Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 4394 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Slakt
« Svar #20 skrivet: 15 jan-10 kl 23:49 »
Vi har under åren avlivat en hel del djur pga. sjukdomar o dyl. andvänder slaktpistol. Det som är VIKTIGT är att du vet var att sätta skottet. Ta reda på det noggrant. Det är ingen lek,lär dig rätt teknik så är det inte svårt eller otäckt. Det gäller att klara det psykiskt också och det fixar du med rätt teknik.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Slakt
« Svar #21 skrivet: 16 jan-10 kl 07:28 »
Det hemska och tråkiga, den verkliga baksidan av att ha djur är att man måste ha en beredskap för vad man gör när ett djur blir så sjukt eller skadat att ingen hjälp står att finna längre. Bultpistolen behöver finnas där och man bör lära sig hur man använder den. Hemskt men sant.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slakt
« Svar #22 skrivet: 18 jan-10 kl 10:46 »
Om man köper en bultpistol medföljer det en bra instruktion .Gamla slaktmaskar som i och för sig är i bra skick är användbara MEN dom skickar i väg en kula och om djuret ruskar på huvudet kan skottet gå på sidan och skada andra ,rikosketter i sten/betonghus är livsfarliga .Sen anser jag att djuret alltid skall vara ordentligt fastknytet så att det går att reda ut en eventuell miss,  i alla fall om man inte är proffs.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Slakt
« Svar #23 skrivet: 19 jan-10 kl 20:07 »
Vi är jägare och har tillgång till vapen hemma, men min man föredrar slaktmask då det inte stänker eller är någon risk för rikoscheter från någon kula. Vi har dock ingen egen utan har lånat när det har varit planerade avlivningar. Vi har dock avlivat både med hagel och kulgevär men rekomenderar starkt att investera i en slaktmask om man inte kan låna av någon granne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser