Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avloppsinventinering!  (läst 7160 gånger)

Neiklot

• Gäst
Avloppsinventinering!
« skrivet: 15 jan-10 kl 14:56 »
Nu vill miljöförbundet komma hem och titta på avloppet.

Avloppet... alltså! Vi har utedass där innehållet grävs ner i backen. Vattnet inifrån köket går ut i stenkistan eller via spann ut i backen.

Nu bor vi inom vattenskyddsområde, så ska jag vänta mig att dom kräver en enorm ombyggnad?

(Förövrigt vill dom ha 400kr för att Dom, utan min uppmaning, ska köra hem till mig.)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Avloppsinventinering!
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 15:28 »
troligvis får du bygga dig en infiltationsbädd och skaffa dig en trekammarbrunn, alternativt en sluten tank skulle jag gissa... gräva ner bajs gillar de nog inte....  för det finns väl ingen som åker runt o hämtar bajstunnor nu för tiden? jag kan ha fel...
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 16:08 »
Jag tror det inom vissa kommuner har hämtning av tunnor , åtmindstonde under sommarhalvåret när folk flyttar ut till "sommar kollonin"
Annars är det väl tillåtet att sprida pisset på växterna .
Men skiten får nog inte grävas ner .
Alternativet till trekammare och infiltration borde kunna vara en sluten varmkompost blandat med hushålls avfall .
En sån där grön plasttunna som ska vevas runt lite nu och då .
Tvättvattnet från köket tror jag inte heller de har invändningar mot .

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 16:09 »
Halaj!

Hände mig också.
Jag tog en bild på min Husqvarna classic 3000 mullholk, inköpt på blocket.
Och en bild under diskbänken, med slaskhinken i förgrunden och det syntes tydligt på fotot att det inte fanns något hål för avlopp.
Jag skickade ett mail med bilderna bifogade och sa som det var, att jag slänger ut mitt diskvatten på gräsmattan.

Jag fick ett papper på posten där det stod att miljökontoret för stunden inte anser att jag behöver göra något alls! Men att om ändringar på något sätt sker måste jag anmäla det.
Och så var det bifogat hur jag skulle bete mig med skittunnan. Kompostera i varmkompost i minst två år. Fast inget krav på att jag skulle behöva redovisa att jag har varkompost, vilket jag har.

Godkänt alltså! Jag har nog aldrig blivit så glad över ett kuvert från någon myndighet som när jag fick beskedet!

Funderingar.
Jag bor utanför detaljplanerat område. Antagligen tuffare regler annars.
Slaskhinken är viktig. Man kan tycka att det är skitsamma om jag leder ut mitt diskvatten i ett rör genom väggen ut på gräsmattan eller om jag bär ut det i en hink.
Men jag tror att de resonerar som så att om du har ett rör så kan du pytsa ut vilka mängder som helst av vad som helst, men om du har en hink så kan det rimligtvis inte bli några mängder att tala om.
Slutligen, det verkar som att det är stora skillnader beroende på var man bor. Det lokala miljökontoret bestämmer själv hur det skall vara.
Mitt ärende behandlades av Göteborgs stads miljökontor.

//T

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 16:14 »
Ja, den där varmkomposten borde väl finnas här också, egentligen.

Jag bor utanför detaljplanerat område men som sagt, inom vattenskyddsområdet.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 16:19 »
Lika bra att du planerar ett "riktigt" avlopp om du bor inom vattenskyddsområde.

Räkna med 50 lakan som du kan låna till vid behov till låg ränta. Iallafall bered dig på det värsta.

Trevlig helg!  (:)

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 16:23 »
Och nämn för allt i världen inte vad du gör med skiten!  o:)

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 16:56 »
Och nämn för allt i världen inte vad du gör med skiten!  o:)

vad ska jag säga då?
"Njae.. vi är iväg så ofta så vi behöver inte gå på toa hemma"..

Och 50 papp..
Jag som hade tänkt renovera och ev. bygga ut..  :-\

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 17:04 »
Latrinkompost brukar räcka, kolla vad som gäller i din kommun.
Den behöver inte vara isolerad, men ska ha viss volym, vara tät mot avrinning, och ha skydd mot skadedjur och nederbörd.
Det är möjligt att egentillverka komposten.
Räcker det sen med en slaskhink för disk och tvätt, så kan du komma ganska lindrigt undan.
Är dom kinkigare så kan det behövas en tvåkammarbrunn för slaskvattnet, ganska överdrivet egentligen, åtminstone om man bor avskilt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 17:26 »
Blir en Mullis godkänd i vattenskyddsområde, tro?
Jag misstänker att reglerna i ett vattenskyddsområde är rätt skarpa, även för gråvatten i hink.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 17:27 »
  säj att du använder blöja till dina toabesök o slänger de i soptunnan, det är lagligt....
Fjäderfän och kaniner

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 17:29 »
Nej herregud! Då får dom socialen på halsen  :o
Lagligt är ingen garanti. Det är lagligt att hemskola också, men tänk vad som hände Dominic Johansson & familj
« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 17:31 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 17:37 »
Tror att du åtminstone åker på en tvåkammarbrunn och då är kostnaden marginell att lägga en trekammarbrunn. Då har du alltid alternativet att ha toa om du vill. Annars fortsätter du ju bara med det system du har idag.

Skulle själv lägga ner en anläggning och då frågade tjänstemannen: "Hur gör du med toan idag - nej föresten säg inget så vet jag inte hur det ligger till":)

Om du löser det snyggt med avloppet så är det ointressant hur det är idag.

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 17:37 »
Jag sökte lite och hittade detta
(Gällande karlshamn kommun).

"Vid kompostering av latrin gäller ovanstående regler men med den skillnaden att kompostbehållaren även måste vara tät i botten så att ej lakvatten kan rinna ut och förorena marken. Latrinet bör blandas med torv, jord eller gammal kompost. Det är särskilt viktigt med täckningen vid kompostering av latrin" 

Dom "ovanstående reglerna" är standard, typ. Samt krav på behållaren.

Jag hittar inget om att latrin ej får komposteras inom vattenskyddsområde.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 17:40 »
Det är alltså lagligt att kompostera latrin i karlshamn kommun.

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 17:42 »
vad bra, då klarar du det med kompostering, grattis ;)
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 17:44 »
Ja, förhoppningsvis!

Så det är väl lika bra att ringa dom på måndag, be dom avvakta och sedan skicka in ansökan om kompostering.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 17:49 »
Piuh, vad skönt! Vi får hålla tummarna för att ni inte får ut nån grinig en..
~ Kahlil Gibran~

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 18:18 »
Här var det för ca drygt ett halvt år sen en inspektionen skulle gå på 700:-. Jag upplyste henne att det hon ska ha för att titta en miniut högst i min trekammarbrunn är vad jag ska leva på en vecka.  Det har ännu inte kommit någon räkning.
Jag upplyste oxå om hur jag var på gång att skaffa torrt toasystem och bygga växthus för att cirkulera näringen.  Byrokrater föreslår investeringar i många tiotusentals kronor för att fördröja utsläppstakten. I själva verket har ju problemet med övergödning ökat allt efter som vi infört mer bekväma system. På landsbygd är övergödningen ett agrikulturellt problem, i staden kanske krävs avancerad teknik.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-10 kl 18:29 »
Förekom! Förekom! Förekom!

Ta reda på så mycket som möjligt. Gissa dig till vad de kommer att klaga på. Ha ett påbörjat projekt som du kan påvisa. Ska en brunn grävas? Visa en skiss och början till en grop. Ska en kompost byggas? Visa en skiss och påbörjad kompost. Bli aldrig tagen på sängen typ "aha, oj, det visste jag inte". Då tycker de att du är oansvarig, och så får du löpa hela linan ut med ditten och datten som måste åtgärdas INNAN ett visst datum.

Det är viktigt att visa sig intresserad för deras arbete, att visa sin goda vilja, samt att avleda uppmärksamheten från dina svaga sidor. Påvisa smarta lösningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser