Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vilken av tupparna?

Tupp 1: Liggande kam - bra tår - mycket mässing i sadeln - synliga haklappar.
1 (14.3%)
Tupp 2: Stående kam - dåliga tår - lite mässing i sadeln - synliga haklappar.
0 (0%)
Tupp 3: ungtupp - bra tår - men kommer ur en kläckning där nästan alla hönor blivit felfärgade...
2 (28.6%)
Ingen av tupparna - hönorna klarar sig själva till våren...
4 (57.1%)

Antal personer som röstat: 7

Omröstningen har avslutats: 25 feb-10 kl 13:47

Författare Ämne:  Vilken av tupparna?  (läst 3725 gånger)

Träsktrollet

• -
Vilken av tupparna?
« skrivet: 09 jan-10 kl 21:15 »
Jag vet inte vilken tupp jag ska spara - om jag nu ska spara någon  ???

En tupp (minst mässing i sadeln) har tätt mellan 4:e och 5:e tån på ena foten (den andra foten är tårna bra på) och synliga hacklappar.

Den andra tuppen har liggande kam, men bra tår, mycket mässing i sadel och synliga hacklappar. Han är även lite mindre än den andra.

Sen så har jag tre andra tuppar som är yngre, men där är det bara en av dem jag kan tänka mig ha kvar. Han har inga synliga hacklappar och bra mellanrum på 4:e och 5:e tårna. Fast som sagt så är han yngre - vet ej hur han blir i färgen. Dessutom så har de hönor som han kläcktes med (4/5) färgfel, de har svarta/mörkbruna fläckar fram på bröstet... Kan han föra det felet vidare eller rättare sagt hur mycket kommer det föras vidare  :-\

Vilken hade ni valt? Ska jag spara någon av dem eller ska jag försöka hitta någon bättre  ???
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Vilken av tupparna?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-10 kl 21:36 »
Det var väl ingen tvekan... :)  den översta har alldeles för blek och dessutom hängande kam.   nedersta betydligt bättre  :P

patrick.

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jan-10 kl 21:41 »
helt klart ska du spara den på den nedersta bilden :)

Träsktrollet

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jan-10 kl 22:57 »
Det har lutat åt det hållet, men får en faverolle ha synliga hacklappar?
Gör det något att han har lite tätt mellan två tår, på ena foten?
Har hönsraserna:

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 09:52 »
Det har lutat åt det hållet, men får en faverolle ha synliga hacklappar?
Gör det något att han har lite tätt mellan två tår, på ena foten?

Haklappar är en "deffekt" som ger noll poäng och är ärfligt.  :-X

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 10 jan-10 kl 10:08 »
Då sparar jag nog det bättre vuxna tuppen och ungtuppen som inte har några synliga hacklappar. Den vuxna tuppen kan jag ha kvar till de hönor med färgfel (De hamnar i blandrasflocken och av dem tar jag bara matägg). Och så provar jag kläcka efter ungtuppen, blir det färgfel då får jag väl söka efter någon ny tupp.

Låter det som en bra plan?
Har hönsraserna:

_olfi_

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 10 jan-10 kl 11:30 »
Det där med hängande kam är väl inte ärftligt, eller? Det känns som det bara är en grej som "blir" när de blivit så gott som fullvuxna.. Nån som vet?
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-10 kl 11:59 »
Det där med hängande kam är väl inte ärftligt, eller? Det känns som det bara är en grej som "blir" när de blivit så gott som fullvuxna.. Nån som vet?

Det är inget man avlar på. Har faktiskt aldrig sett en Faverolle med hängande kam.  Kamen ska ju inte hänga hur gamla de än bli.   ::)

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 10 jan-10 kl 13:02 »
Nej givetvis ska den inte hänga, inte på någon ras men frågan var ju om det var ärftligt, det skulle ju lika gärna kunna vara en lite knepig riktning som kammen tilltagit av helt andra skäl, alltså inte genetiska.

Jag minns t ex en tupp vars kam blev lite böjd när han nästan var fullvuxen, hade det varit genetiskt borde väl detta fel uppstått tidigare? Ett skönhetsfel, helt klart men om det är genetiskt vet jag inte.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 13:05 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
T
« Svar #9 skrivet: 10 jan-10 kl 13:15 »
Ja, hos mig har jag varit med om på tuppar av lohmannblandis att kammarna hänger i tonåren men sen när de blir äldre reser den sig igen. Besvikelse för mig var enda gång då jag gillar hängkammar, söta tycker jag. Och när det gäller blandraser så får de se ut hur som helst. ;D. Men så är ju inte detta fallet och med dessutom synliga haklappar och lite halvtaskig färg ( han ser så blek ut  som du kanske skrev?)... Så neee.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
T
« Svar #10 skrivet: 10 jan-10 kl 13:19 »
Nu blanda jag nog ihop tupparna. XD surfar på mobil så kan inte se bilderna utan tog av minnet, det svek mig. >//< . Men... Inte hängkamstuppen iaf. XD. Eller kanske inte någon. Men det har du ju redan skrivit.. Åh, snurrig jag är idag!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 13:50 »
Det känns som om det är hugget som stucket... Det är därför de båda är kvar. Men hängkam kanske beror lite på hur mina foderautomater ser ut  ??? Ska ta någon blid. Ska man tänka på hur deras tår ser ut? Den "bleka" tuppen har bra tår, men så är han lite mindre också...

Men ungtuppen utan hacklappar ska jag prova spara iaf.
Har hönsraserna:

Kackelkärringen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 17:14 »
Synliga haklappar? Vad är det, hur ser det ut?

Nyfiken

_olfi_

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 10 jan-10 kl 19:39 »
Tja jag vet ingenting om hur en Faverolle ska se ut, jag håller mig till andra raser :P Det var bara det där med kammen som jag tänkte på...

Träsktrollet

• -
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 12:41 »
Här kommer några bilder på tupparna och deras hacklappar...
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #15 skrivet: 11 jan-10 kl 12:45 »
Här är bilder på ungtupparna, två av de tre tror jag. De hade precis fått go mat så de sprang omkring  ::)

Den jag hade tänkt ha kvar på mitten bilden.

Foderautomaterna som jag har, tror ni att den kan orskaka sneda kammar. Fast alla mina tuppar har inte liggande/sneda kammar. Hade en blommetupp med en Jätte kam och den stod upp...
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #16 skrivet: 02 feb-10 kl 22:24 »

Är det någon som vet om hängande kam är ärftligt?
Har hönsraserna:

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 03 feb-10 kl 07:00 »
En man jag känner brukar säga:
Citera
"Allt är ärftligt utom möjligtvis ett brutet ben..... Och det kan också vara ärftligt...."

Frågan är bara hur stor ärftligheten är och det kan jag faktiskt inte svara dig på!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Träsktrollet

• -
« Svar #18 skrivet: 18 feb-10 kl 13:50 »
Lagt till en omröstning, en höna har blivit "skadad" efter att en av tupparna parat sig med henne. Så lägg en röst hur Ni hade gjort  :)

Så nu åker en eller båda...
Har hönsraserna:

bea

« Svar #19 skrivet: 18 feb-10 kl 14:15 »
Båda hade jag nog tagit bort....försökt att få avelsägg från utställda djur med bra poäng,om det är utställning djur du är intresserad av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, FrökenMyra

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser