänkt ta en kull tidigt på våren, i april kanske, sen kanske man slaktar hanarna i kullen först och låter honorna gå tillsammans till hösten och slakta då skinnen är redo? (tänkte kanske spara en hona som får gå som sällskap hos mamma kanin över vintern....eller så tar vi en höstkull om allt flyter på bra)

Låter detta som en bra plan?

//Miranda

Attes matte

• Jämtland
SV: När slakta för skinn och kött?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 09:42 »
Jag och min sambo tänkte starta upp med ett avelspar gotlandskaniner i vår.

Vi vill både ha kaninerna för köttet och skinnets skull men vad jag har förstått så är de mer svårtflådda desto yngre djuren är?

Varför vill man ofta slakta djuren när de är unga, är det bara pga foderåtgången eller har det något med köttets kvalité att göra?Hur gamla brukar de vara när man slaktar?

Vi hade tänkt ta en kull tidigt på våren, i april kanske, sen kanske man slaktar hanarna i kullen först och låter honorna gå tillsammans till hösten och slakta då skinnen är redo? (tänkte kanske spara en hona som får gå som sällskap hos mamma kanin över vintern....eller så tar vi en höstkull om allt flyter på bra)

Låter detta som en bra plan?

//Miranda

Nej, ju yngre en kanin är när man slaktar den, desto lättare åker skinnet av. Framförallt på hanar.
Skinnet ska dock inte vara alltför lätt-flått om man vill ha bra kvalitet på det efter beredning, och som jag har förstått så får man dom bästa skinnen från drygt åtta-månaders hanar. Dom är ruskigt svårflådda, men vid den åldern har själva huden blivit så kraftig så den "tål" att bearbetas. Skinn från yngre djur tycker jag är väldigt sköra och går lätt sönder när man ska dra loss hinnor och så. Vid åtta månader fäller också kaninerna sin ungdjurs-päls och man får då en kraftigare päls som inte är lika "flygig" som ungdjurs-pälsen.

Så om du tar en kull i april så är skinnen på dom ungarna perfekta i början av januari.  ;) Har du dom dessutom ute så har du en härlig vinterpäls då.  :)

När det gäller köttet så brukar man säga att det är mjällare på en ung kanin, men mognar och blir lite "kraftigare" på en äldre kanin. Med "äldre" menas en kanin över ett år, så slaktar du dina kaniner vid åtta-nio månader så har du perfekta skinn och finfint kött!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 17:35 »
Hej Miranda!

Det verkar vara väl uttänkt :-)

Januschka, G 493
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Miranda

« Svar #3 skrivet: 24 jan-10 kl 17:07 »
Tack för svaren!

NU har vi försökt oss på att bereda ett par kaninskinn som vi köpt, dock hann de ligga tinade för länge innan vi började så pälsen började droppa av på slutet  ::)

Men de skinnen var inte så gamla tror jag, och de var svåra att skrapa rena utan att ha sönder dem.

Jag fick för mig att man slaktade kaninerna vid 4-5 mån ålder? Fast det blir väl ingen slaktvikt då precis...

Om vi tar ungarna i april så kanske hanarna får slaktas efter 6 mån, typ oktober, och honorna i december-januari!

Tack för bra tips ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-10 kl 23:45 »
Tack för svaren!

NU har vi försökt oss på att bereda ett par kaninskinn som vi köpt, dock hann de ligga tinade för länge innan vi började så pälsen började droppa av på slutet  ::)

Men de skinnen var inte så gamla tror jag, och de var svåra att skrapa rena utan att ha sönder dem.

Jag fick för mig att man slaktade kaninerna vid 4-5 mån ålder? Fast det blir väl ingen slaktvikt då precis...

Om vi tar ungarna i april så kanske hanarna får slaktas efter 6 mån, typ oktober, och honorna i december-januari!

Tack för bra tips ;)

Skinn från kaniner yngre än fem månader är väldigt sköra och jättesvåra att bereda utan att göra hål i dom. Ett tips är dock att dra av hinnorna och skrapa (om du måste skrapa) mothårs, alltså börja bak vid rumpan och dra/pilla/skrapa framåt mot huvudet. Blir inte hål lika lätt då.  ;)
Och har du möjlighet så spara gärna hanarna oxå, trots att dom måste sitta separat. Dom har kraftigaste skinnen.  ;)

/Sara

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 15:43 »
vad gör man med skinn från unga kaniner? eller lönar det sig att bereda dem ändå, även fast kvalitén inte är lika bra som den av äldre kaniner? det käns ju trots allt att det är lite synd att kasta ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-10 kl 00:06 »
vad gör man med skinn från unga kaniner? eller lönar det sig att bereda dem ändå, även fast kvalitén inte är lika bra som den av äldre kaniner? det käns ju trots allt att det är lite synd att kasta ...

Tja, testa kan man ju alltid. Det beror ju på hur unga kaniner vi pratar om. Skinnen från ung-kaniner är väldigt sköra och går lätt sönder när man bereder dom, så har man otur så lägger man ner en massa jobb på dom och sen får man slänga dom ändå, för dom är så fulla med hål och revor... Men det är ju bara att testa på ett par. Känner man att det inte är värt det så vet man ju det till nästa gång.  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 17 feb-10 kl 00:10 »
ja, jag för min del kommer ju skicka iväg framtida skinn för beredning. jag kommer nog ha varken tid eller tålamod att bereda skinnen själv. men slänga vill jag dem inte heller, så om man slaktar djuren vid säg 4 - 5 månaders ålder, är det lönt att skicka iväg skinnen? eller bör man bara torka dem och sälja som 2:a sortering alt göra hundbäddar av dem?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 08:11 »
Hundbäddar kan väl ändå inte fungera för de flesta hundar, mina hundar skulle slita sönder dem direkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 10:40 »
torka skinnen och gör skosulor...
använd de som apporteringsvilt o annan hundträning
sälj för några kr st till jägare... bete till rävfälla, mårdbete..
torka o strimla.. flugbindningsmatrial till zonkerfluga bla..
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 17 feb-10 kl 13:32 »
ok, tack för alla tips. mao så är det inte lönt att skicka skin från så unga djur till beredning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser