Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstgryt för räv/grävling nån som byggt?  (läst 6795 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
konstgryt för räv/grävling nån som byggt?
« skrivet: 16 jan-10 kl 22:10 »
är det nån som byggt ett konstgryt för räv/grävling?
Fjäderfän och kaniner

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: konstgryt för räv/grävling nån som byggt?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 22:34 »
Jag har inte byggt något själv, men jag kan tipssa om en sida som vissar hur man kan gå tillväga.
www.nordicpredators.com
Där under fliken repotage finns beskrivningen.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 22:48 »
schysst sida.. där har jag kikat på grytbygget innan..  Ingen som byggt gryt i trä eller annat material?.. dyrt med betongrör, går på närmare 8000kr om man vill ha ett stort..
Fjäderfän och kaniner

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 14:22 »
verkligen en fin beskrivning. kanske man får tag i 2:a sortering eller bättre begagnad? då är det nog lite billigare? de ser ju inte nya ut, rören de använder där.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 14:25 »
halva priset dvs 4000 tusen för 2:a sort... men hade vart billigare om man kunde bygga med gammalt tryckt virke... fast inte lika långliva´t...
Fjäderfän och kaniner

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 14:28 »
Konstgryt för att träna jakthundar har jag hört talas om, men det är skrutt till grävling som inte kan fixa sitt eget gryt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 14:32 »
fördelen med ett byggt konstgryt är ju att man kan placera det vart man vill.. bättre skottvinklar mm
Fjäderfän och kaniner

dahla

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 15:16 »
Gångplattor i betong som tak och golv till gångarna och en himla massa stenar som du pysslar ihop likt en låg stengärdsgård på vardera sida omgångarna... man vill ju inte att grimbart ska gräva ena gångar så se till att använda ordentliga stenar som han inte lyckas flytta på.
:)

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-10 kl 12:25 »
måste bygga... att det ska vara så svårt att hitta betongrör ::)....
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 aug-10 kl 23:22 »
Bortsett från att jag har noll koll på det här, så använder jag 200L plastfat till många "bra att ha". Seriekoppla några stycken - liggande - ha grus botten till lagom höjd. Går ju att vinkla bygget genom att snedsåga några tunnor i svängarna. Kostnad? Bensin till bilen samt en "flyttsläp". Faten -med eller utan lock- kostar inte. Procordia Eslöv. Ring innan.
Sen har jag aldrig haft ont av grävlingar. Varför jaga dem?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-10 kl 23:32 »
vad är det för diameter på tunnorna?  varför man jagar grävling... jo det är ett rovdjur som inte har några naturliga fiender..de plundrar tjäder och orrbon på ägg och ungar även fasan och rapphönsägg stryker med.. harungar..andungar mm ingår på listan över bytesdjur och även igelkottar.. det finns gott om dem,pälsen är fin och användbar..köttet går att äta om man vill... sen är det inte ovanligt att grävlingar gräver sönder trädgårdar..gräver sig in och norpar höns mm de bosätter sig även i husgrunder och skapar olägenheter på så vis...
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 aug-10 kl 23:44 »
Ca 60 i diameter, 110/120 nåt höga(kapat mina - inga hela kvar), storlek på locket 30-40 nåt, färg svart, grå, blå.
Om de är för rymliga får du skotta i mer grus & sten.
Vill minnas jag fick i 27 stycken i flyttsläpen. Ganska lätta att såga i för hand.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 03 aug-10 kl 20:41 »
Konstgryt för att träna jakthundar har jag hört talas om, men det är skrutt till grävling som inte kan fixa sitt eget gryt.

fördelen med ett byggt konstgryt är ju att man kan placera det vart man vill.. bättre skottvinklar mm

mindre risk att jakthunden fastnar i gångarna samt att man kan ha"brunnar" som är i kontakt med konstgrytet för att lättare få ut "envis" hund. Desa brunnar kan med fördel vara överhöljda men utmarkerade för att vid behov grävas fram
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-10 kl 01:23 »
har man ett bra konstgrytsbygge så räcker det att slå med ett armeringsjärn i taket på kitteln..stå tyst beredd med bössan och "bäva månde den röde ;D"  då behövs ingen hund för att spränga räven...
Fjäderfän och kaniner

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 aug-10 kl 09:24 »
Sant :D  dvs om man inte har en hund, fungerar din metod
Vår hund har visat stort intresse för gryt och med vissa skräckhistorier i minne, fastsittande hundar som man fått gräva fram med grävmaskin eller i värsta fall hundar som helt försvunnit  i gryt :'( , är det inte så dumt med en evakueringsbrunn.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 aug-10 kl 09:29 »
grythundarna lever hårt.. bäst är att undvika bergsgryt.. bättre att bygga säkra konstgryt på markerna eftersom rävar hellre bosätter sig i torra välplacerade såna..
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 okt-10 kl 22:55 »
letar fortfarande efter cementrör :P....
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 23 okt-10 kl 21:07 »
Citat från: grimbart
varför man jagar grävling... jo det är ett rovdjur som inte har några naturliga fiender..de plundrar tjäder och orrbon på ägg och ungar även fasan och rapphönsägg stryker med.. harungar..andungar mm ingår på listan över bytesdjur och även igelkottar..

Grävlingen huvudsakliga föda är följande: mask, snigel, snäcka, frukt, bär, säd, smågnagare (sork, mus), blötdjur och insekter. Det gimbart hävdar att de äter är något som förekommer men inte hör till vanligheterna. Grävlingen är för gemeneman i allmänhet ett nyttodjur då den håller efter sniglar och möss.

grimbart

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 okt-10 kl 22:53 »
mask och skalbaggar tillhör favoriterna.. men grävlingen är allätare och fyller gärna protein behovet med ägg och rådjurskid...
spår av skalbaggar hittar man ofta ihop med blåbär och havre,bär och fröer i spillningen...
nosgropar är vanliga i gräsmattan där grävlingen jagat mask nattetid...

jag letar fortfarande efter cementrör :P
Fjäderfän och kaniner

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 okt-10 kl 05:24 »
mask och skalbaggar tillhör favoriterna.. men grävlingen är allätare och fyller gärna protein behovet med ägg och rådjurskid...
spår av skalbaggar hittar man ofta ihop med blåbär och havre,bär och fröer i spillningen...
nosgropar är vanliga i gräsmattan där grävlingen jagat mask nattetid...

jag letar fortfarande efter cementrör :P
Har du några naturgryt på markerna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser