Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga  (läst 1052 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Blåtunga
« skrivet: 14 jan-10 kl 13:02 »
Idag var det blåtungevaccination på alla kor här hemma. Han undrade om jag skulle ha getterna vaccinerade också så jag undrade hur det påverkade getterna nu när de är dräktiga. Och det visste han såklart inte. Någon som har erfarenheter av getter, framförallt dräktiga getter, när det gäller blåtunga?
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Mmmm

• Övriga världen
SV: Blåtunga
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 19:15 »
Jag hade inte vågat vaccinera de dräktiga getterna, särskilt inte mot en så ofarlig sjukdom som blåtunga.
Har hört om flera fall (jo, det är ju alltid någon som "har hört".... ;) ) där getterna kastat, blivit dåliga mm efter blåtungevaccinering.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 06:31 »
Det har ju förekommit så mycket biverkningar på getter av vaccinet så numera är det frivilligt att vaccinera.
Jag har  valt att inte vaccinera getterna.... jag skulle aldrig vågat ta den risken att dom kastade och med det riskera hela vår försörjning.
När vi vaccinerade fåren så kastade 3 tackor av 17 och det berodde inte på stress vid hanteringen

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 08:52 »
Då verkar ju saken vara klar, inget vaccin till getterna när han kommer tillbaka till nästa kalvvaccination! Tack för svar!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, älvlilja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser