Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker förslag på ras.  (läst 4252 gånger)

Katharina K

• Västergötland
Söker förslag på ras.
« skrivet: 17 jan-10 kl 12:50 »
Jag ska börja med hönor igen nu när vi flyttat ut på en gård igen.  Jag vill ha en ras som ger fina ägg att ha på frukostbordet, är inte så intresserad av att slakta (för blödig). Så det ska vara hönor som är fina att de på och som värper fina ägg, storlek på äggen av mindre betydelse, helst mycket ägg. Så vill jag ha höns som blir tama och som man kan umgås med i trädgården. Har tittat på Dvärgkochin, men är orolig att de är för små, att katterna ger sig på dom. Någon som har bra förslag på ras?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Söker förslag på ras.
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 13:02 »
wyandotte värper även vintertid... vackra att se på finns i många färger

plymouth rock tvärrandiga är riktigt snygga

Vorwerk värper på vintern, väldigt fina

Fjäderfän och kaniner

Katharina K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 13:14 »
Wyandotte var verkligen fina, googlade lite på de raser du föreslig. Hittade också Ibar, den skulle ge ca 250 gröna ägg om året och var också fin att se på. Är det någon som vet hur en Isbar är i sättet?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 13:34 »
Wyandotte var verkligen fina, googlade lite på de raser du föreslig. Hittade också Ibar, den skulle ge ca 250 gröna ägg om året och var också fin att se på. Är det någon som vet hur en Isbar är i sättet?

Jag har en Isbarhöna kläckt i somras och vill bara säga att hon är... Underbar! ;D Fruktansvärt snäll, stora mörka vänliga ögon. Hon har nu ruvat fram kycklingar med och tar hand om de 16 små förträffligt! ;D T.ex. den där lilla Sebrighten som inte fattade att den kunde gå under henne till en början så använde hon huvudet och försökte rulla under kycklingen tillslut som med ett ägg under sig, allt för att visa den att - Gråt inte, kom under här!  :-*

Och sedan lägger hon jättefina gröna ägg också! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 13:40 »
Isbar låter underbart, precis så vill jag ha dom. Är det svårt att få tag på Isbarhöns? Har inte direkt hört om dom tidigare så de kanske är ovanliga?

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 13:47 »
suss i sannum har Isbar ;)
Fjäderfän och kaniner

Katharina K

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 14:12 »
Suss bor inte så jättelångt härifrån, så dit kan jag nog åka.
Är Isbar könsvisande som kycklingar? vore ju jättefint om man kunde köpa en färdig liten hönsflock på ca 3-5 hönor och en tupp.
 Jag har bara en pytteliten kläckare som tar 7 ägg och jag vet inte ens om den fungerar längre. Har jag otur så får jag bara tuppar = inga ägg och blödig matte som inte kan nacka ;D
Det bästa är nog att köpa färdiga om det finns att få tag på. Annars får jag väl ta ägg och hoppas på det bästa dvs att det blir övervögande hönor iaf.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 14:23 »
jag kan nacka... bor i gbg trakten.. är äggen från olika hönor men ruvade av en höna så är det väl inte inavel?
Fjäderfän och kaniner

Katharina K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 14:26 »
Jag ska kontakta Suss och säja att jag är intresserad av Isbarer, sedan kanske jag kan byta bort en tupp mot en obesläktad om jag har tur, Känner ingen som vill nacka mina hönor (de tycker det är nog illa att behöva nacka sina egna) så i så fall får jag nog bita ihop och göra det själv. Kanske jag kan få vara med och lära mej av dom i så fall.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 jan-10 kl 14:28 »
Tack Grimbart, vi får se om jag behöver nackningshjälp.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jan-10 kl 14:31 »
hon har nog tuppar till salu nu... hönan ska jag hämta om några dagar... men ägg finns nog... ;D  hör av dig om hjälp behövs... ;D
Fjäderfän och kaniner

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 14:51 »
Håller med om Isbar och kan bara rekomendera dem.

Våra är väldigt nyfikna, tama och ständigt aktiva. Lägger mycket ägg också.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 15:18 »
Vitis, har du Isbar? säljer du avelsägg/kycklingar från dom?

Katharina K

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 15:44 »
Har mailat Suss och jag får köpa Isbarkycklingar i vår! :)
Bara att planera boendet nu då för de små liven.. :-*

grimbart

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 jan-10 kl 16:38 »
så bra ;D Suss e trevlig hon ;)
Fjäderfän och kaniner

taccotad

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 jan-10 kl 09:21 »

Varför går jag ens in i såna här trådar? Jag har ju bestämt mig för att INTE skaffa fler raser så läser jag bara en massa positivt här....jaja, tur vi ska inreda tre nya boenden till kommande höns. Då kanske det blir ett gäng isbar också"!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 18 jan-10 kl 17:23 »
Bara för att vara elak mot taccotad som INTE skulle skaffa fler raser (och snäll mot Katharina som nog gärna vill se lite Isbar på bild ;D) så postar jag lite lockande mysiga hönsmammebilder på min Isbar och hennes 16 kycklingar!! ;D

Här har vi två av hennes egna avkommor, dock är pappa dv kochin, men så fina de är och kommer bli som stora med! :D Och de kommer att ärva och lägga sin mammas fina gröna äggfärg med (för det är hönor har jag bestämt!! >_<'')

Äggen! :D

De där småskitarna bredvid är vaktelägg! ;D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

taccotad

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 jan-10 kl 19:50 »
wow Linkoso vad vacker hon är!! För att inte tala om äggen!!!! Herregud! Jo, nog måste vi ha lite plats över här i nåt hörn!

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #18 skrivet: 18 jan-10 kl 20:26 »
Men du, jag tackar och bockar  :-[. Och tack detsamma, inte minst  ;D.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 18 jan-10 kl 21:15 »
wow Linkoso vad vacker hon är!! För att inte tala om äggen!!!! Herregud! Jo, nog måste vi ha lite plats över här i nåt hörn!

Tack tack, ska hälsa den mammaledige där ute! ;D *suck* Kul med kycklingar, men glädjen över de gröna äggen varade inte så länge!!! ;D Men snart borde ju mina äldsta araucanor sätta fart så jag får lite färgsprak i redena, min maran också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 5 användare
-kaja-, ärt, simon.arvestrand, Karlsdotter, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser