Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrustning för filning av sågblad  (läst 11241 gånger)

TW

• Finland
SV: Utrustning för filning av sågblad
« Svar #20 skrivet: 29 jan-11 kl 19:43 »
Den viktigaste fördelen med att ha "genbank" för fogsvansar är att då någon vill ränsa i lagret så kan man hävda att man måste upprätthålla bredden på avelsbasen;) Fast ärligt talat så förökar sig hyvlarna mina bättre. Av björkplankor och utslitna filar blir det nya profilhyvlar av 1800-tals modell.

Men nu är vi väldigt långt från ämnet......

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tretrop

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 26 jun-11 kl 19:15 »
Har precis börjat renoveringen av tre sågar, två Sandvik och en Disston, bra länk till blogg. Hittade också denna http://www.badaxetoolworks.com/bad-axe-tool-works-articles.html med mycket info. Jag återkommer med bilder.

Riddarn

• Bor på drömstället i stuga från 1880
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 11 okt-12 kl 20:31 »
Hittade den här fina huggarinstruktionen: http://denizo.opia.dk/de.scp/handbok.for.huggare/hfh.medium.pdf

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #23 skrivet: 20 okt-12 kl 18:42 »
Hej
Kul att så många är intresserade av ämnet.
Jag har börjat bygga en hemsida kring min verktygssamling och trä www.marcuskarlsten.se den är bara påbörjad
och långt ifrån klar men man kan trycka "gilla" så ser man när jag lägger in nya saker. Har en flik under verktygssamlingen som
heter underhåll, där finns bilder på utrustning till filning av sågar.

Boktips
« Senast ändrad: 20 okt-12 kl 18:44 av Marcus Karlsten »

Rubensgården

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 okt-12 kl 07:02 »
Jag har länge haft samma funderingar och frågat en hel del folk om det finns böcker i ämnet men gått bet. När vi köpte gården låg det en tjock bibba med litteratur i vedboden. Bland annat hur man i detalj underhåller Sandvikens skogssågar. Det finns ibland ganska många vinklar på varje tand som ska vara rätt. Jag håller på med att fila för längssågning på en av mina sågar. Kanske Sandviken har kvar dokumentation i PDF-format? Scania har en hel del om man frågar. Annars kanske vi kan dra kopior av min.

Humle

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 28 okt-12 kl 18:22 »
Tyvärr inga svenska men här finns det mesta och lite till på Engelska http://www.evenfallstudios.com/woodworks_library/woodworks_library.html Helt gratis och lagligt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 27 jun-13 kl 01:14 »
Hej hittade en kort liten intressant filmsnutt där en person filar en handsåg. Intressant verktyg i slutet för att sätta sågtänderna, aldrig tänkt på den metoden faktiskt.
00011
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser