Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sluta köpa el ?  (läst 1981 gånger)

Televinken_73

• Uppland
sluta köpa el ?
« skrivet: 16 jan-10 kl 11:49 »
Har någon/några valt offgrid frivilligt?
Är det möjligt att klara belysning, och annat smått med sol o vind?
Att välja att bygga jordkällare,handtvätta och använda vedspis!
Vore kul att höra om någon lyckats!
Måste vara många som tänker tanken i dessa tider då vi gör allt för att minska förbrukningen.
Vissa av miljö och andra för ekonomi, men då höjs de fasta avgifterna så vi får betala lika iaf.  :(
dela gärna med er av tankar och försök! Man kan ju iaf få drömma lite  ;)
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: sluta köpa el ?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 13:24 »
Kör så uppe i stugan men det är ju inte riktigt samma sak eftersom det är tillfälligt boende och dessutom finns det inte fast el att tillgå ens om man vill. Systemet fungerar dock rätt bra till belysning och lite annat smått (tv, olika sorters laddare, dator osv) och gott och kräver inte så mycket mer än kontroll av batterierna några gånger per år. Batteribyte efter 5-10 år.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

skärgårdstös

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 20:28 »
Lite så är det när vi här hemma får strömavbrott mitt i vintern. Då gäller det att ha en välfylld vedbod och eld i spisen hela tiden.
På vintern har inte mor kylskåpet igång, utan har alla matvaror i skafferiet. Det fungerar mer än bra.. när man måste hugga mjölken som frusit till is, med yxa ;)
Problemet är dock att få upp vatten ur borrhålet, då pumpen går på el.
Född och uppvuxen på stormande skär och bland trollskogens väsen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 20:33 »
En lösning för vattnet kan ju vara att ha en depåtank inomhus.
Med dränering ifall den skulle springa läck.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser