Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggning  (läst 15376 gånger)

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
Ruggning
« skrivet: 13 jan-10 kl 19:12 »
Vid vilken ålder ruggar en höna första gången?
Visst ruggar väl även tuppar? Mina 6 hönor värper på av bara den, så jag undrar om en höna ruggar slutar hon även att värpa då ??? Djä.....igt dumma frågor,men har man ingen erfarenhet av höns så är det tur att det finns så många duktiga här som kan svara.
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Ruggning
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 12:54 »
Hallå!!!!!!
Finns det ingen som kan svara på mina undringar????
Ni är så många duktiga som kan en massa om höns.
Veronica_57 ??? ??? ???
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 13:01 »
Jag är ingen expert, men om jag börjar svara så kommer nog någon mer kunnig och rättar mig  ;)
Mina höns födda i maj har inte ruggat än och inte heller börjat värpa. Hönsen födda året innan har däremot ruggat i nov-dec och inte börjat värpa efter det än. De slutade värpa långt innan de började rugga eftersom de antingen hade kycklingar eller inte fick ruva ifred.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 13:19 »
Vilken ålder är omöjligt att säga men normalt så ruggar inte hönsen första hösten dom lever.

Alla mina har ruggat första gången andra hösten dom lever.
Tuppar ruggar också, dom är också i behov av att förnya sin fjäderdräkt ;D
My name is not Rihanna....

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-10 kl 12:16 »
Hej!

Det här med att en fågel ruggar, har skrivit om det tidigare, tror det var i tråden utfodring och "Den viktiga fällningen=Hösten"

Alla höns, gäss, ankor, påfåglar, duvor, kalkoner mm. som är födda i deras "normala tid" fäller eller byter hela sin fjäderdräkt det första året dom är födda och gör dom inte det så är det något som är fel.

Orsaker det kan bero på är att dom är för sent födda, eller att dom går med någon sjukdom eller ett djur kan ha blivit skadat i fällningsperioden. (ruggningstiden)

För att lyckas med fjäderfähållet så ska man tänka på att i augusti börjar året för fortplantning. Fjäderbytet är ett krävande del av livet för alla fåglar. Efter fjäderbytet kommer vilan som är vintern för att ge ork och kraft till fortplantningen i febr/mars. Har dom fått det här under hösten och sedan vintern så får man starkare kycklingar och befruktade ägg.

Kycklingarna kläcks under våren till fram åt maj/juni. Under den här tiden har dom tillgång till allt överflöd som finns i markerna och framförallt solljuset och så kommer augusti och den nya fällningen kommer igång.

Har man den här bilden klart för sej hur en årscyckel fungerar för våra fjäderfän så är det lite enklare att lyckas och framförallt så mår våra djur mycket bättre.

Kycklingar som föds senare ska man behandla som kycklingar födda året därpå för att dom ska utvecklas ordentligt.

MVH
Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-10 kl 13:24 »
I så fall är det fel på alla mina höns och ankor!
Och många av mina vänner som också har höns.

Jag skulle inte vara orolig för att hönsen inte ruggar första hösten.
Visst släpper dom lite fjädrar men aldrig att dom ruggar så dom ser ut som plockad kyckling i frysdisken.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jan-10 kl 17:59 »
Hej Ratchaburi!

Förstår jag dig rätt att dina ungdjur av höns och ankor inte fäller första året?

Gör dom inte det och är födda under den rätta tiden "senast juni" på året.
Då skulle jag i alla fall vara orolig för vad som är fel, för det är ett fel om dom inte ruggar eller byter fjädrar under hösten. Men det troliga då är att du inte har varit nog uppmärksam på att dina ungdjur har bytt fjädrar. Om du har en kyckling som är född i t.ex. augusti, dra ut vingen och titta då på slagfjädrarna, är dom i steg med varandra eller finns det någon mitt i mellan som är mindre?
Att en höna ruggar betyder inte att dom ser ut som en plockad kyckling i frysdisken.

En hönas eller en ankas fjäderbyte sker under hösten och det kan man inte ändra på eller skjuta upp till nästkommande år och nu pratar jag om ungdjur födda under rätt tid. Utan skjuter fågeln upp ruggningen så beror det på något som inte är "normalt" t.ex. att den är sjuk eller av någon annan anledning att den är nersatt eller också att den är sent född så den inte hinner bli klar före vintern.

MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 29 jan-10 kl 18:28 »
Visst byter dom lite fjädrar första hösten men det är inget om man jämför det med andra hösten.

Från andra hösten ser man tydligt att dom ruggar på ett annat sätt än första året.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 29 jan-10 kl 18:55 »
Trodde också att de normalt sett inte ruggade första hösten. Mina äldre hönor började rugga några veckor innan unghönorna kläckta i maj började värpa, om jag minns rätt. Unghönorna har sedan värpt hela tiden utan att rugga. Möjligen har de som Ratchaburis tappat en och annan fjäder, men om de ruggar borde de väl inte värpa? Har inte tänkt att det skulle vara något fel i det och jag tror inte heller att jag hade kunnat påverka dem till att bete sig annorlunda.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jan-10 kl 19:36 »
Mina ruggar första året..... precis som Lars säger. Att de inte tappar så mycket som år två har jag trott beror på att de inte är fullfjädrade..... utan "ungdjursbefjädrade" År två blir det så att säga mer fjädrar i hönshuset..... men mina ser då verkligen inte ut som frysdiskhöns då heller. Lite "ruggiga"  och när tuppen tappar stjärten ser han ju lite snöplig ut, men annars inget naket här
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-10 kl 20:51 »
Mina blir inte heller helt utan fjädrar när dem ruggar. Dock är det enorm skillnad på första hösten och övriga ruggningar!

Jag har iaf många unghöns som inte tappar mycket av dina fjädrar första hösten och inte tror jag det är något fel på de för det. "Alla" jag känner säger att det är på samma sätt.

Sen får var och en tro vad man vill. Tur man vet vad man själv ser och upplever annars skulle man ju tro att det alltid var något fel på sina höns. Jag vågar påstå att det är helt normalt att man inte upplever hönsens första höst som någon ruggning. Mina unghöns som kläcks i februari mars brukar börja värpa i juli/ augusti och hör inget uppehåll innan det blir vinter.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jan-10 kl 10:38 »
När unghöns t.ex. ruggar ska dom byta alla fjädrar inte en här och där, så fungerar det inte i "normala" fall.
Ratchaburi: Värper dina unghöns vid fem sex månaders ålder, då förstår jag att du driver dom och att det ev. är hybridhöns du menar.

I.o.m. att man uppfattar att dom äldre hönsen fäller mer andra hösten är vad jag kan förstå att dom inte fick fälla som dom skulle under första hösten

Att driva en unghöna med foder och ljus t.ex. för äggläggning då dom igenterligen ska sätta igång med fällningen kan jag förstå varför sådana ungfåglar skjuter upp fällningen. Då går all den kraft och energi åt att produsera ägg.

Det här med att om inte en vild fågel eller ett djur t.ex. inte får byta fjäderdräkt eller få sin vinterpäls så klarar dom inte en kall vinter och sen om vi människor styr och försöker ändra den prosessen kommer man inte riktigt rätt  för att lyckas med att ha en starka och härdiga fjäderfän. Visst man kan anv. värmelampor och plocka in dom i värmen osv. när dom börjar knäa för att dom inte är i den kondision som dom borde.

MVH
Lars

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 jan-10 kl 11:52 »
Du får dra dina slutsatser om att jag driver dom bäst du vill. Dem går fritt ute, har inget extraljus inne, har fri tillgång till spannmål och snäckskal och får matrester ibland.
Det är inga värphybrider utan dvärgkochin, vithättor och nakenhalsar.

Du har ingen aning om hur mina höns har det så dina påståenden upplever jag som provoserande och förvånande.

Mina höns har alltid gjort som jag skrivit tidigare i tråden och jag tar inte in några höns för att ge dom extra värme och inga av mina höns är i dålig kondition! Inga som dör eller går ner sig i kondition under vintern. De går gärna ut en sväng på vintern om det inte är för kallt eller för mycket snö.

Dina åsikter har du rätt att ha men sanningen har du ingen aning om.

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 jan-10 kl 14:49 »
Jag har några lanthönor men dessutom har jag sex vita hybrider som kläcktes i september. Nu har det sista dagarna legat en hel del vita fjädrar på gödselbingen på mornarna! Undrar just hur det kommer sig? Jag har lite värme i hönshuset så det håller sig runt noll och de har lampa tänt så de har börjat värpa lite.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 30 jan-10 kl 17:32 »
Oj oj vad du tar åt dej Ratchaburi, det var ju inte meningen att du skulle göra det :-*

I den här tråden försöker jag att förklara hur en årscyckel fungerar i en fågels liv och just varför fällningen är viktig å hur den fungerar för att man ska kunna lyckas i avelssäsongen. Det är inget som jag hittar på utan så är det i fågelvärden och jag har försökt dragit paraleller till däggdjur för att man ska förstå.

Jag kan bara grattulera dej att du lyckas med ditt fjäderfähåll.
Det skulle vara intressant om du kunde berätta hur du gör för att lyckas under ett år med höns och ankor som jag har gjort.

Jag har försökt att förklara i några trådar från höst till avelssäsong och varför/hur jag lyckas med mina fjäderfän. Och varför jag har skrivit dom här trådarna är bara för att jag har läst under ett års tid och fått den uppfattningen att det behövs förklara hur man sköter fjäderfän på ett enkelt sätt så man slipper en hel del sjukdommar och kanske varför det är dålig kläckning på dom ägg man har.

Ser fram imot nya trådar från dej "Ratchaburi" eller andra som lyckas med sina fjäderfän. Det är bra för dom som startar upp med fjäderfän att dom får det mer samlat.

MVH
Lars

johe71

« Svar #15 skrivet: 30 jan-10 kl 17:55 »
Jag har iaf många unghöns som inte tappar mycket av dina fjädrar första hösten och inte tror jag det är något fel på de för det. "Alla" jag känner säger att det är på samma sätt.

det här säger Nils Olsson i boken Våra fjäderfän, en bok som var godkänd som lärobok av Kungliga Lantbruksstyrelsen på den tiden det nu hette så, dvs 60-talet, hönsen beteende lär dock inte ha ändrat sig hysteriskt mycket sedan dess :)

Citat från: Nils Olsson, Våra fjäderfän
Fjäderfänas ruggning
Den nykläckta kycklingens dunbeklädnad ersätts snart med fjädrar. Redan efter ett par dagar börjar fjädrar växa ut på vingarna och stjärt och normalt är kycklingarna helt befjädrade vid 6-8 veckors ålder. Befjädringshastigheten är en ärftlig betingad egenskap som i önskad riktning kan påverkas genom avelsurval. En del hönsraser befjädras snabbare än andra. Kycklingarnas fjädrar är betydligt mindre än de fullvuxna hönsens.
Efter hand ersätts de först utvuxna fjädrarna med nya under kycklingens uppväxt. Detta kallas ruggning. Unghönsens befjädring är fullbordad först när de är 4-5 månader, dvs några veckor före könsmognaden.
Under normala förhållanden inträffar sedan ingen ruggning förrän under hösten följande år, ehuru enstaka fjädrar tid efter annan ersätts med  nya. Hönsens ruggning på hösten är delvis  ärftligt betingad, men påverkas också indirekt av den då avtagande belysningen.

Mina unghöns som kläcks i februari mars brukar börja värpa i juli/ augusti och hör inget uppehåll innan det blir vinter.

det du beskriver där är alltså ett beteende som stämmer precis med vad Nils Olsson beskriver... är de kläckta i feb så blir de könsmogna i juli/aug, och har då fullbordat sin befjädring och börjar lägga ägg för att sedan rugga igen först nästkommande höst

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 30 jan-10 kl 20:12 »
Oj oj vad du tar åt dej Ratchaburi, det var ju inte meningen att du skulle göra det :-*

Tar åt mig och tar åt mig.

Tycker bara att din beskrivning inte stämmer överens med den verklighet jag lever i.
Du har en annan uppfattning och det har du din rätt att ha.

Skillnaden på att få ha sin åsikt, sin uppfattning, sin heliga överbevisning och säga att det är fel på andras djur, att man driver dom osv osv tycker jag är stor men skit samma.
Diskussionen handlar inte om det.

Trådskaparen har ju fått olika åsikter om det där med ruggning första hösten eller inte och förhoppningsvis kan hon ju läsa det som står och bilda en egen uppfattning av vad personen tror och inte tror på.

JAG anser det vara helt normalt att dom inte ruggar första hästen och JAG skulle inte oroa mig över det.

Vore roligt om fler kunde berätta om hur deras unghöns gör?? Ser att tråden är läst typ 250 gånger så någon med egna höns måste väl ha läst den? ;D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 30 jan-10 kl 20:53 »
Jag har visserligen bara haft höns tre år och de fem första var visserligen brun lohmann, fast jag drev dem då inte, de levde väldigt naturligt från det att de kom till mig som sexton veckors höns i juni, med havre, snäckskal, matrester och utevistelse i trädgården, ingen lampa alls första vintern faktiskt och bara värme när det blev så kallt ute att vattnet frös i det välisolerade hönshuset (vilket det inte gör förrän det blir kallare än tio femton grader ute).

Året efter köpte vi dagsgamla kycklingar i maj, blomme, vit leghorn, australorp, sussex. De var alltså vad jag förmodar kläckta i 'rätt tid'. Hönorna började värpa från slutet av augusti, början på september och framåt, den sista var nog igång i början på december. De tre vit leghornshönorna, som var först, gjorde faktiskt ett litet värpuppehåll i november, december men annars värpte de allihop hela vintern.

I år fick vi naturligt kläckta kycklingar, ruvade av blomme- och australorpmammor, kycklingarna var i de flesta fall blomme-vit leghorn. De kläcktes i maj-juni och började värpa i september och framåt, en marankycling (den enda kycklingen jag fick av tjugo skickade ägg i en kläckare) började värpa 10 januari. Hon var också från maj.

Ingen av de unghöns jag haft i några av de här tre årsgrupperna har tappat så pass med fjädrar första hösten så jag skulle vilja kalla det ruggning och alla (utom de tre vita leghornshönsen från år två) värpte utan uppehåll från det att de kommit igång.

Andra hösten för båda av de första grupperna ruggade mina hönor och slutade värpa. En del ruggade lite fint, var aldrig helt fjäderlösa men rätt tussiga, andra tappade nästan rubbet men blev finfina när de nya fjädrarna växte ut sen.

Just nu är t ex alla mina hönor otroligt fina i fjäderdräkten men bara några av de gamla (kanske fyra fem av tolv, svårt att veta) har börjat värpa igen.

Vi har en lampa som vi låter lysa mellan sex och nio, tio på morgonen. Vi har värme i hönshuset bara om det är så kallt så vattnet fryser och då bara så det är ca 5 grader i hönshuset.

Vi ger till största delen spannmål, där huvuddelen är havre, odlat av grannbonden, helt vete främst på vintern, kornkross, fodermajs när de har det i foderaffären, snäckskal, vatten, torkade nässlor så långt de räcker, en hel del matrester och en hel del godsaker inköpta bara för hönsens skull... lite grönt så här på vintern t ex.

Jag har nog inte hört någon som säger innan att unghöns skulle rugga första hösten och blev rätt förvånad över det påståendet. Och det låter ju nästan här som om de flesta delar mina erfarenheter.

Men jag har ju som sagt bara haft de här tre åren på mig att lära om och studera mina hönor. Det kan ju vara en slump att det har råkat bli så de tre åren...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 31 jan-10 kl 19:18 »
Tänkte att jag skulle visa hur man kan se hur långt kycklingarna har kommit i sin fällning. Tog kort på två vingar en på en kyckling som är född i maj och den andra är född i slutet på juli.

Den här första bilden på vingen av en kyckling som är född i maj månad. Här kan man se att den är jämn och fin, den har fält klart.

Den andra bilden visar vingen på den kycklingen som födds sent och här kan man se vart i fällningen den är. Dom tio yttersta är slagfjädrar och man räknar innefrån och utåt. Här ser man att den är både på 6:e och 7:e fjädern som inte riktigt har växt ut ännu och varför han har fällt två nästan samtidigt kan bero på att han har försökt skynda på fällningen, man kan även se att det är sämre kvalitet på dom båda fjädrarna. Den har häller inte fått tuppens fullfjädring heller om jag ska jämföra med dom som är födda i maj.

Ska man titta hur det är i naturen hos hönsfåglar så ser man tydligt på t.ex. fasaner och tjädrar där tuppen har först höndräkten och sen innan vintern har den fått den riktiga tuppdräkten och så är det med våra höns också om man följer det naturliga och det går jag efter för att få bra resultat.

Och det jag skriver och försöker förklara hur jag ser på saker och ting eller varför det är så eller så är det självklart upp till var och en att ta åt sej eller ej. Och det här med att kycklingar inte fäller och byter hela sin fjäderdräkt stämmer inte i det naturliga, skulle den inte bytas så klarar dom inte en vinter som denna. Det skulle vara som att gå ut tunnklädd.

MVH
Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser