Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt spån  (läst 6245 gånger)

mr

• Bohuslän
gammalt spån
« skrivet: 10 jan-10 kl 13:30 »
Jag håller på att renovera ett rum i huset och får en massa gammalt golvisoleringsspån över. Tror ni det går att ha som strö till hönsen? Legat där ca 60 år och är super torrt och fint. Inget synligt mögel eller liknande. Bara lite gammla musbon...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: gammalt spån
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 10:07 »
Om det är torrt och utan mögel, så finns det ingen anledning att inte använda det, som jag ser det. Verkar ju dumt att slänga när det finns ett användningsområde. Sedan kan det ju gå på komposten när hönsen är klara med det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fiat

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 10:47 »
Om det är torrt och utan mögel, så finns det ingen anledning att inte använda det, som jag ser det. Verkar ju dumt att slänga när det finns ett användningsområde. Sedan kan det ju gå på komposten när hönsen är klara med det.
[/
q   uote]
Lägg tilllbaka spånet i golvet. Renoverade husets varmaste rum förra sommaren och slängde ut 1.5 dm sågspån byggde nytt bjälklag och isolerade med 2dm gullfiber. Detta har nu blivit det kallaste rummet  i hela huset. Till sommaren är det dags för nästa rum där består isoleringen av 1dm mossa,barr,gräs och kol. Detta kommer att ersättas med ett likadant bjälklag som i det andra rummet men kommer att isoleras med sågspån.
MVH Fiat.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 11:05 »
Lägg tilllbaka spånet i golvet. Renoverade husets varmaste rum förra sommaren och slängde ut 1.5 dm sågspån byggde nytt bjälklag och isolerade med 2dm gullfiber. Detta har nu blivit det kallaste rummet  i hela huset. Till sommaren är det dags för nästa rum där består isoleringen av 1dm mossa,barr,gräs och kol. Detta kommer att ersättas med ett likadant bjälklag som i det andra rummet men kommer att isoleras med sågspån.
MVH Fiat.

Ursäkta trådkapning, men intressant! Jag måste eventuellt isolera golv i en gammal timmerstuga, den har ingen torpargrund utan står direkt på backen. Jag antar att jag får gräva ur och fylla på med sågspån.
Kan du berätta mer om hur du tänkt göra, i en lämplig tråd?
Ursäkta offtopic
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

NatalieW

• Hälsingland
    • Min hönsblogg
« Svar #4 skrivet: 15 feb-10 kl 11:47 »
Ursäkta trådkapning, men intressant! Jag måste eventuellt isolera golv i en gammal timmerstuga, den har ingen torpargrund utan står direkt på backen. Jag antar att jag får gräva ur och fylla på med sågspån.
Kan du berätta mer om hur du tänkt göra, i en lämplig tråd?
Ursäkta offtopic
Sågspån isolerar dåligt, har för mig att 50cm sågspån isolerar ungefär lika bra som 5cm isolering, vi har nu i vinter grävt ur allt spån och isolerat vårat gamla hallgolv och nu är det varmt. Angående att använda till att strö åt hönsen skulle jag inte göra det då det dammar för mycket...
Bor utanför Hudiksvall med sambo, tre hundar och ett gäng höns med tillhörande tupp! Har en tanke om att utöka flocken med några rashöns. Har just nu Isbar och dvärg kochin i kläckare

http://hobbyhons.blogg.se/

Bullerybo

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 feb-10 kl 13:21 »

Nu spinner jag iväg lite OT...men det där med isolering i gamla hus är ju btydligt mer komplicerat än vad man kan räkna ut med matematiska formler.

Vårt kallaste rum är det som tidigare ägare tillägsisolerat invändigt med gullfiber och gips. Han har lyckats bygga bort hela den värmelagrande effekten från timmret varpå rummet blir råkallt så fort man ej har direkt uppvärmning däri.

När det gäller golvisolering så kan ju mer isolering innebära mindre värmeläckage till krypgrund/mullbänk med fuktskador som följd osv. Skulle nog kolla med ett proffs innan jag bytte fyllning,

jan andersson

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 feb-10 kl 17:25 »
Här http://www.gardochtorp.se/hall-kylan-borta-med-ratt-isolering.aspx?article=
kan ni läsa lite om olika isoleringsvärde. Så dåligt verkar ju inte kutterspån vara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser