Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar och fölston?????  (läst 3243 gånger)

Fiat

• -
Grisar och fölston?????
« skrivet: 13 jan-10 kl 19:55 »
Funderar på en sak?? Min sammbo har haft travhästar  och påstår att om man har ston i gammla grishus så blir det inga föl kan detta verkligen stämma? (Eller kan det va så att hon inte vill ha någon gris i vårat stall? ???)

esten

• -
SV: Grisar och fölston?????
« Svar #1 skrivet: 13 jan-10 kl 20:06 »
Hos mig var det inga bekymmer med att ställa in fölstona i föredetta suggboxar .

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-10 kl 20:15 »
Har jag aldrig hört  ???   

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jan-10 kl 20:38 »
 ;D ;D Nää, det var nånting nytt!

Min barndomsvän har tagit över föräldragården och driver stuteri i gamla svinhuset,inga problem.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 20:41 »
Hästar är kända för att sky lukten av gris, de vill oftast helst inte gå förbi ett grisstall.  Men att det skulle inverka på fertiliteten ...  helt nytt för mig också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jan-10 kl 20:54 »
Hum mörjar att tro att det är rädsla för att det snart tomma stallet kommer att bli grishus i framtiden ;D ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 10:36 »
Det här med att hästar skyr grisdoft ger jag inte heller mkt för faktiskt. Vi har ett gäng minigrisar, och dessa har bott i stallet. ALDRIG att ngn häst, egen eller besökande, har reagerat med rädsla, (sammanlagt kanske ett 30-tal) bara nyfikenhet, vid första kontakt med grisarna...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-10 kl 11:04 »
 :) Wow, vad har du haft för hästaktiviter som jag missat som dragit så mycket hästar hem till dig sen du skaffade grisarna!?! Mössebergsturen har ni väl inte varit så många på?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 jan-10 kl 11:27 »
Rädsla vet jag inte, snarare avsky:

"SNORK!  SNORK!!! Dansa-omkring-i-sidled"

Gammalt hästfolk visste berätta att det brukar vara jobbigt att få en häst att gå förbi ett grisstall.  Det skulle ju kunna vara så att grisar och hästar kommunicerar förträffligt:

"Detta område är upptaget, tillträde förbjudet!"

medan om man vaktar området tillsammans, så blir det jättebra.

Kanske?   ???

Men för att återgå till fertiliteten, så har jag inte hört något som motbevisar den gamla folktron (folkliga erfarenheten?) att en bock i stallet motverkar smittsam kastning hos ston.  Grisen och bocken har båda en lukt så stark att även vi människor reagerar, där kanske finns en association/koppling som har gett upphov till trådskaparens fundering?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-10 kl 11:29 »
Det där med en bock istallet har jag hört motiverats med att kommer det sjuka istallet blir bocken sjuk först...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 23 jan-10 kl 13:35 »
Hästar brukar sky grislukt. De vänjer sig dock efter ett tag (så var det i alla fall för oss under tiden stallägaren hade grisar).
Jag kan tänka mig att grisklukt kan leda till stressade ston som det blir svårare att gå dräktiga.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 25 jan-10 kl 09:43 »
:) Wow, vad har du haft för hästaktiviter som jag missat som dragit så mycket hästar hem till dig sen du skaffade grisarna!?! Mössebergsturen har ni väl inte varit så många på?

Vi har ju haft grisarna i 2½ år så det har hunnit bli en hel del besökande hästar sedan dess! (Nu får jag tänka här... Där vi bodde förut hade vi 4 av grannens hästar hos oss en period, och vad jag minns 2 andra hästar på besök. Därtill 2 rymninshästar i stallet vid tillfälle. Sedan här har vi haft mössebergstur * 2, långtur där alla hästar samlades hos oss först, två slädturer med olika besökande hästar, iaf 6 oilka grannars hästar som varit här... Det blir nog nästan 30 iaf... )
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jan-10 kl 09:57 »
Det finns så mycket gamla ideér när det gäller hästar och grisar, så det tar aldrig slut verkar det som.
Vi har hästgårdar på ömse sidor om gården, samt egna hästar. Och så utegrisar då...
Våra egna hästar går i hagar precis jämte grisarna, vänjer sig på nolltid och står ibland och "pratar" med grisarna över stängslen.
Grannen på ena sidan har travhästar och travbana precis jämte grishagarna. Heller inga problem.
Grannen på andra sidan hyr ut stallplatser till hästfolk som rider. Vi ser tydligt att deras hästar i god tid när dom ska gå förbi grisarna får veta att: Här kommer nåt farligt! Det rycks i tömmar, stirras upp, och ryttaren hoppar ofta av och leder hästen förbi grisarna.

Det här har blivit en evig konflikt, vi får inte ha griasr på åkern som är mot deras stall, för då kan dom inte använda paddocken, vi ska helst inte ha grisar på åkrar som ligger längs med vägen där dom rider...
Vi har erbjudit dom att få ha hästarna i hage jämte grisarna för att dom ska vänja sig, men det var tydligen ointressant.

Så jag vet inte...hästen som naturligt rädd för gris..eller blir den upplyst om att den ska vara rädd för gris, av sin ryttare..?

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jan-10 kl 10:00 »
Såvit ja vet så var det vanligt mend häst kor och gris i samma stall byggnad  det ör ju bara att gå in och titta i gamla ladugårdar så serman ju MVH

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-10 kl 10:40 »
Jag hade lånat ut hästkärran till en som kört grisar i den,det var nästan omöjligt att lasta hästarna efter det.
En gubbe hade en blandning mellan vildsvin och minigris,den var alltid tillsammans med hästarna ute på bete,dom tycktes trivas utmärkt tillsammans.Det är som någon skrev tidigare bara att dom blir vana vid varan så är det inga problem.
Getabocken ansågs bota kvarka,och var vanlig i större stall,även militären hade en getabock i sina stall.Men det var nog mer som en maskot.
I det gammla bondesamhellet blandade man inte djuren,kor i ladugården och häst i stallet,får i fårhus osv.
Naturligtvis så fanns det sådana som hade djuren på samma ställe,även människor och djur bodde tillsammans.
Att getabocken skulle vara någon idikator på sjukdommar och bli sjuk först.......När alla andra djur dött av sjukdom o svält så lever getabocken i största välmåga.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 25 jan-10 kl 10:49 »
Men det ligger en hel del i Existens? resonemang, hästen läser av ryttarens/skötarens inställning och färgas av den. Min häst var enligt uppgift rädd för älgar när jag köpte den. Själv är jag inte rädd för älg, trots att jag varit 10 cm från att få ansiktet söndersparkat av en ilsken älgko med kalv som hunden skällde på, och tänka sig, hästen reagerade inte ett dugg på älgar, vi träffade på dem minst en gång i veckan där jag bodde då, och flera gånger var vi bara 15-20 m ifrån dem. Man borde jaga älg till häst, älgarna tycker att hästar är totalt ofarliga och märker uppenbarligen inte om det sitter en människa på dem...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-10 kl 11:32 »
Jo visst fasen är det skötarens "Existens" som avspeglas på hästens beteende.Det gäller det mästa,en åskrädd mamma får åskrädda barn eller mörkrädd mamma får mörkrädda barn.Skotträdd tik får skotträdda valpar.Har för mig att det kallas för feno egenskaper,det är något som man tillägnat sig till skillnad från geno egenskaper som man föds med. ???
För många år sedan var jag på en Western clinik,där var en dam som hade uppenbara problem med sin häst,en otroligt vacker häst.Jag blev intreserad så jag går fram för att titta på hästen - Rör inte häste för ho töl inte karer mä mustac - skrek hon i facet. Men det visste tydligen inte hästen om för den går emot mig och snusar på mig och är väldigt kärvänlig.Hästen hade varit på träning hos en av dom bättre gubbarna i western ridningen (Ronny Å),så jag tyckte det var märkligt att den betedde sig så konstigt.Efter mycket om o men och krångel så säger hon - Göre du då som är så duktig. Jag tänkte har jag aldrig åkt i backen inför publik så blir det här första gången,så skall man bli bortgjord så skall det vara rejält.Men hästen uppförde sig perfekt.Hästen blev till salu efter ett tag,men jag fick inte köpa den.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 25 jan-10 kl 20:52 »
Visst kan man påverka hästen negativt genom att överföra sin egen rädsla men det är bara fånigt att tro att det bara är människan som regerar över hästens flyktinstinkt. Den fanns före människan tämjde hästen också.

Våra hästar reagerade på grislukt före vi ställde dem i stall där det även fanns grisar på gården. Dock så reagerade alla ovana hästar när de red förbi (och nej, ALLA ryttare var inte och skrämde hästarna).

Jag är helt för att vänja hästarna vid allehanda saker men jag vet också att inte alla hästar blir helt säkra. Jag hade gärna tagit chansen att stå invid en grishage eller kohage igen, nu är min senaste stjärna bara fårvan.
Men jag hade säkert blivit upprörd om jag haft en tävlingshäst med stor flyktinstinkt som var svår att vänja vid grislukt och därför inte kunde nyttja banan som kanske var den stora anledningen till att jag valde att hyra plats i det stallet.

Körven

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 jan-10 kl 08:22 »
Visst kan man påverka hästen negativt genom att överföra sin egen rädsla men det är bara fånigt att tro att det bara är människan som regerar över hästens flyktinstinkt. Den fanns före människan tämjde hästen också.

Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att träna hästar,men om du tycker det är fånigt att tro att man inte kan påverka hästens flyktinstinkter.Ja då har du mycket att lära innom hästeriet.Om du någon gång kommer till Stockholm så gör ett besök på Hovstallet,eller om du till äventyrs skulle träffa på en ridande polis,fråga någon av dom om att träna bort flyktinstinkten hos hästar.Sedan så fanns det kavalleri som andvändes i krig,med allt vad det innebar.Vem kommer ihåg den tappre orädde polishästen Uttern.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 14:13 »
[Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att träna hästar,men om du tycker det är fånigt att tro att man inte kan påverka hästens flyktinstinkter.Ja då har du mycket att lära innom hästeriet.Om du någon gång kommer till Stockholm så gör ett besök på Hovstallet,eller om du till äventyrs skulle träffa på en ridande polis,fråga någon av dom om att träna bort flyktinstinkten hos hästar.Sedan så fanns det kavalleri som andvändes i krig,med allt vad det innebar.Vem kommer ihåg den tappre orädde polishästen Uttern.

Att tro att man som människa kan påverka hela hästens flyktinstinkt tycker jag är fånigt. Det beror så mkt på vilken sorts häst det är (vissa behövs överhuvudtaget inte tränas utan är så laid-back av naturen att de klarar det mesta ifråga om störningsmoment medan andra har nerverna utanpå och är svårpåverkbara).

Däremot kan man självklart påverka hästen, men från det till att som människa helt sätta naturens instinkter ur spel är steget mkt långt.
Det är många olyckor som har hänt med s.k. "säkra" hästar dären naturligt instinkt att fly trängt igenom flera års träning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 3 användare
Staem, Trulsa, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser